شناسهٔ خبر: 61001 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جایزه جلال‌آل احمد بیان کرد؛ هر کسی با هر اعتباری کتاب خوب بنویسد در جایزه جلال دیده می‌شود

مهدی قزلی، در اختتامیه دوازدهیمن دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد این رویداد را فرصت دیده شدن کتاب خوب از هر نویسنده با هر اعتباری و هر سنی معرفی کرد و گفت: برگزارکنندگان این جایزه دوست‌دار انقلاب اسلامی و محب وطن و اهل ادبیات هستند.

هر کسی با هر اعتباری کتاب خوب بنویسد در جایزه جلال دیده می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  اختتامیه دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، از اعضای هیات علمی جایزه، حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی، نویسنده و پژوهشگر، مهدی قزلی، دبیر اجرایی، محمدرضا شرفی‌خبوشان، دبیر علمی جایزه، داوران و اعضای هیات علمی و جمعی از نویسندگان و ناشران، عصر شنبه‌(23 آذرماه) در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.
 
قزلی در تشریح جریان برگزاری دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه   گستردگی، تنوع، نگاه همه جانبه و چتر گسترده و پهن‌پیکر جایزه جلال قابل‌توجه بوده است، بیان کرد: در 6 دوره اخیر جایزه جلال‌ از دوره هفتم تا دوازدهم، 53 نفر ظرفیت در هیات علمی وجود داشته است که 35 نفر در این جایگاه حضور پیدا کرده‌اندغ علاوه‌براین 66 درصد افراد بدون تکرار، یعنی از بین هر سه نفر در هیأت علمی دو نفر نخستین‌بار حضور داشته‌اند؛ این در حالی‌است که در 6 دوره ابتدایی  از دوره اول تا ششم، تنها از 16 نفر برای حضور در جایگاه هیات علمی استفاده شده است یعنی 29 درصد.

وی ادامه داد: در این 6 دوره، 25 ناشر، جایزه جلال گرفته‌اند. آثار نشر چشمه 5 بار موفق به دریافت جایزه شده‌اند، آثار نشرهای سوره مهر و نیماژ 3 بار برنده شده‌اند به‌عبارت دیگر این سه ناشر بیشترین آمار برندگان را داشته‌اند.

قزلی افزود: در این شش دوره، 72 نفر ظرفیت برای حضور در جایگاه داوری وجود داشته است که 52 نفر از سوی هیات‌های علمی به‌عنوان داور انتخاب و معرفی شده‌اند. این یعنی 72 درصد همچنین در دوره‌های اولیه، غالبا اعضای هیأت داوران اعلام نشده‌اند.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره دوره دوازدهم بیان کرد: میانگین سنی نویسندگان نامزده شده در این دوره جایزه جلال 45 سال است. از میان 25 نویسنده و 22 عنوان کتاب نامزده شده 36 درصد 9 نفر آنان کمتر از 40 سال سن دارند.
 
قزلی ادامه داد: در نظر داوران جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد، هر کسی در هر سنی و با هر اعتباری کتاب خوب بنویسد دیده می‌شود. دلیل حرفم این است که در دوره دوازدهم دو نویسنده از برندگان این جایزه اثر اولی هستند. این موجب افتخار ماست؛ به‌علاوه نام چهار نشر یوشا، هیلا، گلگشت و انتشارات قدیانی در این شش دوره، نخستین‌بار است که در میان نامزدهای جایزه جلال دیده می‌شود.
 
وی افزود: برگزارکنندگان این جایزه دوست‌دار انقلاب اسلامی و محب وطن و اهل ادبیات هستند؛ بیش از یکصد عنوان کتاب منتشر شده دارند که می‌تواند سبد مطالعه یک ساله‌ یک کتاب‌خوان حرفه‌ای را تامین کند.
 
دبیر دوازدهمین دوره جایزه جلال‌آل احمد با اشاره به میزان استقبال از پایگاه نقد داستان  گفت: پایگاه نقد داستان نزدیک به 2000 کاربر دارد. هرکسی که می‌خواهد داستان‌های کوتاهش نقد شود، در این پایگاه عضو شود و از امکانات آن استفاده کند.
قزلی ادامه داد جذب نخستین سرباز فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود نیز اتفاق مهمی است که عرصه فرهنگ رقم خورده است. آقای دکتر حسینی سورکی از محققان جوان کشورمان نخستین «سرباز فرهنگ» است که به مدخل‌نویسی در ویکی ادبیات مشغول است.
 


