شناسهٔ خبر: 8333 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی چرایی سردرگمی و ناامیدی نسل جوان

یک استاد جامعه‎شناسی گفت: ناهنجاری ها و آسیب‎های اجتماعی و انحرافات بیش‎تر از نبود نظم و انضباط فکری و مدیریت زندگی و درآمد پایین و سختی شرایط زندگی حاصل می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام سید محمد ثقفی درمورد اینکه اصولاً افراد چقدر در جامعه برای مدیریت زندگی آموزش می‎بینند، گفت: این سؤال به نظام تعلیم و تربیت مربوط می شود. تقریبا در دهه ۴۰ و ۵۰ جامعه ایران در نظام تربیتی و مدیریتی خود آنجا که به نسل جوان مربوط می شد به دو بخش تقسیم می شد. یک دسته نظام دولتی بود که در مدارس و دانشگاه ها عمدتاً به علوم غربی و تکریم شاه توجه داشت. در مقابل آن هم یک جریان گسترده اسلام گرایی بود که به نحوه تربیت اسلامی و مدیریت اسلامی در خانواده ها در شهر و کشور توجه داشت.

وی افزود: عمدتاً تعلیمات اسلامی در مدرسه علوی و مدرسه رفاه و فعالیت های مطبوعاتی در قم توسط روشنفکران مسلمان و عالمان روشنفکری مانند مطهری، باهنر و بهشتی دنبال می شد. آن دوره مدیریت زندگی و مدیریت اجتماعی اسلامی مطرح کرده بودند به خصوص که مذهب برای ایجاد توسعه و رفاه و حکومت داری و مدیریت برنامه داشت که نتیجتاً منجر به انقلاب اسلامی شد.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی تصریح کرد: الان بعد از گذشت ۴۰ سال با جریان دیگری در جامعه مواجه هستیم. یکی جریان بدنه جامعه و یکی نظام حاکم و نهادهای دولتی است. بدنه جامعه گرچه تحت تأثیر عوامل تبلیغاتی و فرهنگی نظام از طریق رسانه ملی و تریبون نماز جمعه ها قرار می گیرند ولی با مشکلات فراوانی که بر اثر تحریم های بین المللی ایجاد شده مواجه هستند. یک نوع سردرگی و ابهام در نسل جوان ایجاد شده است. شاهد این اوضاع مشارکت در کنکور است که زنان ۷۰ درصد شرکت می کنند و مردان ۳۰ درصد البته از نظر جنسیتی و صنفی این مسئله یک نوع پیشرفت در رابطه با شخصیت زن است. اما در رابطه با مجموع زندگی و مدیریت آن، تشکیل خانواده، هماهنگی، مسیر راه را تشخیص دادن اگر یک نوع انحطاط نباشد یک نوع حالت ابهام و سردرگمی است و آثار آن را در وقوع طلاق ها و عدم ازدواج ها و پراکندگی و تشتت فکری جوانها می بینیم.

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد در مورد اینکه در بحث مدیریت زندگی دچار چه ضعف هایی هستیم هم یادآور شد:شرایط کشور در اثر مواجه شدن با نیروهای استعمار گر و دولت های متخاصم که به نحو ناخواسته پدید آمده اثرات خود را بر جامعه گذاشته است. یأس و ناامیدی در جوانان در اثر این شرایط بوجود آمده. اوضاع مملکت از نظر بحران اقتصادی و کمبود مواد و نبود توسعه و بالا بودن سطح نرخ تورم در اوضاع اسفناکی قرار دارد. البته رهبری، رئیس جمهور و رئیس تشخیص مصلحت نظام از این وضعیت آگاه هستند و هرگز قصدشان این نبوده که کشور به این وضعیت برسد. به هرحال شرایط کلان شهرهای بزرگ، شرایط ناخواسته بین المللی، شرایط بد اقتصادی، تحریم ها، وقوع جنگ ها در خاورمیانه، نبود امنیت در کشورهای همسایه یک حالت سردرگی و ابهام در نسل جوان ما بوجود آورده است. البته برای زدودن شکاف بین المللی بر علیه ایران دولت آقای روحانی تلاش زیادی می کند و باید خوشبین باشیم اما تنها خوشبینی چاره ساز نیست بلکه باید با مدیریت خوب و درست شرایط خوب را فراهم آوریم.

این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی در مورد اینکه اهمیت مدیریت زندگی در کاستن از ناهنجاری های اجتماعی چیست عنوان کرد: ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و انحرافات بیشتر از نبود نظم و انضباط فکری و مدیریت زندگی و درآمد پایین و سختی شرایط زندگی حاصل می شود. بالاخره فرد می خواهد در جامعه و در این کلان شهرهای بزرگ زندگی کند ولی اگر شرایط مساعد و هنجار موافق ایجاد نشود خود به خود به شرایط ناهنجار و غیر موافق روی می آورد. آنجاست که همواره انحرافات و ناهنجاری ها بوجود می آید و عوارض و نتایج خود را بر جامعه می گذارند.

نظر شما