نمایش همه
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۱:۰۴

    خالق معماری بی‌زمان

    «هوشنگ سیحون» با دقتی که در انتخاب مصالح ساختمانی آثار خود به کار می‌برد، به تماشاگر نشان می‌داد که در پشت هر طرح و نقشه ساختمانی، تفکری نیز نهفته است. وی در بخشی از خاطرات شفاهی‌ خود می‌گوید: «من موقع طرح هر بنا، شخصیت آن شخص را مطالعه کرده‌ام.»

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۱۷

    اسطوره‌زدایی از علم

    هرچند تاریخ علم همواره راوی توسعه بهترین و موفق‌ترین نظریه‌های علمی بوده‌ است، فلسفه علم با به پرسش کشیدن پیش‌فرض علمی و عقلانی‌بودن نظریه‌های علمی، خود را با تردیدی جدی در تصور پیشرفت خطی علم روبه‌رو کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۱۲

    گفت‌وگو با عبدالله ناصری درباره کتاب «جنگ‌های صلیبی»

    عبدالله ناصری مولف کتاب «جنگ‌های صلیبی» می‌گوید: بزرگترین مشکل پیش روی تاریخ‌پژوهان ایرانی و فارسی زبان، عدم دسترسی به منابع اصلی و معاصر جنبش صلیبی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۸

    تفسیر مقاتل؛ کهن‌ترین تفسیر کامل قرآن

    مهم‌ترین تفسیر در دوره اتباع تابعین، مقاتل ‌بن‌ سلیمان، اثر عالم بلخی‌تبار مرو است که کهن‌ترین تفسیر کامل قرآن محسوب می‌شود و ذهبی مؤلف آن را «بزرگِ مفسران» دانسته است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۷

    «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» روانه بازار نشر شد

    کتاب «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» اثر ابوالفضل سلطان محمدی منتشر شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۶

    همایش حکیم هزاره‌ها اول شهریور در همدان برگزار می‌شود

    همایش حکیم هزاره‌ها، بزرگداشت شیخ‌الرئیس، بوعلی‌سینا روز اول شهریورماه 1401 با حضور ابن‌سیناپژوهان در همدان برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۵

    فلسفه تحلیلی تاریخ / مایکل لمون - بخش اول

    فلسفه تاریخ دو شاخه دارد: نظری و تحلیلی. در حالی که شاخه نظری به تاریخ به عنوان حوادث و شرایط گذشته (یعنی تاریخ به عنوان «محتوا») می‌پردازد، فلسفه تحلیلی تاریخ درباره تاریخ به عنوان رشته تحصیلی (یا «شکل») تحقیق می‌کند تا آن گذشته را کشف و درک کند.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۴۳

    قیمت کلاس گیتار ریتم آوا

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۴

    شریعتی؛ جامعه شناسی یا متکلم؟

    اساسا مفهوم هویت چندرشته‌ای یا میان‌رشته‌ای یعنی لزوما نه تاریخ است، نه جامعه‌شناسی، نه اسطوره‌شناسی و نه علم سیاست. امروز شریعتی در فضای روشنفکری دینی بیش از آنکه جامعه‌شناس باشد، متکلم است. شریعتی از همه گفتمان‌ها کمابیش تاثیر پذیرفته است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۳

    نامگذاری ۲۸ مرداد

    ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین لحظه‌های تاریخ معاصر ایران است که امروز با گذشت قریب به هفتاد سال از آن، همچنان مناقشه برانگیز و محل نزاع است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۰

    پرتره جدیدی از آبراهام لینکلن به کتابفروشی‌ها می‌آید

    جان میچام، زندگی‌نامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر، در کتاب جدیدش به زندگی آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا و اقدامات مهم او نظیر لغو قانون برده‌داری می‌پردازد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۸

    بزرگداشت علامه حکیمی برگزار می‌شود

    مراسم بزرگداشت محمدرضا حکیمی امروز یکشنبه 30 مرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در موسسه اطلاعات برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۵

