کل اخبار:71
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۶
الهیات نواندیشانه، نواندیشی دینی و روشنفکری دینی؛
چرا روشنفکری دینی یک پارادایم نیست؟
نه میتوان با دست یازیدن به پوزیتیویسم، یک حکم کلی و جهانشمول دربارهی مقولات صادر کرد و نه میتوان با مینیمالیسم دو چیز را که روشهای متفاوتی میطلبند، در یک خیمه کنار هم قرار داد. ازهمینروی، باید اقرار کرد که روشنفکری دینی در ایران هیچگاه به یک «پارادایم» تبدیل نخواهد شد...
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۰:۲۱
معرفی کتاب قرآن و سکولاریسم
برخی از روشنفکران مسلمان اعم از عرب و عجم می کوشند با الگوبرداری از فرهنگ غربی سکولاریزم را به دین اسلام هدایت و سوق دهند و اسلام را هم چون مسیحیت آیین فردی معرفی کنند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۱:۲۷
نگاهی به منشأ و خاستگاه روشنفکری در ایران؛
جریان روشنفکری در ایران؛ پدیدهای بومی یا طفلی نامشروع
اینکه انتظار داشته باشیم روشنفکران موج اول و دوم میبایست از مباحث سطحی عبور کرده و پی به مبانی مدرنیته ببرند و با توجه به ظرفیتهای بومی و دینی دست به گزینش بزنند، مثل این میماند که ما از اندیشمندان، مترجمان و فیلسوفان قرن سوم و چهارم این انتظار را داشته باشیم که با نگاه انتقادی به تمدن یونان بنگرند و سعی کنند آگاهانه دست به گزینش بزنند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۰:۰۲
ضربه سنگین به روشنفکران از حزب توده
رئیس موسسه مطالعاتی تاریخ معاصر ایران گفت: با حضور حزب توده، جریانهای منورالفکر روشنفکری چنان ضربه سهمگینی از آن خوردند که هیچ تفکر دیگری از جمله اندیشه اسلامی نتوانست خود را در مقابل آن جمع کند؛ تا جایی که اگر در اوایل دوره رضاشاه بین 7 تا 8 هزار طلبه دینی در ایران وجود داشت، در اواخر دوره حکومتش این تعداد به 300 نفر کاهش پیدا کرد.
-
۱۳۹۲/۰۹/۱۶
معضل خودشناسی تاریخی در گفتگوی تفصیلی با «عباس منوچهری»؛
تاسی نقادی جریانات فکری معاصر از دستگاه دورکیمی
آجودانی با صراحت و نگرشی سلبی، شكست مشروطه را نتيجهای محتوم میداند كه به نظر او، حاصل كژفهمی ايرانيان از مقولهی مشروطه يا به تعبير وی، «تناقض مشروطه و تجدد» نزد ايرانيان بوده است. لذا عنوان «مشروطهی ايرانی» با يك پيام تحقيرآميز از نوع طنز تناقضی يا در بهترين حالت، با معنايی سلبی همراه است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۵ ۰۸:۱۰
وحی و فهم متون دینی در کانون توجهات روشنفکری دینی؛
چرایی اقبال نواندیشان معاصر به وحیشناسی و قرآنپژوهی
چرا نواندیشان معاصر مطالعات وحیپژوهی و قرآنپژوهی را سرلوحهی فعالیتهای تحقیقاتی خود قرار دادهاند؟ ایشان در این مباحث چه مطلوبی را دنبال میکنند؟ آیا نهضت وحیپژوهی ناشی از مطالعات و تمایلات شخصی اشخاص است یا بیانگر نگاهی جدید در جریان نواندیشی و اصلاحگری است؟
-
۱۳۹۲/۰۹/۰۴
شهریار زرشناس در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
روشنفکردینی، دین را در ذیل مدرنیته تعریف میکند
روشنفکران دینی افرادی التقاطی هستند که تعلق اصلی آنها با عالم مدرن است و بر مبنای آن تعلقاتشان دین را تفسیر میکنند؛ در واقع دین در خدمت آن تعلقات است. یعنی مزورانه و با برنامه و به نوعی منافقانه این کار را میکنند. این فرضیه به طور اخص در خصوص عبدالکریم سروش قابل طرح است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۱۵:۳۷
نویسندهای که جریان روشنفکری زمانه خود شد
جلال آل احمد تاثیر گستردهای بر جریان روشنفکری زمان خود گذاشت وی غیر از نگارش داستان، مقالات اجتماعی، پژوهشهای مردم شناسی، سفرنامهها و ترجمههای متعددی را به رشته تحریر درآورده است.
-
۱۳۹۲/۰۸/۲۹
دبیر کنگره علوم انسانی در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
کثرت مراکز تحقیقاتی تحول علوم انسانی را باید به رسمیت شناخت
لزومی ندارد وقتی یک کنگره ملی برگزار میشود، همه حضور پیدا کنند یا اگر بخشی حضور نداشته باشند ما برای آن یک تفسیر خاصی درست کنیم. بالاخره ممکن است افرادی وقت داشته باشند یا وقت نداشته باشند، یا سلیقهی کسی به مدیریت علمی یک کنگره بخورد یا اینکه نخورد.
-
۱۳۹۲/۰۸/۲۰
محمدعلی مرادی در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
شیدایی و افسردگیِ روشنفکر ایرانی
روشنفکر ایرانی مفادی را بیان میکند که بنیانهای آن را نمیشناسند. مثلا مطلبی که یوسف اباذری در مهرنامه منتشر کردهاست من که فلسفه خواندهام میفهمم که چه قدر جای اشکال دارد.روشنفکران ایرانی از اسامی هگل و کانت و ... استفاده میکنند بدون اینکه درک درستی از مبانی فکری و اندیشهای آنها داشته باشند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۰۹ ۰۸:۵۴
عباس قدیمی قیداری/ نادیدههای تاریخی در روایت داستان رویارویی سنت و تجدد؛
آنچه در رسالههای اخیر دربارهی غرب مورد بیتوجهی قرار گرفت
توجه به روند تاریخی، نشان خواهد داد که ما در جدال سنت و تجدد، از کجا به کجا رسیدهایم. در نهایت شاید بتوان پاسخی به این سؤال یافت که ریشهي تاریخی و چرايی بلاتکلیفی در برابر غرب و تجدد را، که هنوز هم تداوم دارد، در کجا باید جست.