سید جواد طباطبایی

کل اخبار:168

  • آقاجری ۱۳۹۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۴۴

    یادداشت میهمان/ به بهانه پاسخ جواد طباطبایی به منتقدانش(2)؛

    تاسیس اندیشه سیاسی جدید ایران از درون بحران ایران

    آقاجری که به دانشجویان کریتیک متن یاد می‌دهد هنوز نمی‌داند فرق بین زمینه و بافتی که طباطبایی در یک نشست تحت عنوان "کجا ایستاده‌ایم؟" در یک شرایط تاریخی مشخص برای حوزه عمومی سخنرانى کرده با روش و نظریه تاریخ او یکی نیست، از آنجا که گویا دیری است تا در پی اشارت عبدالکریم سروش سردمدار روشنفکران دینی به دنبال اثبات انتحال در آثار طباطبایی می‌گردد، خطر می‌کند تا این شخص را پیدا کند.

  • نشست طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۳۱ ۱۰:۵۳

    یادداشت میهمان/ به بهانه پاسخ جواد طباطبایی به منتقدانش(1)؛

    در هجوم شاگردان

    مهمترین تمایز میان طباطبایی و خیل پرشمار روشنفکران دینی و لادینی و معنوی و غیره، در این است که طباطبایی بر «خارایی» بنام ایران تکیه داده، و بر روی آن «ایستاده» و برای آن تأمل فلسفی و نظریه‌پردازی می‌کند، اما جریان مقابل جریانی بی‌وطن است که بر روی هیچ موضع و زمین «صلب» و «سختی» نایستاده ...

  • نشست طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۰۶:۲۷

    پاسخ سید جواد طباطبایی به منتقدان/قسمت دوم؛

    چگونه به یک کرشمه مدرس شده‌اید؟

    آقاجری با یادداشت‌های فراوان آمده بود و کتاب را نیز روی میز چیده بود، اما هیچ دلیلی جز لفاظی‌های بی مبنا از او صادر نشد. گویا در ادامۀ سنت روشنفکری دینی که تبدیلی بر آن نیست! این تکرارهای سخت آزاردهندۀ انتحالیون، یک داستان را در خاطر من زنده می‌کند و آن نسبت انتحال از سوی رفیق احسان طبری به محمدعلی فروغی است...

  • جواد طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۳۵

    پاسخ سید جواد طباطبایی به منتقدان/قسمت اول؛

    مانیفستی برای ایران

    من با توجه به اطلاعی که از مرتبۀ دانش استاد قادری دارم می‌گویم که نه تنها دم خروسِ «انتحال» در همۀ صفحات آن کتاب که برای دانشگاه‌های کشور کارسازی کرده، نمایان است، بلکه به نظر من، «پرسش جدی» این نیست که آن حرف‌های من از کجا آمده، بلکه این است که آیا ضرورت پرداختن به «تولید بومی» خود نظریه‌ای بومی است؟

  • سید جواد طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۱۶:۰۱

    صوت/ نشست نقد و بررسی آثار سیدجواد طباطبایی (7)

    سیدجواد طباطبایی

  • داوود فیرحی ۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۱۶:۳۱

    صوت/ نشست نقد و بررسی آثار سیدجواد طباطبایی (6)

    داوود فیرحی

  • حاتم قادری ۱۳۹۳-۰۲-۱۲ ۱۰:۴۷

    صوت/ نشست نقد و بررسی آثار سیدجواد طباطبایی(4)

    حاتم قبادی

  • قباد منصوربخت ۱۳۹۳-۰۲-۱۱ ۱۳:۳۵

    صوت/ نشست نقد و بررسی آثار سیدجواد طباطبایی (3)

    قباد منصوربخت

  • احمد بستانی ۱۳۹۳-۰۲-۱۰ ۱۵:۲۱

    صوت/ نشست نقد و بررسی آثار سیدجواد طباطبایی (2)

    احمد بستانی

  • سید جواد طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۱۰ ۱۰:۴۹

    گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت ششم؛

    «ایران» مسئلۀ من است

    در جایی شاملو گفته است که سفر سخت بود و جان‌کاه، اما هیچ کم نداشت! اضافه‌ی من به شعر این است که خصوصاً از ناجوانمردی هیچ کم نداشت./آن نظریه‌ای می‌ماند که بتوان آن را به محک‌های متفاوتی زد و چیزی از آن در انتها بماند، آن نظریه مهم است.

