نمایش همه
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۷

    بررسی تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در «مطالعات تاریخی»

    فصلنامه «مطالعات تاریخی» به کوشش موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با هدف بررسی و تولید دانش در زمینه تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در چارچوب‌های علمی و پژوهشی مقاله‌های صاحبنظران این حوزه را منتشر می‌کند.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۶

    شیخ اشراق و ملاصدرا در نقد نظریه مشائین چه دیدگاهی دارند؟

    شیخ اشراق و ملاصدرا در نقد نظریه مشائین درباره علم خدا اشتراک نظر دارند و این نقد به نظریه مشائین در مطلق علم برمی‌گردد. مشائین مناط ادراک را تجرد از ماده دانستند اما شیخ اشراق ملاک ادراک را نور بودن و ظهور برای ذات عالم دانسته است.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۳

    سعادت از نگاه سهروردی در گفتاری از محسن جوادی

    سعادت (در یونانی «ائودایمونیا») یا شادکامی (happiness) غایت و هدف زندگی هر انسانی است، همه می‌خواهند کامیاب و خوشبخت باشند، اما به چه معنا؟ مشکل از همین جا شروع می‌شود. هر انسان و مرام و عقیده و مکتب و فلسفه‌ای، تعبیر خاص خود را از سعادت دارد و زندگی سعادتمند را به گونه خاص خود تعریف می‌کند.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۲

    بُعد ادبی و اصالت متن در پژوهش مضمون‌شناسانه مغفول مانده است

    عبدالله آلبوغبیش، دانشیار و رییس مرکز تحقیقات میان‌رشته‌ای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی تاکید دارد که پژوهشگران امروزی با وجود توجه به عوامل برون‌متنی و تاریخی موجود در پژوهش مضمون‌شناسانه، می‌توانند به وجه ادبی متن نیز بپردازند و از رهگذر رمزگشایی از رمزگان نهفته در آن، میزان پیوند و ارتباط روایت معاصر را با الگوی اسطوره‌ای نشان دهند.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۰ ۱۵:۳۷

    تولید ترمووود در انحصار دکاموند چوب سانا

  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۰ ۱۵:۲۴

    چرا بهتر است در انتخاب تعمیرکار پکیج حساسیت بیشتری به خرج دهیم؟

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۸ ۱۵:۰۸

    هانری کربن و تغییر مسیر مطالعات شرق‌شناسی به سمت تشیع

    شیفتگی کربن به تشیع اولا مبتنی بر روش پدیدارشناسانه او در بررسی اندیشه‌های اسلامی است که نه لزوما جانبدارانه، بلکه از منظری انفسی و فراتاریخی، یا به عبارت بهتر، نتایجش منتج به توصیفی انفسی و فراتاریخی است و درثانی، توجه به باطن و درون مکاتب و اندیشه‌ها در وصول به حقیقت است که باز نتیجه رویکرد پدیدارشناسانه وی است. طی این نوشته که دارای دو قسمت خواهد بود، سعی بر این است که چکیده‌ای از آرای کربن درباره مطالعات شیعی معرفی و تحلیل شود.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۸ ۱۵:۰۶

    اندیشه‌های برونو لاتور در گفت‌وگو با رحمان شریف‌زاده

    هفدهم مهر ماه سال جاری، برونو لاتور، فیلسوف، جامعه‌شناس و انسان‌شناس برجسته فرانسوی در هفتاد و پنج سالگی درگذشت. او به ویژه به دلیل آثارش در زمینه مطالعات علم و فناوری شناخته شده بود. لاتور یک‌بار هم در سال ۱۳۹۶ به ایران آمد و در چند دانشگاه و موسسه آموزشی با پژوهشگران دیدار کرد. با این همه این فیلسوف در ایران و برای علاقه‌مندان به فلسفه و جامعه‌شناسی چندان شناخته شده نیست، تنها چند کتابش به فارسی ترجمه شده.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۸ ۱۴:۲۲

    ضرورت فلسفیِ سلوک باطنی نزد سهروردی

    سی‌ودومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «ضرورت فلسفیِ سلوک باطنی نزد سهروردی» اختصاص دارد که با سخنان دکتر مهدی ساعتچی در روز چهارشنبه یازدهم آبان ماه ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۸ ۱۴:۱۹

    گزاره بنیادین انسان‌شناسی شیخ اشراق متفاوت است

    بیست‌ونهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «جایگاه حکمت عملی در انسان‌شناسی اشراقی» اختصاص داشت که با سخنان دکتر حسین هوشنگی چهارشنبه بیستم مهرماه برگزار شد.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۷ ۱۵:۴۵

    گرایش روشنفکران ایرانی پسامشروطه به روسیه/ موانع زبانی باعث شده ایرانیان و روس‌ها یکدیگر را نشناسند

