نمایش همه
  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۷:۱۴

    بزرگ‌ترین دانشمند جهان اسلام / رسول جعفریان

    بدون اینکه بخواهیم ستایش بیهوده -که امری مرسوم میان ما مردم است- داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم ابوریحان بیرونی (م 2 رجب 440ق) بزرگ‌ترین دانشمند جهان اسلام است.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۷:۱۳

    محقق ایرانی، نامی جهانی / سیدعلیرضا گلشنی*

    ابوریحان بن احمد خوارزمی بیرونی بزرگ‌ترین محقق و دانشمند ایرانی است، وی در سوم ذی‌الحجه سال 362 هجری در حومه شهرکاثِ خوارزم و به روایت دهخدا در رستاق خوارزم پا به عرصه وجود نهاد و از این‌رو به بیرونی یعنی بیرون خوارزم خوانده شده است.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۷:۰۹

    چرا هنوز کاغذ؟ / کاظم موسوی بجنوردی

    گاهی مورد سؤال قرار می‌گیرم که چرا هنوز به منابع کاغذی تمایل دارم و می‌گفتند شنیده‌ایم که شما سفارش کرده‌اید مقاله‌های تألیف‌شده را به‌صورت کاغذی به شما بدهند. در این‌جا لازم است بگویم که من همیشه طرف‌دار بهره‌مندشدن از سیستم‌های پیشرفتۀ حاکم بر منابع تحقیق بوده‌ام.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۷:۰۸

    سهروردی جان‌باز عشق بود

    بیست‌وپنجمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «الهیات عشق به روایت سهروردی و مولانا» اختصاص داشت که با سخنان دکتر محمدجواد اعتمادی چهارشنبه نهم شهریورماه برگزار شد.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۷:۰۷

    ابوریحان بیرونی و روز ملی مردم‌شناسی / سمیه کریمی*

    سیزده شهریور روز ملی مردم‌شناسی در ایران با نام دانشمند شهیر حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی ابوریحان بیرونی گره خورده است. این انتخاب مدیون حضور دکتر ابراهیم فیاض در شورای فرهنگ عمومی و برانگیختن توجه نسبت به اهمیت نام‌گذاری این روز به نام دانش مردم‌شناسی است

  • ابن سینا ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۷:۰۳

    یک تاریخ ، یک فیلسوف

    اسلام شناس سخت گیری چون ابوحامد غزالی ابن سینا را خارج از اسلام و کافربه شمارآورد و ارسطوشناس کم نظیری چون ابن رشد او را خارج ازارسطو و خائن به اوقلمداد کرد .

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ ۱۶:۵۰

    میرشکرایی: ابوریحان بیرونی شاخص‌ترین چهره دانش مردم‌شناسی ایران

    ابوریحان بیرونی شاخص‌ترین چهره دانش مردم‌شناسی در روزگاران دیروز، امروز و فردای دیار ایران زمین است.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۶:۱۷

    مورّخان، جهان را از دریچه متن و آثار تاریخی بازمی‌شناسند

    مدیر مسئول نشریه و رئیس انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران می‌گوید: مورّخان، جهان را از دریچه متن و آثار دیگر تاریخی بازشناخته و شناخت خود را به متن تبدیل می‌کنند.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۶:۱۵

    اعتدال ادبی: رویکردی بر وجه تشابه تز-آنتی تز-سنتز فیخته

    هم فلسفه و هم ادبیات به عنوان دو پدیده، اگر دارای نظام نباشند، بی‌هویت هستند ادبیات بدون فلسفه پوچ و فاقد محتواست و فلسفه بدون ادبیات خشن و نازیباست.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۶:۰۶

    چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی فراخوان داد

    فراخوان چهاردهمین جشنواره فارابی منتشر شد، دریافت آثار دوره چهاردهم جشنواره فارابی، از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ انجام می‌گیرد.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۶:۰۵

    شاهنامه ایرانی‌ترین متن تاریخی است

    صفورا برومند گفت: از هر جنبه‌ای که نگاه کنیم این کتاب بسیار ارزشمند است و جای کار دارد و تاریخ ایران به نوعی بازبینی شده است. آرزو رسولی نیز بر این باور است: دوره ساسانی برای ما یک دوره پرابهام است. تاریخ فقط تاریخ سیاسی نیست بلکه برای اینکه جامعه کنونی را بشناسیم، لازم است که جامعه قدیم را در شاهنامه بیشتر بشناسیم.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۶:۰۳

    بزرگداشت هزار و پنجاهمین زادروز «ابوریحان بیرونی»

