لیبرالیسم

کل اخبار:77

  • ۱۳۹۵-۱۲-۱۸ ۱۶:۴۰

    آمریکا از متفکر خالی می‌شود؟!/ دیدگاه فرید زکریا در این باره چیست؟

    فرید زکریا در کتاب «در دفاع از یک آموزش لیبرال»، می‌گوید: علاقه‌مند علوم انسانی در آمریکا کم شده و با این وضعیت جامعه آمریکا خالی از متفکر می‌شود. وقتی در جامعه‌ای تفکر نباشد آن جامعه به بحران می‌رسد و خشک و ماشینی می‌شود.

  • نئولیبرالیسم ۱۳۹۵-۰۶-۲۳ ۱۰:۳۸

    نگاهی به نظریه‌ی نولیبرالی جامعه سایمون کلارک؛

    پروژه‌ای سیاسی برای تسخیر فرمانروایی اقتصاد

    نولیبرالیسم، وقت و استحکام خود را مرهون جذابیت ایدئولوژیکش است، اما نمی‌بایستی که آن را صرفاً به‌مثابه یک ایدئولوژی در نظر گرفت، چراکه به نظر می‌رسد مبتنی بر بنیان‌های علمی اقتصاد مدرن لیبرال باشد. اقتصاد نولیبرال کنونی در قیاس با نسخه‌ی قرن نوزدهمی‌اش که بر پایه‌ی مجموعه‌ای از مدعیات ساده‌انگارانه در باب ویژگی بازار و رفتار کنشگران در بازار است، کمتر جزم‌گرایانه به نظر می‌رسد.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۳۱ ۱۴:۰۰

    لیبرالیسم: یک ضد تاریخ/ «لیبرالیسم و مارکس» در گفت‌وگو با دومنیکو لوسوردو

    «لیبرالیسم: یک ضدتاریخ» تحلیل مستدل دومینیکو لوسوردو است از پرسش «لیبرالیسم چیست» از منظر سیر تطور تاریخی آن و اینکه ما چه کسی را لیبرال قلمداد می‌کنیم. در این بررسی تاریخی بی‌چون‌وچرا، فیلسوف ایتالیایی معتقد است لیبرالیسم، به‌منزله یک ایدئولوژی و موضع فلسفی، از همان آغاز به خط‌مشی‌های بی‌اندازه غیرلیبرال گره خورده است.

  • هایک ۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۰:۱۵

    تاملی در اندیشه فردریش هایک؛

    فردریش هایک که من می‌شناختم و کژ و راستی که او فهمید

    شاید هشیاری نیمه‌آگاهانه از محدودیت‌های فلسفه‌ی عقلی بوده است که تفکر عمیق تکاملی او را تجدید قوا می‌کرد. دفاع او از بازار آزاد باوری بود به آنچه او نظم خودجوش در جامعه می‌خواند. نظری که مدعی بود که تنها اگر انسان‌ها تحت تأثیر دولت‌های ستم‌پیشه نمی‌بودند به گونه‌ای رشد می‌کردند که می‌توانستند با آزادی و صلح با هم زندگی کنند.

  • شماره یازدهم ۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۰:۴۹

    شماره یازدهم فرهنگ امروز منتشر شد؛

    شماره یازدهم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

    فرهنگ امروز که در شماره‌های پیشین خود تلاش کرده بود به فلسفه و تاریخ اندیشه از منظری متفاوت بنگرد، در شماره تازه خود به سراغ ناقدان فلسفی نظم سیاسی مدرن رفته است. کارل اشمیت، اریک فولگین و لئو اشتراوس از جمله این فیلسوفان هستند.

  • یوسف اباذری ۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۱:۳۰

    یوسف اباذری؛

    گلایه نكنید، یاد بگیرید

    یك طفولیتی در ما ایرانیان هست كه من آرزو می‌كنم بازار آزاد آن را درمان كنم چرا كه بازار آزاد یك طرف دیگر هم دارد كه می‌گوید بخواهید و نخواهید من جای گلایه باقی نمی‌گذارم. آن رژیم سابق بود كه می‌خواست باج دهد و البته خشونت هم داشت. بازار آزاد می‌گوید یا می‌میرید یا می‌مانید. بیخود نیست كه حرف‌های آقای فراستخواه ناگهانی ظهور می‌كند. این صحبت‌ها به دنبال یك اخلاق هستند كه به نظر من وجود ندارد.

  • جان لاک ۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۰:۱۰

    جایگاه حقوق طبیعی در لیبرالیسم؛

    انضمامی کردن یک مفهوم

    مفهوم حقوق بشر به‌عنوان مجموعه‌ی حقوقی که انسان صرفاً به حکم انسانیت خود از آن برخوردارند، در قرن هفدهم رواج یافت و جانشین مفهوم قدیمی‌تر «حقوق طبیعی» شد که انسان‌ها به حکم قانونی طبیعی از آن بهره‌مند به شمار می‌رفتند. مفهوم حقوق بشر به مفهومی گسترده‌تر از حقوق طبیعی به کار رفت تا حقوقی را نیز در بر بگیرد که نمی‌توان به سهولت طبیعی شمرد، بلکه تنها در جامعه و دولت پدیدار می‌شوند.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۲:۱۵

    ژوزف استیگلیتز بهای نابرابری را فاش کرد

    پروفسور ژوزف استیگلیتز با شبکه ای از مبانی منطقی و استدلال مبانی نظام لیبرال سرمایه داری بین المللی و در رأس آن آمریکا را با قدرت هر چه تمام تر به چالش کشید.

