شناسهٔ خبر: 9469 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جوادی‎آملی: اگر علم به منبع الهی متصل نباشد مشکلی را حل نمی‎کند

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر «علم‌اليقين» به بارگاه منيع بار نيابد اين همان علمِ مصطلح حوزوی يا دانشگاهی است که مشکلي را حل نمی‎کند، بلکه مشکل‌ساز است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛  آیت الله جوادی آملی در یکی از برنامه های تلویزیونی خود بیان داشتند: براساس تقسيم قرآني آن علمی «علم‌اليقين» است که مقدمه و زمينه براي «عين‌اليقين» باشد، فرمود: ﴿کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ﴾؛[۲] هم‌اکنون که در دنيا هستيد، جهنم را مي‌بينيد. همان بيان نوراني اميرمومنان(ع) در آن خطبه معرفي تقوا که فرمود: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا»، البته اين در حدّ «کأنّ» است که کمتر از مقام «أنّ» است.

«علم‌اليقين» آن علمي است که با شهود همراه و زمينه شهود باشد، انسان بتواند بهشت و اهل آن را ببيند، دوزخ و اهل دوزخ را ببيند. در قرآن کريم فرمود: عده‌اي از مردان الهي هستند که از اسرار و رموز کارهاي ديگران باخبرند ﴿إِنَّ کِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ ٭ وَمَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّيُونَ ٭ کِتَابٌ مَرْقُومٌ ٭ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾ بندگان اهل قُرب آنها که به قُرب فرايض يا نوافل بار يافتند و جزء مقرّبين‌ هستند هم‌اکنون که در دنيا می‎باشند از نامه اعمال ابرار باخبر هستند، اينها نه تنها بهشت و اهل بهشت را مي‌بينند، بلکه از اعمال و ضوابط اعمال ابرار در دنيا باخبرهستند، اگر «علم‌اليقين» به اين بارگاه منيع بار نيابد اين همان علمِ مصطلح حوزوي يا دانشگاهي است که مشکلي را حل نمي‌کند، بلکه مشکل‌ساز است. آفت ادراک این قال است و حال/ خون به خون شستن محال است و محال.

نظر شما