فرهنگ امروز

کل اخبار:56747

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۲

    هابرماس منتقد مطلقیت تکنولوژی بر علوم انسانی است

    تقویان می‌گوید: هابرماس در مجموع از علم مدرن و تکنولوژی در جایگاه خودش دفاع می‌کند اما منتقد رویکردهایی است که می‌خواهند این جایگاه را مطلق کرده و آن را به علوم انسانی تسری بدهند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۰

    انسان و معنی حیات / غلامحسین دینانی

    انسان در میان موجودات زنده این جهان تنها موجودی است که هم زندگی می‌کند و هم می‌داند که زندگی می‌کند؛ بنابراین زندگی انسان با زندگی موجودات دیگر تفاوت بنیادی دارد و هرگز نباید از این تفاوت غافل بود.

  • امید طبیب‌زاده ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۳

    خط فارسی و لزوم اصلاح آن

    بدون ایجاد اصلاحات بنیادین در خط فارسی و فقط با یکدست کردن آن و البته ایجاد یکی دو تغییر کوچک در آن، بسیاری از مسائل مربوط به پردازش زبان و خط فارسی حل خواهد شد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۰

    توهم بزرگ

    فلسفه مثل هر دانش یا معرفت دیگری باید توهم‌زدا و واقع‌نگر باشد و چشم مخاطبان خود را نسبت به وجه یا وجوهی از واقعیت باز کند. فیلسوف یا علاقه‌مند به فلسفه، قرار است جنبه‌هایی از عالم هستی را تبیین کند و نوری بر تاریکی جهان موجود بیندازد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۸

    صدرالمتالهین، شریعت را روح سیاست می‌داند

    شریف لک‌زایی گفت: از نگاه ملاصدرا، صلح باید در درون خود انسان اتفاق بیفتد، یعنی انسان بتواند بین ادراکات عقلی و باورهای قلبی خود صلح برقرار کند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۳

    نشست «نشانه‌شناسی مونس‌العشاق سهروردی» برگزار می‌شود

    دوازدهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره سهروردی با عنوان «نشانه شناسی مونس العشاق سهروردی» چهارشنبه چهارم خرداد برگزار می شود.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۰۷

    دلایل مخالفت متشرعان و صوفیان با ملاصدرا در گفت‌وگو با موسی اکرمی

    «ملاصدرا همچنان به عنوان موسس بزرگ اصالت وجود، وحدت وجود و تشکیک وجود، اهمیت و دستاوردهای مهمی دارد.»

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۰۲

    مفصل‌ترین کتاب ملاصدرا الاسفار الاربعه است

    آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد گفت: مفصل‌ترین کتاب ملاصدرا کتاب الاسفار الاربعه است که حامل همه فصول حکمت متعالیه است. در کنار این کتاب مفصل، رساله‌های متعددی در موضوعاتی خاص از ایشان بر جای مانده است ولی هیچ‌کدام حامل بیان کامل از حکمت متعالیه نیستند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۶:۵۹

    حیات و روش فلسفی صدرا / علامه محمدحسین طباطبائی

    ‌صدرالدین شیرازی که در میان عامه مردم به «ملاصدرا» و در میان اهل‌ علم به «صدرالمتألهین » معروف ‌است، از خانواده قوام شیرازی و پسر منحصر به فرد میرزا ابراهیم می‌باشد که گویا سمت وزارتی نیز داشت.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۶:۵۷

    خدمات حبیب یغمایی به زبان فارسی / محمود فاضلی

    مرحوم استاد حبیب یغمایی (1363 -1280) یکی از ادیبان برجسته ‌روزگار ما به‌ شمار می‌آید که نامش افزون بر اینکه با تصحیح گران‌سنگ آثاری چون «ترجمه تفسیر طبری» و «گرشاسب‌نامه» گره خورده، بیش از هر چیز خاطره ارزشمند مجله مهم «یغما» را در خاطرِ علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی زنده می‌کند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۱

    چهار عاملی که انسان را به عمل اخلاقی دعوت می‌کند

    مصطفی ملکیان ضمن اشاره به اینکه اخلاق فقط در چارچوب آزادی معنا دارد، گفت: وقتی کسی به تکالیف اخلاقی عمل نمی‌کند، چهار نتیجه حاصل می‌شود که به زیان شخصی است که به احساس تکلیف اخلاقی عمل نکرده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۳

    اولین‌نشست از سلسله نشست‌های لذت فلسفه برگزار می‌شود

    اولین‌نشست از سلسله نشست‌های لذت فلسفه با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی، روز یکشنبه اول خرداد برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۱

