شناسهٔ خبر: 8242 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی نظریه تأثیرپذیری قرآن از عهدین

جلسه دفاع از پایان‌نامه دانشجو نرجس صاحب‌علم، با موضوع «نقد و بررسی نظریه تأثیرپذیری قرآن از عهدین» به راهنمایی مجتبی نوروزی، در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ جلسه دفاع از پایان‌نامه دانشجو نرجس صاحب‌علم، با موضوع «نقد و بررسی نظریه تأثیرپذیری قرآن از عهدین» به راهنمایی مجتبی نوروزی، در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، صاحب‌علم، در جلسه دفاع از پایان‌نامه خود گفت: قرآن کتابی است که همیشه تازگی و طراوت خویش را حفظ می‌کند و معجزه‌ای است که از زمان پیامبر اسلام(ص) جهانیان را به مسلمانی فرا می‌خواند و در همه  دوران‌ها تحت آماج حمله‌های دشمنان و مخالفانش قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: مطرح کردن نظریه تأثیر‌پذیری قرآن از عهدین نیز یکی از حملاتی است که علیه قرآن انجام شده است. این نظریه، تورات و انجیل را منبعی برای قرآن می‌داند و چنین می‌پندارد که مفاهیم و معارف قرآن از تورات و انجیل تأثیر پذیرفته است.

صاحب‌علم در ادامه گفت: دیدگاه مورد نظر، قدمتی به درازای تاریخ نزول قرآن دارد و خود قرآن، اولین نقد کننده آن است. پس از قرآن، هرگاه چنین شبهاتی مطرح می‌شده است، بزرگان و علمای اسلام بدان پاسخ می‌گفته‌اند. در قرون اخیر، با گسترده شدن این نظریه، افرادی هم‌چون آیت‌الله معرفت در ایران و عبدالرحمن بدوی در مصر بدان پاسخ گفته‌اند.

این دانش‌آموخته قرآنی در پایان اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ارزش کتاب مقدس قرآن، زدودن تهمت‌ها پیرامون آن، ضروری می‌باشد، این پژوهش، به دنبال اثبات تأثیرناپذیری کتاب قرآن از عهدین و وحیانیت آن می‌باشد؛ این مهم با بررسی آراء مستشرقان و نقد آن‌ها و همچنین بیان برتری‌های قرآن، مقابل عهدین حاصل شده است. این برتری‌های بی‌نظیر، وحیانیت و اعجاز قرآن و ... می‌باشد.

یادآور می‌شود، دفاع از این پایان‌نامه با داوری حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا موسوی‌شوشتری، در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد، با کسب نمره ۱۹ به پایان رسید.

نظر شما