شناسهٔ خبر: 39251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بارون درخت نشین» اثری از«ایتالو کالوینو»

کتاب «بارون درخت نشین» اثر«ایتالو کالوینو» و با ترجمه ی «پرویز شهدی»را نشر چشمه به تازگی راهی بازار نشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب حاضر زندگی پسری از یک خانواده ی اعیانی را از کودکی تا زمان مرگ به تصویر می کشد. این کتاب قصه ی پسری است که دلزدگی از نظم کهنه ی اجتماعی و نیاز پر شور به دگرگون کردن ان و پی افکندن نظم تازه ای که رفتار آدمیان با خودشان و طبیعت را سامان دهد و درست کند او را به سرکشی و پشت پا زدن به جهان کهنه وا می دارد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :

« آخرین روزی بود که برادرم کوزیمو با ما گذراند. این روز را چنان به یاد دارم که انگار دیروز بود. در ناهار خوری خانه مان نشسته بودیم، شاخه های پربرگ بلوط بزرگ باغ از پنجره دیده می شد. نیم روز بود. خانواده ی ما به رسم قدیمی همیشه در این ساعت ناهار می خورد. ناهار بعد از ظهر، شیوه ای که در بارولنگار فرانسه باب کرده بود و همه ی اشراف ان را پذیرفته بودند در خانه ی ما جایی نداشت. به یاد دارم کهبادمی وزید و برگ ها تکان می خورد.، بادی بود که از دریا می وزید. کوزیمو بشقاب حلزون را به کناری زد و گفت پیش از این گفته بودم باز هم می گویم که حلزون نمی خورم.  حرکتی این چنین خیره سرانه در خانه ی ما جایی نداشت...»

«ایتالو کالوینو» در ۱۵ اکتبر سال  ۱۹۲۳ در سانتیاگو دِلاس وگاس در کوبا به دنیا آمد.وی نویسنده، خبرنگار، منتقد و نظریه‌پرداز ایتالیایی است که فضای انتقادی آثارش باعث شده او را یکی از مهم‌ترین داستان نویس‌های ایتالیا در قرن بیستم بدانند. در دهه ی پنجاه کالوینو  به نوعی تخیل ادبی‌تر نزدیک به حکایت‌های پندآمیز گرایش پیدا کرد که در آن هجو اجتماعی و سیاسی با تفننی طنزآمیز همراه است. چند کتاب از جمله «شوالیه ی ناموجود» و «مورچهی آرژانتینی» را منتشر کرد و با نشریات کمونیستی و مارکسیستی همکاری کرد، تا این که در سال ۱۹۵۷ به شکل غیرمنتظره‌ای از حزب کمونیست کناره‌گیری کرد و نامه ی استعفایش در نشریه ی «لونیتا» چاپ شد. کتاب «بارون درخت‌نشین» هم در همین سال منتشرشد.وی در دهه ۱۹۵۰ میلادی مطالعه بر روی افسانه‌های ایتالیایی را آغاز کرد که حاصل آن چاپ کتاب «افسانه‌های ایتالیایی» بود. کالوینو در سال ۱۹۸۱ نشان افتخار فرانسه را دریافت کرد. او سرانجام در ۱۹ سپتامبرسال ۱۹۸۵ بر اثر خونریزی مغزی در سیه‌نا ایتالیا درگذشت.

گفتنی است که کتاب«بارون درخت نشین» را نشر چشمه با قیمت ۲۲ هزار تومان چاپ و روانه ی بازار کرده است.

نظر شما