شناسهٔ خبر: 8627 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازدید جهانگیری از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری

معاون اول رییس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری بازدید کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز»  به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و رضا فرجی‌دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از خودروی هاوین ۲ دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشوربازدید کردند.
در این بازدید که با همراهی مرتضی موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و داوود ثمری مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، جهانگیری در جریان مراحل ساخت و تکمیل این پروژه قرار گرفت.
همچنین موسی خانی در سخنانی به ارائه توضیحاتی درخصوص طراحی و ساخت موتور سیکلت الکتریکی پاراکس که دارنده مقام نخست کشوری در مسابقات صنعتی شریف است، پرداخت.
بر اساس این گزارش، مهمترین ویژگی موتورسیکلت‌های الکتریکی عدم تولید آلایندگی زیست محیطی و صوتی است؛ به علاوه خط رانش ساده و بازدهی بالای آن صنایع موتورسیکلت سازی را به سمت تولید این نوع وسایل نقلیه هدایت کرده است. هرچند مشکلات عمده ای نظیر هزینه ی بالای باتری و عدم وجود تکنولوژی مناسب باتری در جهت رفع نیاز های حرکتی ‌وسایل نقلیه الکتریکی، موانع پیش روی این صنعت نوپا است.
آزمایشگاه طراحی خودروی پاراکس با هدف طراحی موتورسیکلت الکتریکی، مقاوم، با بازدهی بالا و قیمت مناسب در سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز  و در زیر مجموعه های طراحی سیستم انتقال قدرت، شاسی ، بدنه، تعلیق و فرمان، کنترل و برق الکترونیک و قدرت زیر نظر اساتید مجرب به پژوهش و طراحی موتورسیکلت الکتریکی دو سرنشین پاراکس اقدام کرد.
این موتورسیکلت در چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین دانشگاه صنعتی شریف شرکت کرد و پس از کسب بیشترین امتیاز در تست های استاندارد موتورسیکلت از قبیل: استحکام، سرعت بیشینه، شتاب، برد و ... موفق به کسب مقام نخست شد. در این دوره از مسابقات که با شرکت ۵۱ تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، تیم هایی از دانشگاهای خواجه نصیرالدین توسی ، صنعتی شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد، چمران اهواز،سهند تبریز و... شرکت داشتند.
موتور سیکلت الکتریکی پاراکس باتوجه به نیازهای شهری طراحی شده است و برای استفاده در مناطق با آلودگی و ترافیک شهری بالا بسیار مناسب است.
همچنین تیم خودروی خورشیدی هـاوین از سال ۱۳۸۸ با حمایت های موسی خانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین شکل گرفت و پس از مطالعه، تحقیق و بررسی در مورد خودروهای خورشیدی، اولین خودروی خورشیدی را در سال ۱۳۹۰ رونمایی کرد و در یازدهمین دوره مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی، پس از طی مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر از شمال تا جنوب استرالیا، شگفتی ساز این دوره از مسابقات شد و موفق به کسب مقام هفدهم در بین ۴۴ تیم شرکت کننده در جهان شد.
سپس این تیم با هدف ساخت خودروی خورشیدی که به خودروهای رایج شبیه تر است، مطالعه و طراحی خود را متمرکز بر این هدف کرد.
در این راستا، پس از تلاش ۲۱ ماه اولین خودروی خورشیدی چهارچرخ ایران در این دانشگاه طراحی و ساخته شد که توسط آیت الله ا هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز دانشجو رونمایی شد.
از ویژگی های این خودرو می توان به بیشینه سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعـت، سرعت متوسط ۹۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد.
این خودروی تک سرنشین وزنی در حدود ۱۸۰ کیلوگرم دارد و تمامی قسمت های بدنه از جنس فیبرکربن بوده و توسط پژوهشگران در کارگاه کامپوزیت این تیم ساخت شد.
شایان ذکر است قسمت های خودرو به جز سلول های خورشیدی و موتور آن، طراحی و ساخته شده به دست اعضای این تیم است.

نظر شما