فرهنگ امروز

کل اخبار:56748

  • ۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۵:۵۰

    مخاطبان پوپر و هگل در ایران چه کسانی هستند؟

    پوپر در کتابش هگل را نیایِ نازیسم معرفی کرده است و این مدعا در میان روشنفکران و روزنامه نگاران تبدیل به «دانشی مشترک» شد، حتی تأثیراتش همچنان در فضای روشنفکری ما وجود دارد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ ۱۸:۴۳

    بررسی «قانون علیه انسان» با مرد عوضی هیچکاک و محاکمه کافکا

    هفتمین رویداد دوزیستگاه با موضوع «قانون علیه انسان» با محوریت رمان «محاکمه» کافکا و فیلم «مرد عوضی» هیچکاک یکشنبه ساعت ۱۷ در خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ ۱۸:۴۱

    مروج فرهنگ و ادب فارسی در میان ایرانیان در آمریکا / حسن انصاری

    مرحوم مهدوی دامغانی در آمریکا و اروپا سخنرانی‌های مذهبی داشت و به مقام اهل بیت خالصانه عشق می‌ورزید. در آمریکا بجز ادبیات، فقه هم تدریس می‌کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ ۱۸:۳۶

    ایرانشناسی با نام جعفری‌دهقی گره خورده است

    ژاله آموزگار گفت: جعفری‌دهقی یکی از کسانی است که کمر خدمت بسته تا سهم بسزایی در معرفی آثار فرهنگی دامنه‌دار این سرزمین داشته باشد. «دادِستان دینی» رساله ارزشمند وی است، کاری مشکل و پرزحمت که ایشان با استادی این پژوهش را به پایان رسانده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۲۰:۴۶

    دیالکتیک اخلاق و عدالت در فریادهای خاموش/افروغ صدای فرودستان است

    سخنرانان در آیین رونمایی و معرفی کتاب «فریادهای خاموش» گفتند که دیالکتیک اخلاق و عدالت در این کتاب مطرح است و نویسنده عدالت را در مقامی بالاتر می‌نشاند. عماد افروغ صدای فرودستان جامعه است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۲۰:۴۲

    مفهوم طب در کاربرد کهن / احمد پاکتچی

    در زبان‌های سامی ریشه فعلی " ط‌ب‌ب/ ط‌ب " در کهن‌ترین معنا، معادل " اجرای کردن آیین خاص " بوده، در مرحله میانی معنایی معادل " معالجه کردن " به خود گرفته و در مرحله آخر به معنایی معادل " حاذق بودن، دانا بودن " رسیده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۲۰:۳۹

    نشست «قصص هرمسی در نزد ابواسماعیل حسین بن علی طغرایی» برگزار می‌شود

    نشست «قصص هرمسی در نزد ابواسماعیل حسین بن علی طغرایی: با تأکید بر داستان سلامان و ابسال» از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۱ ۱۷:۵۱

    سندی که می‌گوید فارسی زبان رسمی هندوستان بوده

    دست‌نویسی که متعلق به سدۀ ۱۷ میلادی است، نشان می‌دهد فارسی به‌مدت چند قرن زبان رسمی هندوستان بوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۱ ۱۷:۲۹

    داوری اردکانی: فلسفه، کار روشنفکری نمی‌کند

    چهره ماندگار فلسفه گفت: خلط میان فیلسوف و روشنفکر موجب شده است که از فلسفه توقع روشنفکری داشته باشند و روشنفکران را فیلسوف بدانند ولی فلسفه کار روشنفکری نمی‌کند.

  • ۱۴۰۱/۰۳/۲۰

    گفت‌وگو با علی‌اصغر فانی دربارۀ آنچه که در دوران وزارتش بر سند تحول گذشت؛

    ریل‌گذاری برای قطاری که شتاب‌زده به راه افتاد

    اولین مشکل، مشکل کمبود فضای آموزشی بود که پیش‌بینی نشده بود. لذا مجبور شدیم نمازخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و حتی انبارها را تبدیل به کلاس کنیم تا آن‌ها بتوانند بچه‌های ششم را، که مهمان ناخواندة مدارس ابتدایی بودند، جای دهند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۷:۵۰

    این کتاب درباره مدرسان اروپایی است که غرب را ساختند

    کریم مجتهدی می‌گوید: کتاب «مدرسان سرشناس اروپایی در قرون وسطی» بکر است و بسیار تازگی دارد چون اشاره به نکاتی دارد که قبلا هیچ گاه در ایران به این صورت بحث نشده است. صحبت از مدرسان و استادانی است که سالها تدریس کردند و در تحول افکار اروپایی تاثیرگذار بودند و غرب را این‌ها ساختند.

