شناسهٔ خبر: 8244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرندی:«نظریه مردم‌سالاری دینی» قادر به پوشش‌دهی تحولات اخیر جهان اسلام است

دبیر علمی همایش «نظریه مردم‌سالاری دینی» با بیان این‌که در تحولات اخیر جهان اسلام دو انگیزه اسلام‌خواهی و دموکراسی‌خواهی بسیار قوی دیده می‌شد، تأکید کرد: نظریه مردم‌سالاری دینی می‌تواند خواست عمومی و سیاسی مردم منطقه را پوشش دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ سیدمحمدرضا مرندی، دبیر علمی سومین همایش ملی نظریه مردم‌سالاری دینی در نشست خبری این همایش که امروز یکشنبه ۱۷ آذرماه برگزار شد، با اشاره به این مطلب که نظام جمهوری اسلامی یک مدل محقق‌شده از نظریه مردم‌سالاری دینی است، عنوان کرد: جا دارد که با گذشت بیش از ۳۰ سال از برپایی جمهوری اسلامی و با توجه به ادبیات‌علمی‌ای که طی این سال‌ها در مراکز علمی تولید شده است، به نظریه‌پردازی درباره این مدل و خاستگاه نظری این مدل که جمهوری اسلامی باشد بپردازیم و هر از چند گاهی دوباره به این بحث بازگردیم.

وی با اشاره به دلایلی که پرداختن به این نظریه را ایجاب می‌کند، بیان کرد: ما معتقد هستیم که دموکراسی و مردم‌سالاری منحصر در لیبرال دموکراسی نیست و مدل‌های دیگری از دموکراسی و مردم‌سالاری مانند دموکراسی سوسیال و یا جمهوری اسلامی که خاستگاهی درونی و بومی دارد نیز از جمله مدل‌های دموکراسی هستند.

مرندی با اشاره به تحولات اخیر در جهان اسلام در سه سال اخیر، گفت: در این تحولات دو انگیزه اسلام‌خواهی و دموکراسی‌خواهی بسیار قوی دیده می‌شد. مردم از یک سو به دنبال تحقق آرمان‌های اسلامی بودند و در این جنبش‌های جهان اسلام این امر کاملاً مشهود بوده است و از سوی دیگر این کشورها به دلیل فقدان نظام‌های دموکراتیک اقدام به قیام کردند و ما بر آنیم که نظریه مردم‌سالاری دینی می‌تواند به صورت یکجا خواست عمومی و سیاسی مردم منطقه را پوشش دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به امکان ارائه قرائت‌های مختلف از نظریه مردم‌سالاری دینی، بیان کرد: قرائت جمهوری اسلامی ایران و نظام مدل ولایت فقیه یک قرائت از نظریه مردم‌سالاری دینی است؛ اگر چه ما معتقدیم که همین مدل و قرائت قابل تعمیم و گسترش به دیگر کشورها نیز هست.

نظر شما