شناسهٔ خبر: 48175 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات میزبانی از بزرگترین رویداد گردشگری جهان در ایران

رئیس هیات ‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های راهنمایان گردشگری گفت: ششم بهمن ماه کنوانسیون ۲۰۱۷ ایران آغاز می‌شود و در این هفته قائم مقام و رئیس فدراسیون راهنمایان نیز به ایران می‌آیند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آرش نورآقایی، رئیس هیات ‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور درباره آخرین اقدامات برای برگزاری کنوانسیون راهنمایان گردشگری کشور که قرار است از ۶ تا ۱۳ بهمن ماه و با حضور راهنمایان گردشگری جهان در ایران برگزار شود، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری از ۴۵ ملیت برای حضور در کنوانسیون ۲۰۱۷ ایران ثبت نام کرده‌اند و در روزهای آخر این هفته به ایران می‌آیند تا در برنامه‌های پیش تور، برنامه اصلی کنوانسیون و برنامه پس تور شرکت کنند. حدود ۱۴۰ نفر از راهنمایان گردشگری خارجی در برنامه‌های پیش گشت و ۲۴۰ نفر نیز در برنامه تورهای پس گشت ثبت نام کرده‌اند.

میزبانی هتلداران از راهنمایان گردشگری

وی در توضیح این مطلب گفت: راهنمایان گردشگری خارجی شرکت‌کننده در کنوانسیون ۲۰۱۷ خودشان برای شرکت در تورهای گردشگری هزینه کرده و ارز وارد کشور می‌کنند. در صورتی که کشورهای در حال توسعه برای تبلیغات هزینه‌های زیادی می‌کنند ولی ما توانسته‌ایم به تورلیدرها تور گردشگری بفروشیم. کشورهایی که می‌خواهند به صنعت گردشگری کشورشان اهمیت بدهند تورهای آشناسازی زیادی برگزار می‌کنند برخی به ما نقد می‌کنند که با پول بیت‌المال این افراد را به ایران می‌آورید ولی این طور نیست و آنها هزینه سفرشان را خودشان می‌پردازند.

وی ادامه داد: برای انجام سفرهای قبل و بعد از کنوانسیون دو هتل برای اقامت در تهران و یک هتل دیگر برای پذیرایی، چهار هتل در زنجان، یک هتل در همدان، یک هتل در اصفهان، یک هتل در شیراز، چهار هتل در یزد از مهمانان میزبانی می‌کنند.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: برخی از ویزاهای راهنمایان گردشگری توسط وزارت خارجه ایران رایگان شده است تا کنون از روند برنامه‌ریزی برای این برنامه ۷۰ درصد رضایت حاصل شده و شاهد یک همکاری تیمی بین افراد مختلف بوده‌ایم. در این راه مشکلاتی هم وجود داشت یکی از این مشکلات این بوده که در بیشتر لحظات بودجه کافی نداشتیم و هنوز هم این مشکل ادامه دارد. این برنامه اولین کار بین‌المللی ما بود.

طولانی شدن زمان کنوانسیون ۲۰۱۷ نسبت به کنوانسیون‌های قبلی

نورآقایی ادامه داد: زمان برگزاری این کنوانسیون نسبت به کنوانسیون‌های دیگری که در سال‌های قبل برگزار شده، طولانی‌تر است آن هم به دلیل سفر به کاشان و اقامت یک شبه حدود ۶۰ نفر از راهنمایان گردشگری است. به همین دلیل در کاشان نیز سه هتل میزبانی از راهنمایان را بر عهده گرفته‌اند.

وی از برگزاری یک نشست خبری در سازمان میراث فرهنگی خبر داد و بیان کرد: این نشست قرار است قبل از برگزاری کنوانسیون با حضور اصحاب رسانه برپا شود.

وی افزود: در کنار مراسم اصلی کنوانسیون، قرار است فرشی با نماد کنوانسیون که از مدت‌ها پیش توسط مردم ایران و گردشگران خارجی و به همت فعالان بوم‌گردی در استان فارس بافته شده در این مراسم رونمایی شود و راهنمایان گردشگری نیز گره‌های آخر این فرش را بزنند و به فدراسیون هدیه داده شود. همچنین مراسم اصلی کنوانسیون در روز نهم بهمن ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. به همین دلیل تلاش شبانه روزی راهنمایان گردشگری برای اجرای این برنامه شدت گرفته است.

نورآقایی درباره مشارکت استان‌های دیگر برای اجرای این برنامه هم گفت: ما از همه استان‌ها خواسته‌ایم که فرهنگ خودشان را در این برنامه نمایش دهند به همین دلیل برخی از استان‌ها نیز که در فهرست برنامه‌ها و تورهای کنوانسیون نبوده اند با ما مشارکت کرده‌اند.

وی از حضور طالب ریفاعی رئیس سازمان جهانی گردشگری در ایران خبر داد و گفت: در روز دوم بهمن ماه خانم روبی روی قائم مقام فدراسیون راهنمایان گردشگری جهان به ایران می‌آید.  خانم فلیسیتاس رسینگ رئیس فدراسیون هم دو روز بعد به ایران سفر می کند.

فصلنامه گلیگمش به زبان انگلیسی ویژه کنوانسیون ۲۰۱۷

این فعال گردشگری تصریح کرد: در راستای برنامه کنوانسیون دو کتاب در زمینه گردشگری و یک ویژه‌نامه درباره کنوانسیون منتشر شده است که این ویژه‌نامه اولین شماره انگلیسی زبان مجله گیلگمش نیز محسوب می‌شود.

نورآقایی توضیح داد: در این ویژه نامه، یادداشتی از طالب ریفاعی رئیس سازمان جهانی گردشگری منتشر شده که در آن ایران را یک مقصد گردشگری فرهنگی می‌داند. رئیس فدراسیون راهنمایان نیز مقاله‌ای درباره گردشگری نوشته است و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز پیام خود را درباره این برنامه اعلام کرده است. اما در بخش‌های دیگر این ویژه‌نامه درباره تاریخ تشکیل فدراسیون راهنمایان گردشگری، جاذبه‌های میراث جهانی ایران، جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران مطالبی نوشته و شعار گردشگری پایدار برای توسعه که توسط سازمان ملل اعلام شده، تشریح شده است.

نظر شما