    زهرا محمدی گفت: در عصر پهلوی، هراس از اندیشه‌های چپ و گرایش روشنفکران ایرانی به ایده‌های انقلاب اکتبر وجود داشت، پس از انقلاب نیز ملاحظات ایدئولوژیک به این هراس افزوده شد اما در دو دهه اخیر شاهد چرخش جدی در این زمینه بوده‌ایم و زبان روسی در ایران گسترش یافته است.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۲۷

    جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی

    کتاب «نقش‌آفرینان عصر تاریکی: جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» نوشته مرتضی صفارهرندی منتشر شد. مولف بر این باور است؛ شاید بحثی که در این کتاب مطرح می‌شود در شرایط سیاسی جدید کشور چندان شوقی برنیانگیزد.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۲۶

    فلسفه‌های خطرناک در کشور جولان می‌دهند/ عقلانیت تعریف شسته رفته ندارد

    در میان فلسفه‌ها، فلسفه‌های خطرناک و به قول امروزی‌ها غیربهداشتی هم داریم که شوربختانه در کشور ما جولانگاه خوبی داشته‌اند. اگر فلسفه‌ای در خدمت قدرت سیاسی در بیاید تا واقعیت را به نفع آن تفسیر و تعبیر کند آنگاه این فلسفه برای رشد و حیات یک جامعه خطرناک خواهد بود.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۲۳

    پیروزی بر مصائب زندگی با سلاح فلسفه

    فیلسوف آمریکایی در کتاب «زندگی سخت است» راهکارهایی برای بهتر زندگی کردن در دنیای مدرن و نبرد با مشکلات، با تکیه بر فلسفه ارائه کرده است.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۱۴

    عقبه فلسفی تکثرگرایی در ایران حکمت متعالی ملاصدراست/ گفت‌وگوی مطلوب، گفت‌وگوی پیش‌رونده است

    افروغ خطاب به دانشجویان گفت: گفت‌وگوی فلسفی یک گفت‌وگوی پیش‌رونده است. گفت‌وگوی اجتماعی، گفت‌وگوی درجا زننده است و گفت‌وگوی مطلوب، گفت‌وگوی پیش‌رونده است که در آن اختلاف و تفاوت‌ها مطرح می‌شود نه اشتراکات.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۱۱

    امیرنظامِ گروسی و فکرِ چاپِ تاریخِ بیهقی / احمدرضا بهرامپورعمران

    یکی از ماجراهای غریبِ تاریخِ ادبیاتِ ایران، دردست‌نبودنِ نسخه‌هایی کهن از تاریخِ بیهقی و سفرنامهٔ ناصرخسرو است. قدمتِ نسخه‌های موجود از این دو اثر، به سه‌چار سده پیش‌تر نمی‌رسد! قدمتِ نسخه‌های سفرنامه حتی به سه‌ سده نیز نمی‌رسد؛ و این مسأله کار را بدان‌جا کشانده که برخی حتی سفرنامه را اثری جعلی، مغرضانه و ایران‌ستیزانه و پرداختهٔ در دو سدهٔ اخیر و به‌عللی درون‌متنی، دستاویزِ استعمارگران بدانند!

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۰۹

    علم مدرن و توسعه ایران در گفت‌وگو با رضا منصوری

    دانشگاه‌های ما به طور متوسط بودجه‌ای برابر یک دهم تا یک صدم بودجه دانشگاه‌های خوب مشابه در دنیا دریافت می‌کنند. با وجود این وضعیت فقر مالی هیچ دانشگاهی تا به حال مطرح نکرده است که این فقر مالی را چگونه مدیریت کند که بشود گفت در علم یا حتی تنها در آموزش دانش علمی معقول رفتار می‌کند؟

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۰۸

    اگر علم در کنار اخلاق و معنویت نباشد تهدیدزا خواهد بود

    دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با بیان اینکه علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد، گفت:علم اگر در کنار اخلاق و تهذیب باشد انسان به یک خودباوری و خودآگاهی خواهد رسید.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۶:۳۶

    تاریخ بیهقی؛ کتابی از میان رفته یا آرزویی شکل نگرفته / محمّدرضا حاج‌بابایی

    تاریخ بیهقی از جمله آثار گرانسنگ نثر فارسی است که با توجّه به موضوع آن، در دو حوزهٔ ادبیّات و تاریخ، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در باب این کتاب مطرح است، میزان حجم و محتوای این کتاب است. موضوع تاریخ بیهقی، چنان‌که امروزه در دست ماست، روایتگر چگونگی به قدرت رسیدن مسعود غزنوی و حوادث دوران زمامداری وی تا اندکی پیش از مرگ اوست.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۶:۳۱

    حمایت مالی آیت‌الله بروجردی از پژوهش‌های تاریخی/ دار قالی برای جریان تاریخ‌نگاری انقلاب

    موسی حقانی گفت: وقتی حجت الاسلام علی دوانی رجبی از آیت‌الله بروجردی برای چاپ کتابی کمک خواست، ایشان رجبی دوانی را به حضور پذیرفت و ضمن تشکر و تقدیر از او، دست زیر پتویی برد که روی آن نشسته بود و پشت سر هم پول درآورد که مجموعا مبلغ قابل توجهی شد که گره بزرگی از زندگی مرحوم دوانی را باز کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۶:۲۸