  • جان لاک ۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۹:۰۴

    به مناسبت سیصدویازدهمین سال‌مرگ جان لاک؛

    بعضی انسان‌ها انسان‌ترند

    لیبرالیسم جان لاک (کسی که منافع مالی در توسعه‌ی جهان جدید داشت) نمونه‌ی بارزی از این عقیده است که اصولِ به ظاهر جهان‌شمول لیبرالیسم عملاً شامل کسانی که اعتبارنامه‌ی فرهنگی لازم را ارائه نمی‌دهند، نمی‌شود. از نظر لاک هرچند بومیان آمریکا بدون شک از توانایی انسانیِ تعقل برخوردار بودند که آن‌ها را قادر به توسعه آمریکای شمالی می‌ساخت، لیکن آشکار بود که صنعت، تهور و نظم لازم را برای انجام این کار نداشتند؛ چراکه آن سرزمین را محصور ننموده و از مزیت‌هایش به طور کامل استفاده نکرده بودند.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۳:۳۰

    بررسی آراء جماعت گرایان با محوریت آثار مایکل سندل

    لیبرالیسم و محدودیت های عدالت اثر مایکل سندل در نشست بررسی آراء جماعت گرایان نقد می شود.

  • رالز ۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۰۸:۵۲

    نگاهی به نظریه عدالت جان راولز/ بخش سوم؛

    لیبرالیسم سیاسی سطحی و ژرف

    مسئله ‌این است که دریابیم راولز چگونه و کدامین اجزای تبیین نظریه‌ای در باب عدالت را برای برقراری «برداشتی سیاسی از عدالت» بر هم سوار کرده است و چگونه دست به ارزیابی ادعاهای مربوط به خیر که تا حد زیادی در زمینه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی نظریه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای در باب عدالت مشاجره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آمیز بوده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎اند -اما این بار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باید به‌عنوان بخشی از خیر سیاسی لیبرالی غیرمشاجره‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آمیز در نظر گرفته شود- سهم اصلی را در استدلال پایداری ایفا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند.

  • لیبرالیسم سیاسی ۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۰۸:۵۹

    نگاهی به نظریه عدالت جان راولز/ بخش دوم؛

    عدالت به مثابه انصاف

    عدالت به‌مثابه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی انصاف، جامعه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای سیاسی را ساخت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎بخشد که در آن فضیلت همه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی افراد توسط دیگر افراد مورد تمجید قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد و چنین «فعالیت جمعی عدالت سرآمد شکل پرورش‌دهنده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی موجودات انسانی است»و پیگیری عدالت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند اهداف مشترک جامعه را برقرار کند. استدلال مربوط به عدالت و دوستی بر سرشت اجتماعی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎مان تمرکز دارد.

  • جان رالز ۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۰:۱۹

    نگاهی به نظریه عدالت جان راولز/ بخش نخست؛

    چرخش ‎به‌سوی‎‎‎‎‎‎‎‎‎ لیبرالیسم سیاسی

    راولز تلاش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند تا نشان دهد که «حس عدالت» در یک جامعه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی بسامان که بر اساس قواعد عدالت به‌مثابه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ی انصاف تنظیم شده است تمایل به رشد خواهد داشت و رشد خواهد کرد؛ ضمن اینکه در چنین جامعه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای برداشت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مبتنی بر خیر عقلانی به گونه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای خواهد بود که افراد نسبت به حس عدالت احساس بیگانگی نخواهند کرد.

  • مالجو ۱۳۹۴/۰۶/۲۵

    گفت‌وگو با محمد مالجو در باب کالایی‌سازی آموزش؛

    آموزش پولی،‌ شکاف طبقاتی را تشدید می‌کند

    چون دانش و مهارت انسانی قابل مبادله در بازار، یکی از منابع قدرت است که جایگاه طبقاتی افراد را تعیین می‌کند و این مزیت نیز عمدتا از طریق آموزش کسب می‌شود، وقتی آموزش مشمول منطق کالایی می‌شود، امکان بازتولید و تشدید ساختار طبقاتی جامعه بیش‌از‌پیش فراهم می‌شود. به بیان دیگر .. فرزندان طبقات فرودست‌تر با شدت بیشتری محکوم می‌شوند در نسل بعد نیز کماکان فرودست باقی بمانند.

  • جان لاک ۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۵۶

    ارتباط حقوق طبیعی با لیبرالیسم؛

    آیا آزادی طبيعی انسان‌ها با قانون طبيعت محدود می‌شود؟

    در دوران شکوفایى حقوق طبیعی، قانون طبیعى به معناى احکامى بود که خداوند براى بندگان خود مقرر فرموده بود؛ ...استقلال حقوق طبیعى از قوانین وضعی به جهت کاربرد آن در منازعات سیاسی از حساسیت خاصى برخوردار بود، یعنى حتى اگر دولت و قانون‌موضوعه هرگز به وجود نمی‌آمد، هر مرد و زنی قبل از پیمان‌های سیاسى یا تکالیف حقوقی، مستقلاً از حقوق طبیعى برخوردار بودند.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۱۴:۱۰

    ورود پیشرفت عدالت محور به بازار نشر

    شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه ترین اثر خود را با عنوان پیشرفت عدالت محور راهی بازار کتاب کرد.

  • پائولو فریره ۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۰۹:۲۵

    درآمدی بر اندیشه انتقادی فریره؛

    پائلو فریره و نقد نظام آموزشی لیبرالیسم

    نظام بانکیِ آموزش با کاهش قدرتِ نوآوری شاگردان یا از میان بردن کامل آن به نفع اهداف و مقاصد سرکوبگران، که دوست ندارند تغییری در جهان صورت پذیرد، عمل می‌کند. نظام بانکی، ابتدا شاگرد را تبدیل به یک ظرف خالی/شیء می‌کند (ازخودبیگانگی/الیناسیون) و بعد هرچه خود می‌خواهد در آن می‌ریزد.