    نشانه‌شناسی مونس‌العشاق سهروردی

    دانشمندان از قدیم به دانش نشانه‌ها توجه داشته‌اند و سخن را به نظم، نثر و شعر تقسیم کرده‌اند یا در ریاضیات اعداد را به زوج، فرد، گویا و اصم نامیده‌اند. آنچه امروز به عنوان دانش نشانه‌ها می‌شناسیم در پی علم نشانه‌ها در قدیم است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۶

    گفت‌وگو با همایون خداد مولف کتاب «تاریخ شفاهی کاخ گلستان» به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

    همایون خداد در تشریح تاریخ شفاهی کاخ گلستان گفت: تاریخ شفاهی کاخ گلستان کانونی است پاس دارنده روایت‌ها و در بردارنده یادمان‌ها؛ روایت‌هایی که هر یک می‌توانند گرهی از نادانسته‌های دیروز بگشایند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۰

    تاثیر متقابل صورت و معنا در رباعیات خیام

    خیام از شاعران و دانشمندان به نام ایران از مفاخر ملی ماست. نامش عمر و کنیه‌اش ابوالفتح و شهرت او به خیام به درستی معلوم نیست از چه رو است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۳:۵۰

    به نام زیستن

    شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با اکثر- اگر نگوییم همه- آثار ارزنده و گرانسنگ ادبیات فارسی متفاوت است. استاد جلال خالقی مطلق، گردآورنده تصحیحی انتقادی و عالمانه از شاهنامه و شاهنامه‎پژوه بزرگ معاصر، آثار بزرگ ادبیات فارسی را به باغ‎ها یا بوستان‎های زیبا و دل‎انگیز تشبیه کرده ‎اند، در حالی که شاهنامه از دید ایشان جنگلی انبوه است که هر بار مراجعه تازه به آن، سویه‎ها و جنبه‎های نویی را فراروی‌مان می‎گشاید، ضمن آنکه با هر خوانش تازه بخش‎های متفاوت آن، به شناخت ژرف‎‏تر و پیچیده‎تر خودمان هم نایل می‎شویم. شاهنامه را نه یک بار و دو بار که باید بارها و بارها خواند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۴

    استاد فاطمی نیا به کتاب عشق می‌ورزید

    در بیانات و منبرهایش دائم و پیوسته شاکر بود که نسخه‌ای از فلان کتاب را که در فلان کشور و در فلان تاریخ چاپ شده است، در کتابخانه‌اش دارد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۱

    فلسفه تطبیقی درگفتگو با دکتر مهدی دهباشی

    وایتهد به اصالت کثرت واقعی معتقد است که در آن هر حادثه‌ای برآیند منحصر به‌فرد مجموع تأثیراتی است که به او رسیده، یعنی وحدت لاحقی است که از کثرت سابق شکل یافته است. در صورتی که صدرا اصالت را به وحدت می‌دهد و کثرت را از شئون وحدت حقه حقیقیه می‌داند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۴

    رنسانس، مدرنیته و زیبایی / حسن بلخاری

    تعریف کانت از زیبایی چنین بود که پدیده‌های زیبا اعم از طبیعی و هنری لذت خاصی را در ما به‌وجود می‌آورند. این لذت یک امر درونی و ذهنی است؛ بنابراین نمی‌توان احکام ذوقی را کاذب دانست، زیرا بر پدیده‌های بیرونی دلالت ندارند و به ‌هیچ‌ وجه به دانش مربوط نمی‌شوند؛ لیک با وجود این، می‌توان پدیده‌های زیبا را تحلیل کرد

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۲

    اقتراح انجمن جامعه‌شناسی از اسدالله نقدی درباره تغییرات اجتماعی ایران

    گذار شهری با بیم‌ها و امیدهای درهم تنیده

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه ایران در طول ۱۵۰سال گذشته حرکت تناوبی بین سنت و تجدد و قدرت این دو نیرو در هماوردی اغلب تحولات مهم معاصر از جمله انقلاب مشروطه، دوران نوسازی اول، کودتای ۲۸مرداد و نوسازی دوم، انقلاب اسلامی و جنبش‌های متعاقب آن و نیز تحول بعدی و مستمر و هنوز ساری و جاری، عدم درک درست، همزمان و متعادل از دو رویه بورژوازی تمدن غرب (علم و مدنیت و وجه و صورت استعماری آن) بوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۳

    عشق در شاهنامه با محوریت زن

    استاد ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: بابیان اینکه در شاهنامه نوعی نگاه بشری به زن شده است، اظهار کرد: در شاهنامه کسانی که به‌عنوان معشوق انتخاب می‌شوند؛ ایرانی یا تورانی، داخل یا خارج از مرزها، زن پیران ویسه یا دختر افراسیاب، فرقی نمی‌کند، هرگز زنان سخیفی نیستند بلکه زنان شاهنامه بانوانی متعالی هستند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۰۶