  • حداد عادل ۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۷:۴۷

    ایرانشناسی در روسیه خالی از خوی استعماری است

    غلامعلی حدادعادل در ششمین همایش ایرانشناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی اوراسیا گفت: ایرانشناسی در روسیه خالی از خوی استعماری است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۰۶

    تأویل جهان رمزها و استعاره‌ها در رسالـه‌ی الابراج سهروردی / دکتر زهرا بهره‌مند

    رسالـه‌ی الابراج یا کلمات ذوقیه از رسائل رمزی عربی سهروردی است با جهانی آکنده از رمزها و استعاره‌ها که مخاطب را به بازگشت به وطن می‌خواند. اما این رمزها و استعاره‌ها چه نقشی در فهم متن دارند و چگونه باید آن‌ها را تأویل کرد؟

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۸

    انتشار نظریه هنر و زیبایی‌شناسی از دیدگاه شیخ نجم‌الدین کبری

    زیبایی یکی از مسائلی است که در هر دوره از زندگی انسان، به نحوی ذهن اندیشمند او را درگیر ساخته است. شاید زیبایی‌شناسی به‌منزله حوزه‌ای مدون و تفکیک شده از فلسفه، محصولی از اندیشه‌ورزی مدرن به نظر آید؛ در حالی‌که آخرین جلوه از التفات انسان به زیبایی و پرسشگری او در این باره بوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۶

    زیبایی اثر هنری در گرو عشق و اشتیاق

    یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی با عنوان «شأن وجودی و معرفت‌شناختی زیبایی (امر زیبا) در فلسفه‌ی سهروردی» ۲۸ اردیبهشت به صورت مجازی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۵

    مراسم بزرگداشت «ویلفرد فردیناند مادلونگ» اسلام شناس برجسته آلمانی

    انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چهارشنبه هجدهم خردادماه ۱۴۰۱ مراسم بزرگداشت «ویلفرد فردیناند مادلونگ» اسلام شناس و شیعه شناس مشهور آلمانی را در فضای مجازی برگزار می‌کند.

  • رضا داوری اردکانی ۱۴۰۱-۰۳-۱۶ ۲۰:۵۰

    اسلامی ندوشن سیاسی نبود اما درک واقع‌بینانه و روشنی از سیاست داشت

    رئیس فرهنگستان علوم گفت: اسلامی ندوشن سیاسی نبود اما درک واقع بینانه و روشنی از سیاست داشت و بر اهمیت و نفوذ سیاست بخصوص مقام آن در ایران و اثرش در زندگی مردم تاکید می‌کرد.

  • موسی اکرمی ۱۴۰۱-۰۳-۱۶ ۲۰:۴۴

    گفت و گو با موسی اکرمی

    میراث حکمی ملاصدرا: نقدها و ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته

    ملاصدرا در بهره‌گیری از آرای فلسفی و کلامی و آموزه‌های عرفانی و معارف قرآنی وحدیثی متفکران گذشته و تأمل در بارۀ آن‌ها و با هدف ایجاد پیوند میان آن‌ها در قالب یگانه‌ای که «حکمت متعالبه» نام گرفت

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۱ ۱۲:۰۴

    کتاب‌های نفیس ایرانشناسی و شاهنامه با اقبال بیشتری مواجه‌اند/ کتاب‌های ویترینی بهترین گزینه برای پیشکشی

    برخی از ناشرانی که کتاب‌های نفیس منتشر می‌کنند بر این باورند که کتاب‌های ایرانشناسی و شاهنامه با استقبال بیشتری روبه‌رو هستند و این آثار بیشتر جنبه هدیه‌ای دارد و بیشتر مردم برای عیدی در نوروز از آن استفاده می‌کنند.

