شناسهٔ خبر: 40257 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب در کنار تبلیغ، ترویج می خواهد/ رسانه‌ها فعالیت‌ مدیران کتاب را نقد کنند

معاون فرهنگی ارشاد گفت: رسانه‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی کارکرد ترویجی دارند چرا که کتاب در کنار تبلیغ نیاز به ترویج دارد و رسانه‌ها در این باره می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه شامگاه سه شنبه ۲۶ آبان ماه با حضور «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی رسانه و روزنامه نگاران پیشکسوت عرصه کتاب در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

«سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی با اشاره به نقش رسانه ها در علاقمندی به کتاب، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در بال و پر کتاب، در پرواز کتاب و در عمق جاگیری کتاب در دل ملتی که می‌خواهد مدنیت را فراموش نکند نقش ایفا کند. امروز در حوزه کتاب مباحث چالشی بسیاری داریم و رسانه‌ها می‌توانند کمک کار جدی‌ برای کتاب باشند و می‌توان کارکردهای رسانه‌ها را در این باره گسترش داد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب فعالیت می‌کنند و حوزه کتاب از جمله عرصه‌هایی است که در آن تولید خبر بسیار اتفاق می‌افتد اما اطلاع‌رسانی آن به خوبی صورت نمی‌گیرد. چون اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب به خوبی صورت نگرفته علاوه بر اینکه زحمات مولدان به بار نمی‌نشیند مصرف‌کنندگان هم از دستاوردهای آن محروم می‌مانند.

تبلیغ کتاب به دلیل وجوه اقتصادی آن باید جدی گرفته شود

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به بحث تبلیغ کتاب اشاره کرد و گفت: تبلیغ در حوزه کتاب به دلیل وجوه اقتصادی آن باید جدی گرفته شود. کتاب کالای فرهنگی اقتصادی است و رسانه‌ها نقش اساسی در این موضوع دارند که کتاب به کالایی مدفون تبدیل نشود. رسانه‌ها همچنین در حوزه کتاب و کتابخوانی کارکرد ترویجی دارند چرا که کتاب در کنار تبلیغ نیاز به ترویج دارد و رسانه‌ها در این باره می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

کتاب کانون تفکر و تمدن‌سازی است با نقد پالایش می‌یابد

وی به مساله نقد کتاب به عنوان مهمترین بخش سخنانش اشاره کرد و توضیح داد: اگر کتاب کانون تفکر و تمدن‌سازی است با نقد پالایش می‌یابد، رسانه‌ها ابزار نقد کتاب هستند و می‌توانند با نقادی مسیر تفکری را که کتاب در آن کاشته شده به پیش ببرند. رسانه‌ها می‌توانند با به یادآوردن پدیدآورندگان کتاب به تجلیل از تمدن، مدنیت و پیشرفت بپردازند. کتاب‌پژوهی یکی از کارکردهای رسانه‌ کتاب است و این حوزه‌ای است که سیدفرید قاسمی باب این ادبیات را گشوده است.

صالحی با اشاره به مساله پژوهش در حوزه کتاب بیان کرد: می‌توان کتاب را به عنوان پدیده‌ای در نظر گرفت و به قول فلاسفه مطالعات درجه دوم درباره آن داشت چرا که کتاب با توجه به تنوع و حلقه‌های زیادی که دارد نیازمند پژوهش است و رسانه‌ها مکمل جریان پژوهشی در ارتباط با کتاب هستند. رسانه‌های تخصصی نیز می‌توانند به کتاب‌پژوهی در کشور کمک کنند و البته در این باره باید آینده‌پژوهی جهانی و ملی را در نظر داشت.

رسانه‌ها فعالیت‌های مدیران کتاب را نقادی کنند و به کمک جریان مدیریتی کشور بیایند

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، خاطرنشان کرد: از این منظر رسانه‌ها می‌توانند فعالیت‌های مدیران و مسئولان کتاب در کشور را نقادی کنند و به کمک جریان مدیریتی در کشور بیایند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: اگر رسانه‌ها جایگاه کتاب را در جامعه درک کنند شاید بیش از این بتوانیم کارکردهایی را برای ایفای نقش رسانه‌ها در عرصه کتابخوانی قائل شویم و از این منظر مسئولیت رسانه در این حوزه بیشتر خواهد شد.

نظر شما