کل اخبار:408
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۹ ۰۹:۳۰
دیدگاههای موافق و مخالف نسبت به علم یا فناوری بودن علوم تربیتی
دیدگاههای موافق و مخالف نسبت به علم یا فناوری بودن علوم تربیتی تبیین در نشست علمی «علوم تربیتی؛ علم یا فناوری؟» بررسی میشود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۹ ۰۸:۴۰
تاملی بر ویژگیها و کارآمدیهای دانشگاه کارآفرین؛
دانشگاه کارآفرین، بخشی از راهحل مسائل اجتماعی-اقتصادی
یکی از دلایل مهم غلبهی رویکرد فنی-اقتصادی بر کلیت کارآفرینی دانشگاهی، کیفیت و ارزش نسبتاً بالای آموزشهای فنی-مهندسی در دانشگاههای غربی بهویژه نظام آموزش عالی ایالات متحده امریکاست. به سبب ناکارآمدی نسبی سایر رشتههای علمی، رویکرد فنی-اقتصادی، تفکر حاکم بر دانشگاه کارآفرین شده و عموم دانشگاههای دنیا ازجمله ایران نیز این رویکرد را ترویج و عملیاتی میکنند.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۱:۳۰
تحول در علم فقط تولیدمحتوا نیست/ علوم انسانی پشتوانه علوم فنی است
حجت الاسلام رهدار، مدیر موسسه فتوح اندیشه گفت: رسیدن به علوم انسانی جدید تنها نیازمندی اش تولید تکست و محتوای متفاوت نیست و نیازمندی های دیگری مثل تربیت نیروی انسانی هم دارد.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۰۹:۱۵
نیهیلیسم متافیزیکی با علم در تعارض نیست
استونهم،استاد فلسفه دانشگاه یورک انگلستان گفت: نیهیلیسم متافیزیکی با علم در تعارض نیست و اگر بتوانیم جهانی خالی از شی داشته باشیم، میتوان تصور کرد فرضیه چندجهانی در فیزیک به چالش کشیده شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۱۵:۴۵
درس ـ گفتگوی ساختار علم و دین با حضور آیت اللهی و پایا
دوره جدید درس ـ گفتگوی علم و دین همانند دوره پیشین با حضور حمیدرضا آیت اللهی و علی پایا در مدرسه آزاد فکری مهاجر برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۵
پارادایمهای ازدسترفته؛
چرا علم با بحران مشروعیت و بیاعتمادی روبرو است؟
به طور قطع، وجودِ قوانین و فرایندهای بنیادین حاکم بر جهان طبیعت، مستقل از پارادایمهای انسانی است: زمین، بدون توجه به اینکه آیا مردم دیدگاه بطلمیوسی را قبول دارند یا دیدگاه کپرنیکی را میپذیرند، به دور خورشید میچرخید. همچنان که بی اف اسکینر میگوید: «هیچ نظریهای نمیتواند آن چیزی را که راجع به آن نظر میدهد عوض کند».
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۳:۴۵
پژوهشگاه علوم انسانی چراغ علم و پژوهش را روشن نگاه داشته است
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اگر در فصل جدید خود یعنی پنجاه سالگی اش بخواهد موثرتر واقع شود، باید مسوولان آن در صورت صلاحدید، هر پژوهشکده را در قالب آموزشی و پژوهشی موظف به مرور فعالیت های خود کرده و کمبودهای موجود را بررسی کنند.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۰۹:۰۹
نگاهی به کتاب «روش علم» محمد طبیبیان؛
بازخوانی اسلوبهای اندیشهی علمی از عصر روشنگری تا کنون
وقتی این کتاب را برای مطالعه به دست گرفتم، انتظار داشتم که نویسنده ضمن بررسی روش علم، تعریف جامع و مانعی از علم ارائه دهد.اما متأسفانه نگاه نویسنده در این بررسی اولاً، در مجموع وصفی تاریخی به روشهای گوناگون علم از ارسطو و بعد از عصر روشنگری گرفته تا پوپر، لاکاتوش و ... است. ثانیاً، جایی هم که میرسد تا تعریفی از علم ارائه دهد، تعریف علم را به امان خدا میسپارد و به «حیطهی فعالیت علمی» میپردازد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۶:۰۰
شجرهنامه پستمدرنیسم، مدرنیسم ۱۹۱۰ / دیردره مککلاسکی
جک آماریو مینویسند که هر دو نوع مدرنیستهای ۱۹۱۰ مصمم بودند تا از تاریخ رها شوند، تا به ورای زمان و مکان بروند. در علم یا در هنر، و یا در هر دو، مدرنیسم همانا بالا بردن مدرنبودن است تا به درجهای که به قلهی کار خلاقه برسد. پیروزی آوانگارد و شکست سنت است. خاصیت اخلاقی امید به همگان نفوذ کرده بود.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۰۹:۱۵
