شناسهٔ خبر: 8544 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باید به معارف عرفانی و فلسفی اجدادمان بازگشت کنیم

استاد فلسفه دانشگاه تهران می‌گوید:‌ امروز باید به معارف عرفانی و فلسفی اجدادمان توجه کنیم و به آن بازگردیم؛ این باید دغدغه‌مان باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمدرضا ریخته‌گران، استاد فلسفه دانشگاه تهران درباره مشکلات کنونی اجتماعی و فلسفی و دغدغه‌های فیلسوفان در این زمینه‌ها اظهار داشت:‌ یکی از مهمترین دغدغه‌های فلسفی که این روزها باید صاحب‌نظران ما در عرصه اجتماعی داشته باشند، توجه به گذشته است و نباید این را گفت که توجه به گذشته چه دوره اسلام و چه پیش از آن مورد نیاز ما نیست.

وی با اشاره به مشکلات تمدنی و اخلاقی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم، توضیح داد: وضع امروز ما مثل یک خانواده‌ای پنجاه ساله شده که به انواع مصیب‌ها و بیماری‌ها گرفتار است و این صاحب‌نظران فلسفی و اجتماعی هستند که باید مشکلات و آسیب‌ها را ببیند و هشدار دهد.

ریخته‌گران با تأکید بر اینکه خانواده‌ای که سال‌ها دچار مشکل شده متأسفانه به اصل مشکلات خود توجه ندارد و مسائل پیش پا افتاده را مدنظر دارد، اظهار داشت: در حالت اصلی و کلی این خانواده بیمار است، نباید خود را با مسائل جرئی و پیش پا افتاده‌ای مثل تعدد سفرهای خارجی یا دل‎مشغولی‌های بیخودی سرگرم کند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران اظهار داشت: ‌من فکر می‌کنم این شرایط کنونی خانواده با وضعیت کنونی جامعه ما قابل انطباق است، باید برگردیم به شرایط خوب گذشته و از آنجا خود را بازسازی کنیم تا بتوانیم مشکلات را رفع و رجوع کنیم.

وی در پایان یادآور شد: بنابراین من صرفاً تأکیدم این نیست که به گذشته رجوع کنیم و همانجا هم بمانیم، خیر! باید بتوانیم یک راهکاری با توجه به دوران خوب پیشینیان پیدا کرده و مشکلات را رفع کنیم.

نظر شما