    تقدیس تفکر، مرگ آن است

    زیبایی‌شناسی به عنوان یک شاخه مطالعاتی مستقل مبحثی نسبتا جدید و متاخر در حوزه مطالعات نظری است، اگرچه متفکران و فیلسوفان از دیرباز به مفهوم امر زیبا، چیستی زیبایی و ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن پرداخته‌اند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۴۹

    گلدن گلوب فروخته می‌شود/ پیچیدگی و ابهام در وضعیت نهاد سینمایی

    گلدن گلوب اعلام کرد که قصد دارد این مجموعه را به یک فرد بفروشد تا بتواند از این طریق مشکلات مربوط به نبودن تنوع را کم کند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۸

    تاریخ می‌تواند به جوان هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند

    سلیمی نمین گفت: چون در زمینه تاریخ مشغول هستم، فکر می‌کنم امروز تاریخ خیلی سریع‌تر می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، همانطور که تاریخ می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند، فکر می‌کنم کسانی که امروز متولی فرهنگ هستند باید بیشتر همت خود را به تاریخ معطوف کنند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۶

    بود و نبود زمینه و امکان زیست مومنانه در روزگار مدرن

    زبان غالب بر همه زیست‌های مومنانه و تجربه‌های زیسته مؤمنان زبان زندگیست.مراد از زبان زندگی زبان زنده است. زبان گرم تجربه زیسته انسان مؤمن است. این زبان زندگی بر زبان استدلال غالب و چیره است.

  • تقی ازاد ارمکی ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۲۹

    «مساله خواندن در ایران» در گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی

    تقی آزاد ارمکی می‌گوید: عمومی کردن یک عنصر در حوزه فرهنگ خطاست و در همان‌جاست که ابتذال و مرگ آن شروع می‌شود؛ اما می‌شود این بحث را مطرح کرد که چرا کسانی که باید کتاب بخوانند و به دانش حرفه‌ای نیاز دارند و همچنین در عرصه فرهنگ و کنش فرهنگی فعالیت می‌کنند، کتاب نمی‌خوانند؟

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ ۱۱:۲۰

    نگاه فلسفی به ایده‌ی دانشگاه

    یک سده از تأسیس دانشگاه مدرن در ایران می‌گذرد، اما تاکنون ما کمتر به شکل منسجم در ایده‌ی دانشگاه مداقه و به عملکرد و وظیفه و ماهیت دانشگاه فکر کرده‌ایم. میثم سفیدخوش مجموعه‌ای از مقالات کلاسیک فیلسوفان اروپایی و امریکایی در باب مساله‌ی دانشگاه را در کتابی با عنوان «ایده‌ی دانشگاه» گردآورده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ ۱۱:۱۰

    نگاهی گذرا به اجتهادات دینی پیرامون جایگاه زن در فضای فرهنگی جهان عرب| حیدر حب‌الله

    در ابتدا بحث و گفت و گو در موضوع زن همواره بین دو جریان بوده است: جریان آزادی زن که متأثر از تجربه غربی است و در بسیاری از موارد خارج از چارچوب متون دینی و در مواردی خارج از اصل نگاه اسلامی به این موضوع می‌اندیشد و جریان دفاعی که به دنبال دفاع از مفاهیم اسلامیِ برخاسته از متون دینی و تجربه اجتماعی و عادات مردم است. ولی در مرحله بعدی به‌ویژه از یک چهارم پایانی قرن بیستم تا به امروز سه جریان را شاهد هستیم.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ ۱۱:۰۸

    مسلمان شدن ایزوتسو سیاسی بود، نه دینی/ نخستین مواجهه ژاپنی‌ها با اسلام

    بهمن ذکی‌پور ضمن اشاره به تاریخچه آشنایی ژاپنی‌ها با دین اسلام اظهار کرد: ایزوتسو در کنار زبان عربی، اسلام را هم یاد می‌گیرد تا اینکه ‌توسط عبدالرشید به اسلام ایمان می‌آورد. البته به نظر من این اسلام آوردن دینی نیست بلکه سیاسی و در جهت آرمان‌های دولت ژاپن بوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ ۱۱:۰۵

    بهائیت غیرالهی است/ مطالب زیادی در بهائیت وجود دارد که در غرب ترجمه نمی‌شود

    هادیان گفت: در بهائیت تعارض‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود بفهمیم غیرالهی است. همچنین در این کتاب مطرح می‌شود مطالب بسیار زیادی در بهائیت وجود دارد که در غرب ترجمه نمی‌شود؛ زیرا اگر غربی‌ها بفهمند ماهیت واقعی بهائیت چیست متوجه عقب‌ماندگی آن می‌شوند.