    دانشگاه باید خودش را تعریف کند/ به جای انتقال دانش علمی در پی درک نوع تفکر علمی باشیم

    دانشگاه‌های ما به طور متوسط بودجه‌ای برابر یک دهم تا یک صدم بودجه دانشگاه‌های خوب مشابه در دنیا دریافت می‌کنند. با وجود این وضعیت فقر مالی هیچ دانشگاهی تا به حال مطرح نکرده است که این فقر مالی را چگونه مدیریت کند که بشود گفت در علم یا حتی تنها در آموزش دانش علمی معقول رفتار می‌کند؟

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۶:۲۶

    «تاریخ بیهقی»؛ تاریخ یا ادبیات؟

    ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی نویسنده و مورخ، سده پنجم هجری سال ۳۸۵ در بیهق جنوب سبزوار کنونی دیده به جهان گشود. او اوایل عمر را در نیشابور به تحصیل دانش اشتغال داشت، سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد و در سال ۴۱۸ هجری خورشیدی پس از درگذشت استادش بونصر مشکان به سمت دبیر دیوان شاهی برگزیده شد.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۶:۲۵

    «مکالمات خیالی» گفتمان مطبوعاتی دوره مشروطه

    کتاب «مکالمات خیالی»، گونه‌ای نو از انتقاد در گفتمان مطبوعاتی دوره مشروطه است؛ محورهای موضوعی آن نقد ساختارهای سیاسی و مخاطبش جامعه ایرانی بوده و نام بسیاری از نویسندگان آن‌ها نیز از ترس مجازات توسط دولت وقت، مخفی شده و علیرغم گذر زمان همچنان گمنام مانده است.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۴:۴۸

    گفت‌وگو با علیرضا حسینی‌صدر درباره «نقاشی ایرانی»

    علیرضا حسینی‌صدر یکی از نقاشان و مدرسانی است که به طور جدی بر مقوله «نقاشی ایرانی» تمرکز دارد. درباره اهمیت این هنر می‌گوید: درست است که پس از ورود اسلام به ایران، شاخصه‌های اسلامی وارد نقاشی ما شده، اما اگر درباره «مانویت» به کسب اطلاعات بپردازیم و درباره‌اش بخوانیم، درخواهیم یافت که ریشه نقاشی ایرانی همین «مانویت» است.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۴:۴۱

    بیهقی، مورخی که به تاریخ رنگِ دگر زد

    تاریخ بیهقی، اثر گرانسنگ ابوالفضل بیهقی، از شیواترین متون زبان فارسی است که نثر امروز تا حد زیادی الهام گرفته از آن و نوشتار بیهقی در قرن پنجم هجری است و نامگذاری اول آبانماه به عنوان روز این مورخ نامی و پدر نثر فارسی، اقدام فرهنگی درخور تحسینی در راستای مانایی زبان فارسی به شمار می‌رود.

  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۳:۳۱

    مدال نقره چهل و هفتمین نمایشگاه بین المللی اختراعات سوئیس2022 توسط حانیه ابوئی مهریزی

  • ۱۴۰۱-۰۷-۳۰ ۱۷:۰۹

    شصت سال تأمل فلسفی یک متفکر مهم!

    وایت در جریان تحلیل‌های روشن اثرش، به مسائل محوری در فلسفه علم، دین، هنر، تاریخ، حقوق، سیاست و اخلاق می‌پردازد.

  • ۱۴۰۱-۰۷-۳۰ ۱۷:۰۵

    دهمین نشست «ارغنون خرد» برگزار می‌شود

    دهمین نشست از سلسله گفت و گوهای انتقادی در باب علوم انسانی «ارغنون خرد» که به «دانشگاه و فرهنگ‌پذیری دینی» اختصاص پیدا کرده است سه‌شنبه سوم آبان ماه برگزار می شود.

  • ۱۴۰۱-۰۷-۳۰ ۱۷:۰۳

    مصاحب،استاد پیشتاز ریاضیات نوین ایران در گفت‌وگو با طاهر قاسمی هنری

    در هیاهوی خیابان طالقانی تهران، کمی مانده به سه‌راه شریعتی که راسته فروشندگان وسایل گرمایشی و قطعات شوفاژ است، دست راست ساختمانی چند طبقه با ورودی کوچکی قرار دارد که بدون تردید روزی یکی از مهم‌ترین مؤسسه‌های پژوهشی و آموزشی هدفمند در ایران به حساب می‌آمده است.

  • ۱۴۰۱-۰۷-۳۰ ۱۶:۵۴

    نوشاد رکنی: شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی می‌کنیم

    عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سطح بالای استانداردهای نگهداری از نسخ خطی در کتابخانه ملی گفت: سعی می‌کنیم شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی ایران کنیم. متناسب با مواد تشکیل دهنده نسخ خطی و اطلاعات و استانداردهای جهانی، استانداردها را به روز نگه می‌داریم.