شناسهٔ خبر: 9092 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌سازی بزرگترین آسیب نشر دینی ـ قرآنی است

مدیرکل اداره فرهنگی ـ هنری زندان‌ها با بیان اینکه کتاب‌سازی بزرگ‌ترین آسیب امروز نشر دینی ـ قرآنی است، اظهار کرد: پیشرفت و تعالی در این بخش فقط در سایه توجه به نیازهای واقعی مخاطبان شکل می‌گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن ربانی، مدیرکل اداره فرهنگی ـ هنری زندان‌ها به بررسی موضوع نیازسنجی در حوزه نشر مکتوب در بخش دینی ـ قرآنی پرداخت و درباره میزان نیازسنجی در این حوزه اظهار کرد: با مشاهده بسیاری از آثار تولید شده در این حوزه متوجه شده‌ام که تطابقی میان این آثارا با نیازهای روز جامعه وجود ندارد. 

تلاش برای تألیف بنا به موقعیت‌های شغلی/ مسئولان نمی‌خواهند آمار تولید کتاب پائین بیاید

وی ادامه داد: متأسفانه روندی در حوزه تولید کتب دینی ـ قرآنی شکل گرفته و آن هم اینکه افراد بنا به موقعیت‌های گوناگون می‌خواهند تألیفاتی داشته باشند تا از آن طریق امتیازاتی کسب کنند. یافتن آثاری که صرفاً با توجه به نیازهای روز مخاطب تولید شده باشند، بسیار مشکل است.

حجت‌الاسلام ربانی درباره وظایف نهادهای متولی در این حوزه گفت: قطعاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارشناسانی به این مهم توجه دارند، اما شاید آنها نیز چندان به این حوزه ورود پیدا نکنند تا نکند که آمار تولید عناوین کتاب در دوره مسئولیت آنها کاهش پیدا کند. البته این مسئله ربطی به مسئولان فعلی یا گذشته این وزارتخانه ندارد و در همه دوره‌ها همین منوال وجود داشته است.

مدیرکل اداره فرهنگی ـ هنری زندان‌ها ادامه داد: مسئولان تلاش می‌کنند تا آمار آثار تولید شده را بالا ببرند، اما باید این سؤال را مطرح کرد که چه میزان از آثار تولید شده یا مجوز گرفته در دوره مسؤلیت آن افراد، با نیازهای روز جامعه، سؤالات و شبهات آنها هم‌خوانی داشته است.

حضور پررنگ آثار کم‌خاصیت/ پیشرفت در سایه نیازسنجی واقعی

وی در ادامه سخنان خود به آسیب‌هایی که فقدان نیازسنجی به جامعه مخاطب وارد می‌کند، پرداخت و در این باره گفت: جامعه ما به سمت پیشرفت حرکت نخواهد کرد و حتی می‌توان گفت در نقطه مقابل آن قرار خواهد گرفت. زمانی پیشرفت واقعی خواهیم داشت که آثار بر مبنای نیازها تولید شوند تا نوبت به پاسخ‌گویی به نیازهای بعدی برسد و این چرخه مدام رو به تعالی و در حرکت خواهد بود و پیشرفت در دو قالب کمی و کیفی حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: زمانی که کسی به نیازها توجه نمی‌کند، تولید کننده محتوا در حوزه فرهنگ به ویژه نشر دینی ـ قرآنی بنا بر مقتضیات شخصی به تولید اثر و ارائه آن به جامعه می‌پردازد. از این رو نباید خیلی انتظار تعالی این حوزه را داشته باشیم. همچنین توجه به این نکته ضروری است که نوشتن و تألیف کتاب در زمانه ما چندان شباهتی به گذشته ندارد که مؤلف از ابتدا تا انتهای اثر را با تلاش خود کسب کرده باشد.

آثار با نیازسنجی واقعی، حجم‌ اندکی از تولیدات را شامل می‌شود

وی اظهار کرد: در این میان نیاز واقعی مخاطب است که مغفول می‌ماند و آن محتوایی دوباره تولید می‌شود که به واسطه ابزار‌های ارتباطی امروز، مثل اینترنت به سادگی در اختیار مؤلف قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که بخش نیازسنجی شده حجم‌ بسیار اندکی از تولیدات امروز این حوزه را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل اداره فرهنگی ـ هنری زندان‌ها با بیان اینکه در تولیدات و پژوهش‌های برخی از دانشگاه‌ها می‌توان توجه به نیازسنجی و تولید محتوا بر آن اساس را مشاهده کرد، گفت: اما متأسفانه به سادگی می‌توان آثاری را در حوزه دین پیدا کرد که همان محتوای کتاب‌های مرجع و مشهور اسلامی را تکرار کرده‌اند.

وی ادامه داد: این آثار حتی از کتاب‌های مرجعی که از آنها بهره‌برداری شده است نیز ضعیف‌تر هستند و در واقع هیچ‌ ویژگی و برتری نسبت به آن اثر قدیم ندارند. چرا که آثار قدیمی، مفصل‌تر، علمی‌تر و با استنادهای قوی‌تر نسبت به آثار جدید نگاشته شده‌اند.

نظر شما