    نقد و عیارسنجی فلسفه / بهاء‌الدین خرمشاهی

    من منکر فلسفه نیستم، بلکه منتقد آنم. به فلسفه مثل هر انسان اندیشه‌ورزی علاقه دارم، اما اعتقاد نهایی ندارم. منتقد و پرسشگر از معرفت‌شناسی یا شناخت‌شناسی فلسفه‌ام و علاقه به کلیت و موجودیت فلسفه دارم، اما اعتقاد نهایی به اتقان علمی ـ عقلی احکام مابعدالطبیعی و مدعیات متافیزیکی ندارم که فی‌الواقع بیش از آنکه یافتنی و دریافتنی باشد، بافتنی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۴

    اشعار ابوالفضل رشیدالدّین میبدی/ حسین مسرّت

    در سراسر کتاب بزرگ تفسیر کشف‌الاسرار، اثر ابوالفضل رشیدالدین میبدی، صدها بیت و 85 رباعی صوفیانه به چشم می‌خورد که میبدی نام سرایندۀ هیچ‌کدام از آن‌ها را ننوشته است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۳

    نشست علمی «ابن‌سینا» به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود

    نشست علمی «ابن‌سینا» به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران و به مناسبت روز بزگداشت ابن‌سینا در روز سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۴ الی ۱۷ به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۲

    محیط‌طباطبایی تاریخ زنده و پویای یک قرن بود

    سید احمد محیط طباطبایی گفت: سید محمد محیط‌طباطبایی رساله‌نویس هستند نه مولف کتاب و وقتی علت را از وی می‌پرسیدم، می‌گفتند وقتی من جان و قوت دارم و می‌توانم در مورد یک امر جدید تحقیق کنم، به جمع‌آوری کارهای قبلی خودم دیگر نمی‌پردازم.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۱

    گفت‌وگو با حمید شوکت درباره نقش حزب توده و نهضت ملی در کودتای 28 مرداد

    در روزگاری که محمد مصدق مقابل مجلس مردم را خطاب کرد که مجلس آنجاست که مردم هستند، سیاست‌مداران به‌رغمِ آموزه‌های مشروطه هنوز باور راسخی به «مردم» نداشتند و بر این اساس، رویکرد مصدق به استعاره‌ای از «قدرت مردم» بدل شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۰۹

    گفت‌وگو با یرواند آبراهامیان درباره معماران کودتای ۲۸ مرداد

    نباید بگذاریم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به فراموشی سپرده شود. این کودتا همچون یک صحنه نمایش تاریخی است، با چهره‌های سیاسی که نقش‌آفرینی آنان به اقتضای اهمیت این رویداد در حافظه تاریخی مردم ایران حک شده است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۲۰:۰۰

    چرا عدلیه نوین رضاشاهی نمی‌تواند به احقاق حقوق مردم بپردازد؟/ ۳۳ هزار برگ سند از تظلم‌خواهی مردم

    نویسنده کتاب عدلیه رضاشاهی گفت: اگر عدلیه دوران رضاشاه عملکرد موفقی داشت، چرا مجلس و دولت وقت پس از شهریور ۱۳۲۰ با سیل عریضه‌ها مواجه شد؟ امروزه حدود ۳۳ هزار برگ سند از تظلم‌خواهی مردم موجود است

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۹

    جلد هفتم مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» خواندنی شد

    تبیین و تحلیل رویدادهای سال‌های ۶۰ و ۶۱ در جلد هفتم از مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» تحت عنوان «پیروزی‌های بزرگ» با نظارت علمی دکتر جواد منصوری و به قلم غلامرضا بهداروندیانی منتشر شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۶

    تلاشی در بازخوانی بازتاب‌ها و دگرگونی‌های مفهوم «اتوپیا» در ادبیات امریکا

    کتاب پیش رو به فصل باشکوهی از ادبیات آمریکا در نیمه نخست قرن نوزدهم می‌نگرد و همان‌طور که از نام کتاب بر می‌آید، تلاشی در بازخوانی بازتاب‌ها و دگرگونی‌های مفهوم اتوپیا در ادبیات این برهه تاریخی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۵

    دانش در برابر اندیشه؟

    به عقیده نویسندگان این کتاب، فلاسفه در نظریه‌پردازی درباره ذهن و مغز بسیار کم‌کاری داشته‌اند، عمدتاً به این دلیل که به اندازه کافی درباره ذهن نمی‌دانند.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۴