  • نشست طباطبایی ۱۳۹۳-۰۲-۰۸ ۱۱:۲۳

    در حاشيۀ نشست «نقد آثار و اندیشه‌های سیدجواد طباطبائی»؛

    ما گلادياتور نيستيم!

    به واقع عده‌ای عرصه علم را با رابطۀ مريد و مرادی سخت اشتباه گرفته‌اند و نخوانده شيفته می‌شوند. «شيفته‌گی» كه از قضا آغاز زوال يك انديشه می‌تواند باشد يا آغاز شكل‌گيری ايدئولوژی‌هايی كه ياد روابط مريدان شريعتی با «دكتر» را در ذهن زنده می‌كند.

  • فیرحی-آبادیان ۱۳۹۳-۰۲-۰۸ ۱۰:۲۷

    گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت پنجم؛

    آبادیان: همچنان در آستانه ایستاده‌ایم/ فیرحی:اندیشه‎ای به نام ایرانشهری وجود ندارد

    آقای طباطبایی سید حسین نصر را مورد نقد قرار می‎دهند؛ چون صوفی‎گری دشمن اندیشه است. اگر در غرب صوفی‎گری و گرایش‎های عرفانی که گاهی وقت‎ها به خرافه‎پرستی می‎رسد حتی در کشورهای متمدن اروپایی نیز دیده می‎شود مثل پاریس و برلین، در جامعه‎ای مثل جامعه‎ی ما که بالفعل خرافات در آن موج می‎زند باعث انحطاط مضاعف ما خواهد بود.

  • قباد منصوربخت ۱۳۹۳-۰۲-۰۷ ۱۰:۵۷

    گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت چهارم؛

    «تاریخ ندانستن» به چه معنا؟

    انتقادی که از طباطبایی شده استاین است که او تاریخ نمی‎داند. پرسش من این است که آیا طباطبایی حق دارد به تاریخ و تاریخ‎نگاری رو بیاورد یا خیر؟ اولاً مفهوم این بحث دارای ابهام است؛ یعنی من نفهمیدم «تاریخ نمی‎داند» یا «تاریخ ندانستن» به چه معناست؟ اما تصور من این است که این تاریخ ندانستن خود مدعیان و منتقدان است؛ زیرا در این نگاه تاریخ به حوادث سیاسی و نظامی منحصر می‎شود.

  • هاشم آقاجری ۱۳۹۳-۰۲-۰۷ ۱۰:۱۷

    گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت سوم؛

    طباطبایی نسبت به تاریخ ایران کم‌اطلاع است

    ایشان نه تنها مفاهیمی که استفاده می‌کنند مشخصاً مأخذ آن را نمی‌گویند، بلکه گاه علی‌رغم تمام هجوم خشونت‌آمیز و طردکننده‌ای که ایشان نسبت به اصحاب ایدئولوژی و صاحبان دیدگاه‌های ایدئولوژیک ارائه می‌کنند، هستۀ اصلی آثار خودشان کاملاً ایدئولوژیک است.

  • احمد بستانی ۱۳۹۳-۰۲-۰۶ ۱۱:۴۲

    گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت دوم؛

    تاریخ‎نگاری اندیشه سیاسی به مثابه فرمی از اندیشه‎ورزی

    از ویژگی‌های طباطبایی توجه به تاریخ‎نگاری اندیشه سیاسی به مثابه فرمی از اندیشه‎ورزی است. تاریخ اندیشه و تاریخ فلسفه اهمیت و بهای چندانی به عنوان فرمی از اندیشه‎ورزی به آن داده نمی‎شود. طبیعتا به هگل باز می‎گردد و در رویکردهای تاریخ‎نگاری جدید و معاصر نیز، فرضا در تاریخ‎نگاری مکتب کمبریج کسانی مانند جان پوکاک، تاریخ نگاری را نه به عنوان فرمی از اندیشه ورزی بلکه به مثابه فرمی از کنش سیاسی در نظر گرفتند.