  • کتاب هرمنوتیک ۱۴۰۱-۰۳-۱۱ ۱۱:۳۵

    هرمنوتیک

    محمدابراهیم باسط

    آنچه در کتاب حاضر می‌خوانید مهم‌ترین دست‌نوشته‌های باقی‌مانده از او درباره‌ی هرمنوتیک است

  • جامه بزرگ ۱۴۰۱-۰۳-۱۱ ۱۱:۱۲

    متن گفتگوی رسانه تصویری بهمن با بهزاد جامه بزرگ

    مواجهه ما با غرب قاجاریزه است

    برخورد ایرانیان با تفکر و تمدن غرب در یکصد سال اخیر مورد توجه اهل فکر و فلسفه بوده است. نویسنده‌ی《گنگ خواب دیده》اما معتقد است که با وجود تحولات تاریخی، مواجهه‌ی ما با غرب چندان تفاوتی با گذشته نکرده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۰ ۱۵:۱۴

    اسلامی‌ندوشن یکی از ایرانی‌ترین دانشمندان ایران بود

    دادبه گفت: اسلامی ندوشن عشق مجسم به ایران بود. هرگاه می‌گویم ایران منظورم یک تکه خاک نیست، به تعبیر او با یادگارهایی که در این خاک هست یعنی فرهنگ، اگر این پیوند نباشد، خاک معنا ندارد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ ۱۴:۴۵

    انتشار کتاب «جنگ‌های صلیبی» ازسوی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

    کتاب «جنگ‌های صلیبی» تألیف عبدالله ناصری طاهری از سوی انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ ۱۴:۴۴

    یادبودی برای اسلامی ندوشن

    مراسم یادبود محمدعلی اسلامی ندوشن برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ ۱۴:۴۳

    رونمایی «سپهر مجد»؛ جشن‌نامۀ «یوسف مجیدزاده»

    آیین بزرگداشت «یوسف مجیدزاده»، استاد برجستۀ باستان‌شناسی ایران و رونمایی کتاب «سپهر مجد؛ باستان‌شناسی دنیای ایرانی و سرزمین‌های پیرامون: جشن‌نامۀ دکتر یوسف مجیدزاده» که در اسفند ١۴٠٠، از سوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد، برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ ۱۴:۴۰

    ارفعی: من گِرهی از نقش قالی فرهنگ ایران زمین هستم

    استاد عبدالمجید ارفعی مترجم منشور کوروش و متخصص زبان‌های باستانی در مراسم «تماشای خورشید» که به بهانه بزرگداشت وی در موزه ملی ایران برگزار شد، تاکید کرد: این مراسم نه بزرگداشت من که پاسداشت تمام اساتیدی است که به من آموختند؛ من گرهی از نقش قالی فرهنگ ایران زمین هستم.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ ۱۴:۳۶

    اندیشه حوادث و صحنه‌های شاهنامه مغفول نشود

    یوسفعلی میرشکاک، در دومین روز اردوی آفتابگردان‌ها با موضوع «جهان فردوسی» گفت: باید حواسمان باشد تا حوادث و صحنه‌های شاهنامه، ما را آن‌گونه مجذوب خود نکند که از اندیشه آن غافل شویم.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ ۱۴:۳۴

    بدون هیدِگر، هرگز!

    هیدِگر پرسش بزرگ دوره جدید (پرسش از وجود) و بخش عمده‌ای از سایر پرسش‌های مهم زمانه را به صورت بسیار باریک بینانه و موشکافانه طرح کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۴ ۱۲:۲۳

    فلسفه اسلامی درگفت‌وگو با ابراهیم دادجو

    دادجو گفت: فلسفه اسلامی واقع‌گرا و فلسفه‌های غرب غیرواقع‌گراست پس در فلسفه اسلامی نباید از فلسفه غرب تقلید کنیم. حتی از فلسفه معاصر هم نمی‌توانیم پیروی کنیم مگر فلسفه‌ای که مثل جریان ذات‌گرایی فلسفه واقع‌بین است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۱۵:۳۸

    تولد دو فصلنامه سه‌زبانه جدید فلسفه

    دو فصلنامه سه‌زبانه «مطالعات حکمت عملی» و «فلسفه و علوم انسانی» به صاحب‌امتیازی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شروع به کار کرد.