شناسهٔ خبر: 7004 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشنهاد فرجی دانا برای اهدای جایزه اخلاق ابن سینا در علم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کنفرانس عمومی یونسکو، اهداء جایزه اخلاق در علم ابن سینا را پیشنهاد داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا فرجي دانا در سی و هفتمين کنفرانس عمومی يونسکو در پاريس شركت کرد.

وی طی سخنانی در این كنفرانس، گفت: عضویت دولت خودگردان در سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد به این دولت اجازه می دهد تا به توسعه لازم که استحقاق آن را دارد، دست یابد.

وزیر علوم، ضرروت حفظ اخلاقیات در علم و فرهنگ را یادآور شد و افزود: علم بدون در نظرگیری اخلاقیات و معنویات نمی تواند به سعادت بشریت کمک کند. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در سی و دومین اجلاس یونسکو جایزه ابن سینا برای اخلاق در علم را پیشنهاد داد که از سوی اعضا به تصویب رسید.

وی تاکید کرد: جنبه های اخلاقی علوم و فناوریهای جدید در فضای مجازی و سایبری از اهمیت شایانی برخوردار است؛ روح و اساسنامه یونسکو در ارتقاء و ترویج چند جانبه گرایی تکوین می یابد و در این راستا دانشگاهها می توانند به عنوان آزمایشگاه اندیشه و ایده ها راه را برای هم افزایی در روند فکری گوناگون هموار سازند.

به گفته فرجی دانا، علت وجودی یونسکو نیز در واقع بر این حقیقت صحه می گذارد که همبستگی فکری و اخلاقی بشریت یک پیش شرط غیرقابل اجتناب برای دستیابی به آرمان صلح پایدار است.

وی ادامه داد: ما آموخته ایم ترتیبات سیاسی و اقتصادی صرف، قادر نیست جوامع بشری را از جنگ و منازعه ایمن بدارد و لازم است سمت گیریهایی مبتنی بر چند جانبه گرایی برای مقابله با این پدیده شوم تقویت شود. بسیاری از کنوانسیون ها و قطعنامه های بین المللی تدوین شده و مورد تصویب یونسکو، در واقع برای حمایت از این پدیده به وجود آمده است.

وزیر علوم بر ضرورت پاسداشت تنوع فرهنگی تاکید کرد و گفت: مفهوم پاسداشت و ارتقاء تنوع فرهنگی یکی از مفاهیم برجسته در این سازمان است و بر اساس این ایده، گفتگوی تمدن ها توسط یونسکو و در اسناد مصوب این سازمان برجسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: مایلم نه به عنوان وزیر آموزش عالی ایران، بلکه به عنوان یک اندیشمند و استاد دانشگاه اعلام کنم که شکاف علمی در میان ملل مختلف دلیلی بر تبعیض سوء استفاده و عدم تحقق توسعه پایدار است.

فرجی دانا با طرح سوالی، اظهار داشت: در واقع جامعه علمی کشور از کنفرانس عمومی یونسکو این سوال را دارد که تحمیل تحریم های سنگین توسط برخی از اعضا یونسکو که موجب عدم دسترسی در بخش آکادمیک یکی از اعضا آن به منابع پژوهشی و همکاریهای علمی شده است، چه توجیحی دارد؟ این در حالیست که جامعه نوین جهانی به ما آموخته پاسداشت از منابع طولانی مدت یک گروه و یا یک کشور در ازاء متضرر شدن سایرین غیر ممکن است و حضور علم در یونسکو به این معناست که ابتکار و آپارتاید علمی در این سازمان محکوم است.

وی در اين سفر با مدير كل يونسكو، وزير علوم زيمبابوه و رئيس كنفرانس عمومي يونسكو و تني ديگر از مقامات حاضر در آن نشست ديدار و در خصوص همكاري هاي علمي و فناوري در سطح منطقه اي و بين المللي رايزني و گفت‎وگو كردند.

نظر شما