نقدی بر روایتگراییِ وایت و انکراسمیت (۱)؛
شش تز در باب فلسفهی روایتگرای تاریخ
هیچ جایی برای شکاکیت تاریخی وجود ندارد. ما میتوانیم عقلانیت را در این ببینیم که چرا مورخان در هر مرحله از مناظرهی تاریخی، یک دیدگاه را در باب گذشته بر دیگر دیدگاهها ترجیح میدهند. شکاکیت فقط هنگامی نتیجه میشود که فرد از عقلانیتِ موجود در مناظرهی تاریخی خرسند نشده و نیاز به بنیانهای مطلق احساس شود. اما در عمل این احساس نیاز هرگز به چیزی فراتر از این توصیه به مورخان که کارشان را دقیق و آگاهانه انجام دهند، منجر نخواهد شد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۰۹:۳۴
علیرضا منصوری/تاملی بر ارتباط فلسفه و فیزیک؛
اهمیت زمینههای فلسفی در پیشرفت فیزیک
علیرغم کاهش سلطه و نفوذ پوزیتیویسمْ سنت تجربهگرایی هنوز تا حدّ زیادی هویت خود را با ضدیت با متافیزیک گره زده است؛ خصوصاً نگرش منفی آنها به متافیزیک و صدق نظریهها الهامبخش جریانی است که نظریهها را بهجای موجودات زبانی معادل دستهای از مدلهای سمانتیکی میداند. در واقع یکی از دلایل کنار گذاشتن صدق بهعنوان هدف علم همین است که تصور میشود صدق بار متافیزیکی اضافی و غیر ضروری برای نظریهها ایجاد میکند.
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۴ ۱۶:۲۳
علم، دین و فلسفه در گفتگو با مهدی گلشنی
کتاب علم، دین و فلسفه حاصل گفتوگوی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با دکتر مهدی گلشنی درباره علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور است.
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۳ ۰۹:۰۶
ارزیابی نقادانه علی پایا از جایگاه معرفتشناسانه فقه(۱)؛
فقیه بهمنزلهی یک مهندس
هرچند دانشوران مسلمان نظیر فارابی و غزالی در طبقهبندیهایشان از علوم، فقه را در مقولهی علوم کاربردی قرار دادهاند، معهذا به نظر میرسد اهمیت این امر از یک منظر معرفتشناسانهی مرتبهدوم چنانکه باید مورد توجه فقها و یا دانشوران مسلمان (و حتی غیرمسلمان) قرار نگرفته است. به نظر میرسد نتیجهی این امر بروز نوعی ابهام در خصوص جایگاه فقه از منظر معرفتشناسانه در خصوص میان فقیهان و احیاناً دیگر دانشوران مسلمان بوده است.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۱۷:۴۵
علم گرایی؛ دینِ علم
هنگامی که علمگرایی خود را در مقابل دین قرار میدهد و ادعای دین در مورد جایگاه انسان در جهان – که اکثر مردم آن را به عنوان نگرشی معتبر به جهان قبول دارند – را رد می کند، تعارض شروع می شود.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۱۲:۳۰
دیوید ایگلمن: ادبیات و علم دو روش رسیدن به شناخت انسانیت است
«دیوید ایگلمن» عصبشناس آمریکایی نظرات خود در باب اراده، ادبیات، علم، و انسانیت و امکان سفر در زمان در عصر دیجیتال طی مصاحبهای در نشریه گاردین اعلام کرده است. وی که علاوه بر پرداختن به علم به داستاننویسی علاقهمند است بر این باور است که ادبیات و علم دو روش رسیدن به شناخت انسانیت است.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۲:۱۵
اهمیت و لزوم پژوهش در روزنامهنگاری/ روی دیگر سکه ارتباطات علم
تصویری که پژوهشگر از مناسبات علم و جامعه به دست میدهد، میتواند به یک فرایند بهبود مستمر در ارتباطات علم منجر شود چراکه ظرفیتها و فرصتهای موجود برای طرح مباحث علمی در جامعه، روانکردن رابطه میان اجتماع علمی، روزنامهنگاران، جامعه و سیاستگذاران علم و فناوری را عیان میکند
-
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۹:۰۰
جی. سی. لستر؛
خردگرایی انتقادی
خردگرایی انتقادی به زبانی ساده و سرراست، نظرگاهی است که میگوید همهی آنچه ادعا میشود دانش است، در غایت خود جز نظریهای جایزالخطا نیست: حدسهایی صرف که میتوانیم آزمایششان کنیم اما هرگز با پشت سر گذاشتن این آزمایشها، به امری محتملتر از حدس صرف بدل نخواهند شد. هرگز هیچ حقیقتی تا هیچ درجهای وضع نشده است. چیزی که از پی میآید تنها یک طرح کلی است از شرحی بر این نظرگاه ضدشهودی.