خاطرات سیدهادی خسروشاهی از جلال آل‌احمد
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی، محقق در این مراسم درباره آل‌احمد گفت: آشنایی من با جلال آل‌احمد به دوران اوج نهضت ملی ایران باز می‌گردد. در آن زمان نوجوانی در تبریز بودم که به خیابان تربیت می رفتم و از روزنامه فروش آنجا  روزنامه می خریدم روزنامه ها را جایی می گذاشت تا بقیه بتوانند آن ها را بخوانند البته بیشتر روزنامه های حزبش را آنجا می گذاشت. روزنامه شاهد را که جلال آل احمد مدیر داخلی آن بود دوست داشتم بخوانم اگر هم مدیر داخلی اش نبود مقالات خوبی می نوشت؛ این ابتدای آشنایی ام با جلال آل احمد بود.
 
این محقق در ادامه بیان کرد: پس از اینکه در سال ۱۳۳۳ به قم و سپس به تهران آمدم از آیت‌الله طالقانی پرسیدم در تهران بهتر است چه کسانی را ملاقات کنم غیر از اصحاب مسج، جلال آل احمد را به من معرفی کرد. ملاقات با آل احمد سخت نبود. پیش او که رفتم خیلی متواضع از ما پذیرایی کرد، همسرش سیمین دانشور هم آنجا بود. آشنایی ما به دوستی نزدیک تبدیل شد و در آنجا درباره رساله اش با عنوان عزاداری‌های نامشروع، صحبت کردیم. قیمت آن دو ریال بود که زود تمام و مشخص شد چند نفر از بازاریان مومن قربت الی الله این کتاب‌ها را آتش زده اند. این رساله نزد من به امانت ماند تا زمانی که آیت الله خامنه‌ای قمه زنی را تحریم کردند. ما بهانه خوبی پیدا کردیم این رساله را در میان انبوهی از اوراق و کتاب ها پیدا کردیم. رساله را روزنامه اطلاعات چاپ کرد  و بعد این رساله را مستقلا چاپ کردم.
 
در این مراسم احمد شاکری، پس از دریافت جایزه‌اش در بخش نقد ادبی گفت: آن معرفتی که امام خمینی(ره) در مردم دمید، مصداق یخرج الظلمات من النور بود. این معرفت، معرفت حرکت بخش و قیام بخش است. بعضا شنیده می شود مناجات و معیار و چارچوب برخی جوایز ادبی در انتخاب کتاب وطن است اگر جمهوری اسلامی نبود ایران هم شرافتی نداشت. اگر از جایزه ادبی جلال آل احمد یاد می کنیم جایزه ادبی جمهوری اسلامی ایران است.
 
او افزود: جایزه جلال نه جایزه ای از جلال نه جایزه ای برای جلال است. چون جلال انسان آزاده ای است که اشتباهاتش را شناخت. جایزه به نام او برگزار می‌شود اگر از جایزه جلال تقدیر می‌شود نباید آن  تقلیل  به یک شخصیت باشد.
 
شاکری با اشاره به اینکه حد و مرز چیست؟ و جایزه جلال باید چه حد و مرزی را در انتخاب هایش رعایت کند؟ اظهار داشت: آیا کتابی که مبنایش فروید زدگی است می تواند قیام لله انجام دهد. آیا کتابی که شک را جایگزین یقین می کند قادر است مسیر لله را نشان دهد. از برگزار کنندگان جایزه جلال آل احمد از دو جهت متشکرم. یکی اینکه وقتی در این اوضاع و احوال درباره کتابی توافق می شود جرقه نور و امید است. به هر حال در این سال ها منتقد جایزه جلال آل احمد بودم.
 
شاکری ادامه داد: نقدم به جایزه جلال آل احمد نقد شخصی و جناحی نبود نقدم مبتنی بر چیزی بود که در حوزه علمیه آموختم. دیدن و تقدیر کردن از مخالف، کاری نیست که بتواند هرکسی انجام دهد. این چیزی است که در شرفی خبوشان، مهدی قزلی و داوران جایزه ادبی جلال آل‌احمد وجود دارد.
 
در این مراسم محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه بیش از چهار دهه از انقلاب می‌گذرد، گفت: چهار دهه‌ای که نیمی از یک قرن است؛ نزدیک به نیمی از یک قرن انسان‌های ایرانی برای حفظ و نگهداشت آنچه برایش قیام کردند جنگیده است. در این از خود گذشتگی ها از دین و فرهنگ خود حیات یافته است.
 
دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه از خود دانستن، حس مالکیت است که تعهد می‌آورد، بیان کرد: نویسنده ایرانی دریافته است بگوید ما هستیم و آنچنان در اصل بهبودی بخش پای می‌فشارد که به یگانگی تبدیل می‌شود. نمی‌پذیریم، تنها انتخاب می‌کنیم بنشینیم و بگوییم خلاص، این خلاص گفتن بوی دموکراسی وارداتی می‌دهد. در دوازدهمین دوره جلال آل‌احمد نظاره‌گر نویسندگان خودمان هستیم که در واقع خود ما هستند.
 
در این مراسم از کتاب «پس از بیست سال» تقدیر شد. همچنین در این آیین گزیده‌ای از داستان‌های برتر پایگاه نقد داستان رونمایی شد.

نظر شما