شناسهٔ خبر: 53969 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور ۶ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی «کیواس»/ رتبه در ۹ موضوع

پایگاه رتبه بندی کیو.اس رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۸ خود را منتشر کرد و ۶ دانشگاه کشور در ۹ حوزه موضوعی این رتبه بندی حضور دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با اعلام این خبر گفت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد.

وی افزود: یکی از رتبه بندی مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف است.

دهقانی گفت: رتبه بندی موضوعی کیواس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می پذیرد و این شاخص ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه ها مشخص می شوند.

وی گفت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می آید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است. کیو اس در سال ۲۰۱۸ دو حوزه مدیریت کتابداری و اطلاعات و حوزه تاریخ کلاسیک و باستانی را نیز به جمع حوزه های تخصصی خود افزوده است.

جدول زیر حیطه های کلی و حوزه های مرتبط با آن ها را نمایش می دهد.

پنج حیطه اصلی

حوزه های موضوعی

هنر و علوم انسانی

باستان شناسی – معماری- طراحی و هنر- زبان و ادبیات انگلیسی-تاریخ-زبان شناسی-زبان های مدرن- هنرهای نمایشی- فلسفه- الهیات و مطالعات مذهبی - تاریخ کلاسیک و باستانی

مهندسی و فناوری

علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی- مهندسی شیمی- مهندسی عمران و سازه – مهندسی برق و الکترونیک - مهندسی مکانیک، تولید و حمل و نقل هوایی- مهندسی  مواد معدنی و معدن

علوم زیستی و پزشکی

کشاورزی و جنگلداری-آناتومی و فیزیولوژی- علوم بیولوژیکی- دندانپزشکی- پزشکی- پرستاری-داروسازی و فارماکولوژی - روان شناسی - علوم دامپزشکی

علوم طبیعی

شیمی- علوم دریا و زمین- علوم محیط زیست – جغرافیا – علم مواد – ریاضیات- فیزیک

علوم اجتماعی و مدیریت

حسابداری و مالی- مردم شناسی – مدیریت کسب و کار- مطالعات ارتباطات و رسانه- مطالعات توسعه - اقتصاد و اقتصادسنجی- تحصیلات- صنعت مهمانداری و مدیریت اوقات فراغت- قانون - مطالعات سیاست و بین المللی - سیاست اجتماعی - جامعه شناسی- موضوع های مرتبط با ورزش - مدیریت کتابداری و اطلاعات - آمار و تحقیق در عملیات

رتبه بندی در ۵ حیطه کلی کیو اس سال ۲۰۱۸:

در رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه های ایران در ۲ حیطه مهندسی- فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

وضعیت دانشگاه های ایران در رتبه بندی حیطه ای سال ۲۰۱۸ کیو.اس

حیطه کلی

نام دانشگاه

رتبه

مهندسی و فناوری

دانشگاه صنعتی شریف

۴۵۱-۵۰۰

پزشکی و علوم زیستی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۴۰۱-۴۵۰

رتبه بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو.اس:

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در رتبه بندی حوزه های موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو اس، کشور ایران عملکرد خوبی از خود نشان داده است به نحوی که در سال ۲۰۱۶ ، دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ قرار گرفت.

وی گفت: حضور دانشگاه های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز؛ مهندسی عمران و سازه؛ مهندسی برق و الکترونیک؛ مهندسی مکانیک؛ کشاورزی و جنگلداری؛ پزشکی؛ داروسازی و شیمی ارتقا یافت و حال در سال ۲۰۱۸، حضور دانشگاه های برتر کشور در رتبه بندی موضوعی به ۹ حوزه موضوعی ارتقا یافت. 

دهقانی تاکید کرد: ایران در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در دو حوزه علم مواد و جغرافیا دارای نماینده در بین دانشگاه های برتر دنیا است. دانشگاه تهران که در ۷ حوزه موضوعی کیو اس از ۹ حوزه موجود حضور داشته است، توانسته با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در حوزه جغرافیا و با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ در حوزه علم مواد برای اولین بار حضور یابد.

جدول زیر عملکرد دانشگاه های ایرانی را به تصویر کشیده شده است.

نتایج رتبه بندی موضوعی کیو اس سال ۲۰۱۸

حوزه

نام دانشگاه

رتبه سال ۲۰۱۸

معماری و محیط انسان ساز

دانشگاه تهران

۱۵۱-۲۰۰

مهندسی برق و الکترونیک

دانشگاه تهران

۳۰۱-۳۵۰

دانشگاه صنعتی شریف

۳۵۱-۴۰۰

مهندسی مکانیک

دانشگاه صنعتی شریف

۳۰۱-۳۵۰

دانشگاه تهران

کشاورزی و جنگلداری

دانشگاه تهران

۲۵۱-۳۰۰

پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۲۵۱-۳۰۰

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۴۰۱-۴۵۰

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۴۵۱-۵۰۰

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه تهران

داروسازی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۱۵۱-۲۰۰

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۲۵۱-۳۰۰

شیمی

دانشگاه صنعتی شریف

۴۵۱-۵۰۰

جغرافیا

دانشگاه تهران

۱۵۱-۲۰۰

علم مواد

دانشگاه تهران

۲۵۱-۳۰۰

نظر شما