شناسهٔ خبر: 6720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره دوم فصلنامه تخصصی «اخلاق وحيانی» منتشر شد

دوّمين شماره فصلنامه تخصصی« اخلاق وحيانی» به همت پژوهشکده علوم وحيانی معارج وابسته به بنياد بين المللی علوم وحيانی اسراء به چاپ رسيد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری اسراء؛ حجت الاسلام سيد عباس حسيني مدير اجرايي نشريات پژوهشگاه علوم وحياني اسراء با بيان اينکه شماره دوم فصلنامه تخصصی اسراء داراي مقالاتی وزين و پربار است اذعان داشت: 
 

در شماره جديد فصلنامه تخصصي اخلاق وحيانی مقالاتی همچون «سنجش مفاهيم اخلاقی » به قلم مسعود آذربايجانی ، «نسبت تجربه دينی با تجربه اخلاقی از ديدگاه شهيد مطهری» از علی شيروانی، «اخلاق معياری؛راهی ناپيموده در حوزه پژوهش های اخلاق اسلامی» از محمد مطهری فریمانی به چاپ رسیده است. 
 

همچنين از دیگر مقالات «نقش نيت در ارزش های اخلاقی» از مجتبی مصباح، «تعيين هندسه مفهومی انواع ارزش» از احمد حسين شريفی و «اخلاق و فرزانگی از منظر فارابی و کنفوسيوس» از محمد علی رستميان، می باشد که در این شماره از فصلنامه تخصصی اخلاق وحیانی منتشر شده است. 
 

وی در خصوص مقالات چاپ شده در اين شماره از فصلنامه اخلاق وحيانی گفت: 
دکتر مسعود آذربایجانی در مقاله «سنجش مفاهيم اخلاقی»، امکان سنجش مفاهيم اخلاقی را با استفاده از الگوهاي روانشناسی مورد بررسی قرار داده و بر اين باور است که بر اساس روش سبب شناسی و نشانه شناسی در آسيب های روانی می توان طبقه بندی جديدی از رذائل و فضائل اخلاقی ارائه کرد. 
 

همچنین در مقاله «نسبت تجربه دينی با تجربه اخلاقی از ديدگاه شهيد مطهری» که توسط علی شیروانی به رشته تحریر در آمده، وی به تحلیل و بررسی دیدگاه های شهید مطهری درباره موضوعاتی از قبیل، دین، پرستش، ارزش اخلاقی و به ویژه نظریه اخلاقی پرداخته و نتیجه گرفته که هر تجربه اخلاقی نابی همواره تجربه های دینی است و با آن اتحاد دارد و نه تنها منفک از آن نیست بلکه متمایز از آن نیز نمی باشد. 
 

حسينی ادامه داد: «اخلاق معياری؛راهی ناپيموده در حوزه پژوهش های اخلاق اسلامی» از دیگر مقالات این شماره از فصلنامه می باشد که توسط آقای محمد مطهری فریمانی نوشته شده که وی در این مقاله به عدم ارائه معیارهای اخلاقی در پژوهش های حوزه اخلاق اسلامی اشاره می کند و بر این باور است که اخلاق معیاری می تواند معیارهایی برای فرد فراهم کند و به کمک آن نه تنها نفس خود را محک بزند بلکه از وضعیت کلی اخلاقی خویش نیز آگاه می شود. 
 

در مقاله «نقش نيت در ارزش های اخلاقی» آقای مجتبی مصباح با توجه به مبانی الاهیات اسلامی و علم النفس فلسفی، تاثیر نیت در ارزش اخلاقی در دو سطح جوارحی و جوانحی را مورد تحلیل قرار داده است. 

همچنین احمد حسین شریفی در مقاله خود با نام«تعيين هندسه مفهومي انواع ارزش»، به تمایز میان انواع ارزش ها مانند تمایز ارزش های «غایی ابزاری» و «ذاتی غیری» اشاره می کند و بی توجهی به این تمایزها را مغالطه در ارزش ها به عنوان نتیجه بیان می کند. 
 

محمد علی رستمیان در مقاله خود با نام «اخلاق و فرزانگی از منظر فارابی و کنفوسيوس»، اخلاق و فرزانگی را در دو نظام فلسفی فارابی و کنفوسیوس مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به شباهت ها و تمایز های این دو نظام فلسفی با توجه به مفاهیم اخلاق پرداخته است. 
 

سیدعباس حسینی در پایان یادآور شد، اقدامات لازم جهت کسب رتبه علمی پژوهشی برای نشریه اخلاق وحیانی صورت گرفته است و موفق شده ایم ، موافقت اولیه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را در این خصوص کسب نماییم. 
 

فصلنامه تخصصی «اخلاق وحيانی» به موضوع اخلاق در اديان ابراهيمی، فلسفه اخلاق، اخلاق توصيفی، اخلاق کاربردی، اخلاق تطبيقی، چالش های اخلاقی جديد و تربيت اخلاقی و همچنين بررسي و تشريح آراء و انديشه های حضرت آيت الله جوادی آملی در اين حوزه می پردازد. 
 

گفتنی است فصلنامه تخصصی «اخلاق وحيانی» به مدير مسئولی حجت الاسلام و المسلمين مرتضی واعظ جوادی و سردبيری آيت الله دکتر احمد احمدی و مدير اجرايی حجت الاسلام سيد عباس حسينی چاپ و منتشر مي شود. 
 

فصلنامه تخصصی «اخلاق وحيانی» از مقالاتی که با نگاهي نو در حوزه علوم اسلامی بر پايه حکمت اسلامی و متعاليه ، تحقيق و تاليف شده اند، استقبال می کند و علاقمندان می توانند جهت اطلاع از شيوه نامه مقالات و ارسال مقالات خود و همچنين تهيه اين فصلنامه و دريافت فرم اشتراک با شماره تلفن ۳۷۷۷۷۰۳۲- ۰۲۵ تماس يا با آدرس الکترونيکي www.Esramagazine۱۳۱۲@yahoo.com مکاتبه نمايند.


 

آخرین کتب و نشریات معرفی شده در فرهنگ امروز را اینجا ببینید.

برچسب‌ها:

نظر شما