    بنیاد ایران‌شناسی بزرگداشت هزار ‌و پنجاهمین سال تولد «ابوریحان بیرونی» را در تالار محتشم به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۵:۵۷

    فیلسوف‌ترین فیلسوفان

    ابن‌سینا (۴۱۶-۳۵۹ ه.ق.) متفکر بزرگ و مشهور ایرانی اهمیتی فراتر از سرزمین ایران و بلکه سرزمین‌های ایرانی یافته و نقش مهمی در تاریخ فکر و فلسفه جهان ایفا کرده است. هیچ کتاب تاریخ فکر و فلسفه‌ای نیست که در آن از ابن‌سینا و نقش او در ایجاد و انتقال اندیشه‌ها یاد نشده باشد.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۵:۵۵

    بهره‌مندی سهروردی از آراء و آثار حکیم ترمذی

    بیست‌وچهارمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «حکیم ترمذی و سهروردی» اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر زهرا زارع در روز چهارشنبه دوم شهریورماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۵:۴۶

    وجود و ماهیت فلسفه اسلامی / حسن بلخاری

    در باب عنوان و معنون «فلسفۀ اسلامی» حرف و سخن بسیار است و این بدان معناست که هم در عنوان «فلسفه اسلامی» و هم در معنون آن تردید و اشکال نموده‌اند؛ برای مثال می‌گویند اگر بنیان هستی‌شناختی یک شاخۀ معرفتی، وحی و نقل باشد، می‌توان عنوان فلسفه بر آن اطلاق کرد؟

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۵:۴۳

    تجار از اواسط دوره ناصری به سمت سرمایه‌گذاری املاک رفتند

    منصوره اتحادیه نظام مافی گفت: به دلیل امتیازاتی که تجار خارجی در ایران دوره قاجار داشتند، تجار ایرانی توان رقابت با آنها را نداشتند به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات روی آوردند. از جمله این تجار حاج لطفعلی اتحادیه است که با این سرمایه‌گذاری به توسعه شهر تهران کمک کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۱ ۱۴:۲۰

    سفر به دنیای فراموش شده با تجربه‌های گذشتگان

    فاطمه قاضیها گفت: اهمیت کتاب «تاریخ‌نگاری عهد قاجار» در این است که به پژوهش و تاریخ‌نگاری اجتماعی دوره قاجار می‌پردازد و دست خواننده را می‌گیرد و به روستاها و دربارها می‌برد. همان کاری که یک مورخ انجام می‌دهد، او مردم را به دنیای فراموش شده برده و از تجربه‌های گذشتگان استفاده کرده است.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۱ ۱۴:۱۷

    سه پاسخ به اندوه در فلسفه!

    برای بسیاری، غم و اندوه شامل جدایی از زندگی است. این می‌تواند مانند زمستان روح باشد، جایی که ما نیاز به بهبودی و معنا بخشیدن دوباره به وجود داریم.

  • کتاب به سوی جامعه ای عقلانی ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۹:۴۲

    کتاب به سوی جامعه ای عقلانی

    هابرماس با پرابلماتیک کردن این ماجرا، پرسش‌ها و طرح بحث‌هایی را پیش روی دانشجویان و محققان گذاشته و با دعوت از آن‌ها، بازخوانی و پرسشگری در خصوص ساختاری که با سیاست‌زدایی از توده‌ها، دانشگاهیان و متخصصان، برای خودش مشروعیت دائمی خریده را، از نو برپا کرده است.

  • کتاب پایان الهی یا بشری تاریخ ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۹:۳۵

    پایان الهی یا بشری تاریخ

    کتاب پایان الهی یا بشری تاریخ با عنوان فرعی (مجادله بلومنبرگ، لوویت و اشمیت درباب سکولاریزاسیون و مدرنیته) کتابی از ژانر فلسفه سیاسی است که توسط «جو پل کرول» به نگارش در آمده است .

  • رویارو با «استخوان‌ها» ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۹:۲۹

    پدرو کاستا: فراسوی نیک و بد

    رویارو با «استخوان‌ها»

    در فیلم «استخوان‌ها» ما دیالوگ‌های بسیار اندکی می‌شنویم. جملات مقطع و کوتاه، غالباً بدون هماهنگی و پیوندی پایدار. گفت‌وگوها عمدتاً چنان‌اند که گویی هرکدام از طرفین به‌تنهایی با خود سخن می‌گوید. اما از سوی دیگر «صدای» محیط برجسته است: «صدای» گریۀ بچه‌ها، «صدای» شلوغی کوچه، «صدای» خانۀ همسایه، «صدای» قژقژ در، «صدای» سوختن توتون سیگار، «صدای» نفس‌هایی که سنگین می‌روند و برمی‌گردند.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۷