  • آقاجری ۱۳۹۳-۰۲-۰۶ ۱۰:۴۵

    به بهانه نحوه نقد هاشم آقاجری بر سیدجواد طباطبایی؛

    غارت اندیشه یا نقد اندیشه؟

    جالب است که اندیشمندی را چنان درخور احترام می‌دانیم که برای او و تفکرش همایش برگزار می‌کنیم؛ اما در همان جلسه منتقدی پیدا می‌شود که همان متفکر را به «انتحال» محکوم می‌کند. در نشست نقد و بررسی آثار دکتر طباطبایی، دکتر آقاجری شمشیر را از رو بست و بدون هیچ‌گونه تعارفی دکتر طباطبایی را متهم به «انتحال» کرد.

  • حاتم قادری ۱۳۹۳-۰۲-۰۶ ۱۰:۲۵

    گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت اول؛

    احکام جزمی ، ایدئولوژیک و خشن!

    آقای دکتر عادتی دارند که برای مواردی که می‌گویند حکم صادر می‌کنند؛ یعنی در مورد افراد و کتاب و آثار، حکم صادر می‌کنند؛ مثلاً در جایی پانویس می‌کنند کتاب نه‌چندان معتبر! این مورد چه مشکلی از جامعه‌ی ما حل می‌کند و چه داوری را صورت می‌دهد؟ اگر قرار است فردی را نقد کنیم، این خوانش درست است؟ این افعال جزمی را می‌توان به همین ترتیب قبول کرد.

  • طباطبایی-کچویان ۱۳۹۳-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۹

    جوابیۀ نشریۀ روایت به مصاحبۀ سیدجواد طباطبایی؛

    اجازه انتشار از هر دو سوی مناظره گرفته شده بود

    متن مناظره با کسب اجازه صریح ايشان در مجله روایت منتشر شد. لذا شاید عنوان کردن اینکه متن بدون اجازه ایشان یا بدون اصلاح و بازنویسی دقیق ایشان منتشر شده است با آنچه در واقع رخ داده است همخوان نباشد.

  • ۱۳۹۳-۰۲-۰۳ ۱۴:۲۷

    نشست بررسی و نقد آثار و اندیشه‎های سیدجواد طباطبایی؛

    یوسف اباذری از نقد سیدجواد طباطبایی انصراف داد

    «یوسف اباذری» یکی از مهمانان این برنامه که قرار بود به عنوان منتقد به بیان آرا خود بپردازد، از حضور در این نشست انصراف داد.

  • جواد طباطبایی ۱۳۹۳/۰۲/۰۲

    سیدجواد طباطبایی در گفت‌وگو با فرهنگ امروز:

    مناظره‌ای که به وقت تلف کردنش نمی‌ارزید!

    قرار بود با دو تن دیگر استادان صحبتی مقدماتی داشته باشیم تا شاید بتوان در فرصتی آن را مکتوب کرد؛ اما نخست، روز مصاحبه را تغییر دادند و بعد گفتند آن استادان نمی‌توانند بیایند و دکتر کچویان خواهد آمد. گفت‌وگویی صورت گرفت و قرار بود که من دقیقاً بازنویسی کنم که چنین نشد.

  • طباطبایی-کچویان ۱۳۹۳-۰۱-۳۰ ۱۶:۴۰

    متن مناظره حسین کچویان و سیدجواد طباطبایی؛

    کچویان: خاستگاه ناسیونالیسم ایرانی غرب است/ طباطبایی:خودم را جزء ناسیونالیست­‌ها نمی‌دانم!