    «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر» در گفت‌وگو با ابراهیم دادجو

    ابراهیم دادجو گفت: ریشه این نقد در همان ذات‌گرایی قدیم ارسطویی فلسفه اسلامی است. اما بیان پخته‌ای که من انجام دادم تعبیر خودم است. یعنی اولین بار است ذات‌گرایی جدید به این صورت نقد می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۲

    لغت‌نامه دهخدا، شمعی که مردنش را به نظاره نشسته‌ایم / مسعود راستی‌پور

    اگر با متون قدیم فارسی سروکار دائم داشته‌باشید و مصرّانه، پیش از توسّل به حدس و گمان، در کتاب‌های لغت در پی معانی دقیق کلمات بگردید، حتماً بارها، پس از لغت‌نامه، به فرهنگ بزرگ سخن مراجعه کرده‌اید و بارها به همّت بلند مؤلّفان آن فرهنگ گرامی و سرپرست آنان، حسن انوری، درود فرستاده‌اید.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۱

    استفاده و سوءاستفاده از تاریخ علم در جریان های فکری معاصر ایران

    نشست بیست و پنجم از سلسله نشست‌های وضعیت تفکر در ایران معاصر به استفاده و سوءاستفاده از تاریخ علم در جریان های فکری معاصر ایران اختصاص دارد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۰

    کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» منتشر شد

    کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» اثر علی‌اکبر علیزاده در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۴۹

    درباره توسعه و توسعه نیافتگی / رضا داوری اردکانی

    سخن گفتن از معنی و حقیقت توسعه بیش از آنچه معمولاً می پندارند دشوار است. در دهه های اخیر دانشمندان علوم اجتماعی از اقتصاددانان تا مردم شناسان در باب آن مطالعه ها کرده‌اند اما اختلاف آرا و نظرها در این باب چندان زیاد است که مطالعات مزبور را به دشواری می‌توان به کلی آزاد از ایدئولوژی دانست و حتی شاید کسی بگوید توسعه وجهی از ایدئولوژی غالب در جهان کنونی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۴۸

    خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی در موسسه دهخدا راه اندازی می‌شود

    رییس دانشگاه تهران از راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی در مؤسسه دهخدا خبر داد و گفت: ورود مؤسسه لغت‌نامه دهخدا به حرکت ترویجی برای زبان و ادب فارسی به میزان قابل توجهی می‌تواند دانش‌آموختگان را در بخش‌های مختلف جامعه مشغول و اثرگذار کند.

  • بیایانکی ۱۴۰۱/۰۵/۲۴

    سعید بیابانکی از جایگاه قیصر امین پور در شعر نوجوان می گوید؛

    شعر نوجوان یک حفره دارد که قیصر آن را پر کرد

    به نظر من کاری که آقای امین‌پور و دوستانشان در سروش نوجوان انجام دادند، کشف حفره ای بود که عرض کردم. ایشان در سروش نوجوان دقیقاً یک فضایی را طراحی کرد که نوجوان هم مخاطب بود و هم خود نویسنده. سروش نوجوان یک مجله ساده‌ای بود، تک رنگ بود و کاهی بود و بخش آغازین آن به قلم اقای امین پور بود. آقای امین‌پور یک جورهایی نوشتن را یاد نوجوانان داد. یعنی به یک مفاهیمی پرداخت که شاید دغدغه‌های نوجوانان بود ولی کسی سراغ آن نرفته بود.

  • کاشفی ۱۴۰۱-۰۵-۲۴ ۱۸:۱۲

    گفت و گو با سیدعلی کاشفی خوانساری، اخرین سردبیر نشریه سروش نوجوان؛

    سروش نوجوان در واقعیت و مجاز

    خیلی سال است که صورت مساله مطبوعات عوض شده و آن نظام سنتی دیگر وجود ندارد. مجله کاغذی که منتشر میشود میوه یک درخت تناوری است که ریشه و ساقه و شاخه و برگ های فراوانی دارد اما نهایتا میوه آن میشود مجله کاغذی. در ایران یک نهاد نوجوانانه، یک باشگاه یا یک انجمن وجود ندارد که فعالیت هایی با محوریت نوجوانان شکل بگیرد.