شناسهٔ خبر: 47697 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه‌های جشنواره «کتاب دین» اعلام شد

برنامه‌های جشنواره کتاب «دین و پژوهش‌های برتر» اعلام شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بر اساس خبر رسیده از ستاد اطلاع‌رسانی این جشنواره، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر روز دوشنبه ۲۹ آذر در سالن کنفرانس معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

بمعاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با بیان اینکه حدود ۶ هزار کتاب در ششمین دوره جشنواره کتاب و پژوهش‌های برتر بررسی شده است، گفت: در این دوره از جشنواره که مربوط به کتاب‌های منتشرشده در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ است، همه آثار به روش مکاتبه یا خرید از سوی سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و با بررسی در شورای سیاست گذاری و هیات داوران در ۱۰ گروه جشنواره دسته بندی شده اند.

موسوی هوایی آمار آثار در هر بخش را برشمرد و افزود: گروه قرآن و حدیت ۱۳ درصد، فقه و اصول اسلامی ۸ درصد، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی ۶ درصد، فلسفه، اخلاق، کلام، عرفان و مذاهب اسلامی ۱۳ درصد، علوم اجتماعی ۵ درصد، علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی ۲ درصد، علوم سیاسی و انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) ۱۱ درصد، ادبیات داستانی و رمان  ۱۰ درصد، علوم تربیتی، رفتاری و روانشناسی ۴ درصد و کودک و نوجوان ۲۸ درصد آثار را به خود اختصاص داده بودند.

دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر درباره نحوه انتخاب کتاب های برتر در این رویداد هم توضیح داد: آثار در ۴ مرحله توسط هیات داوران که از استادان دانشگاهی و حوزوی هستند، بررسی شده و کتاب‌های منتخب این جشنواره در ۲ بخش آثار برتر و آثار شایسته تقدیر انتخاب می‌شوند.

۲ برتر و ۱۲ شایسته تقدیر

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی درباره ویژگی کتاب‌های برتر بیان کرد: کتاب های برتر باید محتوا و زیربنای قوی علمی داشته و دارای ابتکار، نوآوری و حل مساله باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین هوایی افزود: به طور کلی ۱۴ کتاب و نویسنده برتر و شایسته تقدیر در ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر انتخاب شدند که از این میان ۲ اثر برتر و ۱۲ اثر شایسته تقدیر است.

به گفته او، به کتاب‌های برتر تندیس جشنواره به همراه ۱۰ میلیون تومان و به کتاب‌های شایسته تقدیر تندیس جشنواره به همراه ۷ میلیون تومان اهدا می‌شود.

دبیر ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر همچنین درباره لازمه شکل‌گیری جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر توضیح داد: سازمان تبلیغات اسلامی برای معرفی کتاب و نویسندگان و انتشارات شایسته و موثر در فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ دینی و انقلابی، جشنواره کتاب و پژوهش های برتر را برگزار کرد. این جشنواره در ۲ دوره نخست فقط در زمینه کتاب برگزار، اما در دوره‌های بعدی بخش پژوهش نیز به جشنواره اضافه شد.

تلاش برای ترویج کتابخوانی

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای درباره وظیفه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی سخن گفت و اظهار کرد: رساندن پیام دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی، از مهم ترین وظایف سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می شود. یکی از راه های فرهنگ ساز و اثرگذار، استفاده از کتاب و رونق فرهنگ کتابخوانی است. از همین رو، این سازمان برای تبلیغ ارزش های دینی و دفاع از تشیع و انقلاب اسلامی در زمینه تولید محتوا، چاپ، انتشار و توزیع کتاب فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین هوایی افزود: معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در تولید محتوا با مضمون دینی و انقلابی در کنار انتشارات امیرکبیر و نشر بین‌الملل و انتشارات سوره مهر، فعالیت چشمگیر و مهمی دارد. البته هم‌راستا با سازمان، رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب هم می‌باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، فعالیت خود را افزایش داده و همگی نگاه دغدغه‌مند به این حوزه داشته باشیم.

دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در کنار سازمان تبلیغات اسلامی می توانند نقش بسزایی در ایجاد فرهنگ کتابخوانی داشته باشند، ادامه داد: آنها باید با شور و شعور فرهنگی برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های فاخر تلاش کنند.

وی با ابراز تاسف از سرانه پایین مطالعه در کشور به تاثیرات گسترده و موثر کتابخوانی در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: پرکردن اوقات فراغت و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر فقط بخشی از فواید کتابخوانی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کتاب خواندن باید از والدین آغاز شود تا فرزندان به تدریج کتابخوان شوند، اظهار کرد: فرزندانی که والدین کتابخوان دارند و عادت به کتابخوانی پیدا می‌کنند، معمولا به عنوان نخبگان جامعه در آینده شناخته می‌شوند.

موسوی هوایی سپس گفت: کتاب «دا»، «پایی که جا ماند» و «دختر شینا» از جمله کتاب های موفقی هستند که چند بار تجدید چاپ شده‌اند و مضمون ایثار، مقاومت و مبارزات دوران انقلاب اسلامی را برای مخاطب به تصویر می کشد. بنابراین می توان با الگوگیری از موفقیت این کتاب‌ها، آثار تاثیرگذار در سطح کشور را خلق کرد و  با ارائه یک اثر خوب وحدت و انسجام اجتماعی را افزایش داد تا جامعه به رشد و بالندگی برسد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با کتابخوانی

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود با تاکید بر اهمیت و نقش مهم کتابخوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد فضیلت‌ها در کشور گفت: ایجاد فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های مناسب به نوجوانان و جوانان موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

نظر شما