-
۱۳۹۴/۰۸/۲۴
گفتاری از نعمتالله فاضلی؛
صوری بودن نهاد آموزش عالی و بحران این نهاد
صوری شدن نهاد علم و آموزش عالی در ایران معاصر یکی از مهمترین مسائل ما است. صوری و بوروکراتیک شدن دانشگاه و نهاد علم در ایران معاصر شاید به این واقعیت برگردد که ما از همان ابتدای شکل دادن به نهاد آموزش عالی جدید در ایران، یعنی از زمان تأسیس دارالفنون و پس از آن تأسیس دانشگاه تهران، دانشگاه را بیش از هر چیز بهعنوان نهادی برای توطئهی دولت مدرن گسترش دادهایم، نه شکل دادن دولت-ملت مدرن.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۰۹:۳۵
نسبت علم و دین؛ تعارض یا تعاون
احسان شریعتی در مناظره «نسبت علم و دین» گفت: علم و دین هم میتوانند مزاحم یکدیگر باشند و هم میتوانند مکمل و مصحح یکدیگر قلمداد شوند. نسبت علم و دین بستگی به تلقی ما از این دو دارد.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۸ ۱۴:۱۵
رسول جعفریان: تلقیمان از مفهوم علم اشتباه است
رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران با حضور در غرفه خبرگزاری مهر گفت: تلقی ما از مفهوم علم اشتباه است؛ ما هنوز در مورد نظریات کهنه و قدیمی حرف می زنیم و فلسفه های معرفتی جدید را نمی شناسیم.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۱۳:۳۰
مناظره «نسبت علم و دین در علوم انسانی» برگزار میشود
مناظره «نسبت علم و دین در علوم انسانی» در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۰۹:۱۲
روش علم
محمد طبیبیان
آموزش دانشگاهی ایران به تدریسِ روش، فلسفه و تاریخ علم، اعتنای درخور نمی کند. از این رو، آشنایی با تاریخ تولید علم و فلسفه و چگونگی آن ضرورت دارد
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۴:۱۵
گلشنی: وقت آن رسیده به علم اسلامی برگردیم
گلشنی گفت: در بینش اسلامی علم در عرض دین نیست چون در متن دین دعوت به کاوش تجربی و تفکر درباره طبیعت شده است.
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۱۳:۳۰
رابطه علم و دین در دانشگاه شهیدبهشتی بررسی می شود
موضوع رابطه علم و دین با محوریت امکان علم دینی ۵ آبان ماه توسط پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی بررسی می شود.
-
۱۳۹۴-۰۷-۳۰ ۰۸:۵۲
داوریاردکانی در سمینار علوم ریاضی و چالشها؛
علم جدید و جهان ریاضی
با طرح ریاضی است که تکنولوژی جدید پدید می آید و جهان مسخّر می شود و مگر تکنولوژی کنونی صورتی از تحقق ریاضیات نیست. اصلاً کوشش برای یکی کردن منطق و ریاضی اثبات این قضیه بود که ریاضیات علمی در کنار علوم دیگر و مثلاً بالاتر از آنها نیست بلکه صورت همه علوم است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۰۹
اخلاق، علم و ایدئولوژی از منظر مارکس
پرسش اصلی درباره رابطه افکار مارکس با نسبی گرایی این است که چه مفاهیمی از اخلاق یا علم وجود دارند که مارکس آنها را ایدئولوژیک نمی داند؟
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۱۰:۴۰
علم، خنثی و بی طرف نیست/ تناسب بیشتر خداشناسی با برخی علوم
«آلوین پلانتینگا» فیلسوف برجسته معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه نتردام آمریکا معتقد است خداشناسی با برخی از حوزه های علم و دانش بیشتر تناسب دارد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۰:۱۰
سیر تطور نگرش ها به تحول در علوم انسانی در ایران
تحول در علوم انسانی از پیش از انقلاب با رویکرد جدایی و سپس علمی کردن دین به منظور حفظ دین آغاز می شود ولی پس از انقلاب این تحول با رویکرد دینی کردن علم ادامه یافت.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۹:۳۰
علم سرشار از گزارههای فلسفی است/ فلسفه و متافیزیک نمیمیرد
پروفسور هيلاري پاتنم، فيلسوف تحليلي معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد معتقد است علم نه تنها نمی تواند جایگزین فلسفه و متافیزیک شود بلکه خود علم دارای گزاره های فلسفی است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۹:۰۴
رضا داوری اردکانی /بخش اول؛
ما و مواجهه با علم جدید
علم و تكنولوژی چنان اهمیت دارد كه هیچ قومی نمیتواند از آن صرفنظر كند. علم و تکنولوژی استوانهی عالم غربی و عالم توسعهیافته است. توسعه با علم صورت گرفته است و هر قومی كه فكر توسعه باشند ناگزیر باید علم داشته باشد. کموبیش در این ۲۰، ۳۰ سال اخیر این توجه پیدا شده است كه چه نیازی به علم داریم؟ چرا باید به سمت علم برویم؟ چگونه باید در راه علم برویم و چه مشکلها و موانعی در راه علم ما وجود دارد؟