    نظر شرق‌شناس فرانسوی درباره دانش و هنر ایرانیان

    هانری ماسه می‌گوید: در تمامی دوران قرون وسطی، با وجود تضعیف اقتدار حکومتی؛ درخشش ادبیات، دانش و هنر ایرانی نشان می‌دهد که استعداد و ذوق و وسعت اندیشه ایرانیان به قوت خود باقی مانده و برای پیشرفت هرچه بیشتر نیاز به وحدت فرهنگی اقوام ایرانی و تقویت و تشویق این استعداد دارند.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۳

    هیچ‌گونه تفکیکی بین حکمت نظری و حکمت عملی وجود ندارد

    اجلاسیه نهایی کرسی نوآوری «رویکردی تازه به عقلانیت سیاسی در اسلام» با ارائه حجت‌الاسلام رضا غلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۱

    نشست «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» برگزار می شود

    چهارمین کرسی از سلسله کرسی‌های ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی»با عنوان «مناسبات عقل و حکمت (عملی و نظری) نزد علامه طباطبایی» پنجشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۹ صبح برگزار می شود.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۴۹

    امام موسی صدر، پایه‌گذار مقاومت و اهل گفت‌وگو بود

    در بیانیه دفتر جنبش أمل لبنان در ایران به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر مطرح شد: امام موسی صدر شخصیتِ روحانیِ کم‌مانندی است که از سویی، پایه‌گذار مقاومت در منطقه است و از سوی دیگر، اهل گفت‌وگو و همگرایی.

  • ابتهاج ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۶:۱۰

    در باب منتقدین هوشنگ ابتهاج؛

    سایه‌ در سایه

    منتقد بیطرفی که در آینده شعر سایه را از نگاه می‌گذراند، بارها افسوس خواهد خورد که مردی این چنین نازک‌اندیش ایکاش هرگز سوگیری‌ای آنچنانی نمی‌داشت. این شگفتی و افسوس زمانی برمی‌افزاید که دانسته شود شاعری چون او تا چه اندازه در پهنای عمر به گرایش‌های سیاسی‌اش وفادار و پایبند و تا چه اندازه نسبت به خرده‌گیری‌های دیگران در این زمینه بی‌تفاوت مانده است. از این‌رو شگفت‌آور نخواهد بود اگر کارنامه و اندیشه‌های سیاسی او جدای از آن جهان‌های ادبی و شعری‌ درنگریسته و دیده شوند. برای کسی که می‌خواهد ارزش ادبی کارهای سایه را بسنجد، این موضوع سردرگم کننده و ناخوشایند است. اما از آن گریزی نیست. در عین حال، این خرده‌گیری‌ها نه تنها اندیشه‌ها و گرایش‌های فکری بلکه بخش‌هایی از کارنامه‌ و عملکرد او در دوران‌هایی از زندگانی سیاسی‌اش را نیز نشانه گرفته است.

  • برادرکشی ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۲

    تأملی در برادر کشی/ حسین مجتهدی؛

    برادری کشته می‌شود!

    در روایات اسطوره‌سانِ سامی نخستین قتلِ تاریخ بشری، برادرکشی است. و پس از آن است، که یکی از پسران یا همان برادریِ که به قتل دست یازیده، آهنگری و فن‌آوری را اختراع می‌کند، فرزندِ دیگرش موسیقی و هنرها را پدید می‌آورد و سوّمی مدنیّت را بنا می‌نهد و جامعه‌ی بشری متولّد می‌شود. انگیزان این پرخاشِ مهار گسیخته را، رقابتی ویرانگر برشمرده‌اند.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۱۴:۴۸

    لباس پلیس دخترانه بچه گانه محصولی جذاب و زیبا

  • سیاست نامه ۱۴۰۱-۰۶-۰۵ ۱۰:۴۸

    زبان توسعه، زبان تجدد

    شماره بیست و سوم مجله سیاست‌نامه منتشر شد

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۵ ۱۰:۲۶

    رضا داوری اردکانی: حکیمی در طلب درک دین می‌کوشید

    رضا داوری اردکانی در مراسم بزرگداشت محمدرضا حکیمی گفت: حکیمی درد دین داشت و در طلب درک دین می‌کوشید و تا پایان عمر به درک حقایق معارف اسلامی مشغول بود، اما در ذیل روحانیت نماند. تغییری که در لباس خود داد به این معنا نبود که از روحانیت خارج شده است بلکه به این تغییر می‌توان گفت صفت روحانیت را حفظ کرده، اما دیگر شغل روحانیت را ندارد.