    سخن و حرف ایشان همان سخنی است که یکی از مهمترین بازیگران عرصه نزاع گفتمانی در منازعه‌های موجود است و دقیقا به همین دلیل است که مثلا فلان مجله یا مجموعه آقای دکتر طباطبایی را آن‌قدر تقویت می‌کنند و دائما حرف‌های ایشان را طرح می‌کنند چون این حرف‌ها و روایت ایشان از این مسئله به گونه‌ای است که ایشان چه بخواهند چه نخواهند به کار این بازی و منازعه گفتمانی آنها می‌آید.

  • ۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۴:۱۷

    نشست «بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های دکتر سید جواد طباطبایی» برگزار می‎شود

    نشست «بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های دکتر سید جواد طباطبایی» توسط گروه تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۳-۰۱-۲۰ ۱۵:۳۱

    آراء و افکار توماس قدیس توسط سید جواد طباطبائی بررسی می‌شود

    دکتر سید جواد طباطبایی، از چهارشنبه ۳۰ فروردین، درسگفتار «فلسفه حقوق توماس قدیس» را در موسسه پرسش برگزار خواهد کرد.

  • ۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۱۲:۳۵

    درس‎گفتار فلسفه حقوق توماس قدیس با تدریس سیدجواد طباطبایی برگزار می‎شود

    در ادامه درس‎گفتارهای بهار مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش درس‎گفتار فلسفه حقوق توماس قدیس با تدریس سیدجواد طباطبایی برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۳-۰۱-۰۹ ۱۶:۰۵

    بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های دکتر سید جواد طباطبایی برگزار می‎شود

    بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های دکتر سید جواد طباطبایی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۲-۱۱-۲۹ ۱۵:۲۳

    درس‎گفتارهای فلسفه‎ی حقوق سید جواد طباطبایی برگزار می‎شود

    درس‎گفتارهای فلسفه‎ی حقوق سید جواد طباطبایی، در موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش برگزار می‎شود.

  • جواد طباطبایی ۱۳۹۲-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۹

    صوت/ اندیشه‎ورزی در ایران امروز

    سیدجواد طباطبایی

  • ۱۳۹۲-۱۱-۰۱ ۱۵:۲۱

    آغاز درس‎گفتارهای زمستانه موسسه پرسش

    درس‎گفتارهای زمستانه موسسه پرسش از چهارشنبه 2 بهمن ماه آغاز می‎شود.

  • جواد طباطبایی ۱۳۹۲/۱۰/۲۲

    سید جواد طباطبایی در گفتگو با فرهنگ امروز:

    خیال‌بافی درباره نوشته‌های دیگران را کنار بگذاریم

    در «فرهنگ امروز» مطلبی درباره نقد کتاب ابن‌خلدون من آمده و نویسنده بار دیگر تکرار کرده است که موضع من هگلی است. من از بیش از ده سال پیش اعتقاد داشتم که آن کتاب ایرادهای اساسی دارد و باید تصحیح اساسی در آن صورت گیرد. اگر قرار است تحولی در مطالعات علوم انسانی صورت گیرد باید بتوانیم حرف هم‌دیگر را بفهمیم و خیال‌بافی درباره نوشته‌های دیگران را کنار بگذاریم.

  • ابن خلدون طباطبایی ۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۰:۰۱

    حسین کچویان، محسن صبوریان/ بررسی تفسیر «طه حسین»، «محسن مهدی» و «سیدجواد طباطبایی» از ابن‌خلدون؛

    ابن‌خلدون و مفسران(3): سیدجواد طباطبایی

    در سراسر کتابِ «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی»، نویسندگان معاصر به‌دلیل عدم توجه به تفاوت ماهوی دو مفهوم مدینه (polis) و اجتماع (society) و جامعه‌شناس خواندن ابن‌خلدون سرزنش می‌شوند، اما طباطبایی خود مشخصاً هیچ‌گاه تفاوت این دو را در مقایسه‌ی با هم توضیح نمی‌دهد.