شناسهٔ خبر: 40239 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از غیبت جامعه موزه‌داری/ نیاز به تلاش علمی داریم

دبیر همایش جایگاه موزه‌ها در ترویج علم سبز از عدم شرکت موزه داران در این همایش انتقاد کرد و گفت: پیدایش علم موزه‌داری به تلاش علمی هم نیاز دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پنجمین همایش موزه علوم و فناوری با عنوان جامعه پایدار و جایگاه موزه ها در ترویج علم سبز پیش از ظهر روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه درحالی در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد که در این برنامه تعداد اندکی از موزه داران کشور حضور داشتند به نحوی که این موضوع مورد انتقاد دبیر علمی همایش نیز قرار گرفت.

در این برنامه که قرار است تا روز ۵ شنبه ادامه داشته باشد و هر یک از کارشناسان دربازه جایگاه موزه‌ها در رشد و فرهنگ حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار شهری، چالش‌های پیش روی و مدل موزه محور برای حراست از این میراث و ... سخنرانی کنند، بختیار محمود پور دبیر علمی همایش گفت: موزه علم و فناوری به عنوان نهاد مروج علم از ابزارها و روش های مختلف در جهت رسیدن به این مهم استفاده می کند. یکی از کارهای موزه برگزاری همایش‌های علمی است با این هدف که چگونه می توان موزه ها را پر مخاطب کرد و آموزش ها در موزه ها چگونه باید باشد.

وی انتقاد خود از موزه داران را مطرح کرد و گفت: مشتاق بودیم که موزه داران مهمان ما در این همایش باشند چون این همایش ویژه جامعه موزه داری کشور  است اما متاسفانه حضور پیدا نکردد درحالی که همیشه انتقاد می کنیم چرا مردم به موزه ها توجه نمی کنند واقعیت این است که پیدایش علم موزه داری به تلاش علمی نیاز دارد و اینکه کوشش علمی داشته باشیم. ما از دوستان موزه دار دعوت کردیم که در برنامه حضور داشته باشند اما قبول نکردند دلیلشان داشتن مشغله کاری بود. امیداوریم رشته موزه داری از حالت شعار و حرف بیرون بیاید و چهارچوب علمی به خود بگیرد.

در این برنامه آندریاس گاندل وین مدیر موزه مونیخ آلمان گزارشی از فعالیت های علمی این موزه ارائه کرد. او در میان سخنانش به موردی اشاره کرد که موزه‌های ایران سالها قبل وعده گرفته بودند که چنین طرحی در همه موزه ها اجرا می شود آن هم استفاده از انرژی های پایدار در موزه ها بود. گاندل وین گفت که برنامه آینده این موزه نگهداری طولانی از موزه و مصرف انرژی کمتر در این موزه است.

وی ادامه داد: به غیر از بخش اصلی موزه، بخش‌هایی را نیز برای کنترل کیفیت موزه در نظر گرفته‌ایم. حتی برای کسانی که ناتوان هستند نیز تدابیری اندیشیده شده که بتوانند به راحتی در بخش های مختلف موزه حرکت کنند و یا برای افراد کم بینا نیز توضیحات با حروف بسیار بزرگ نوشته شده است. عایق بندی موزه نیز برای ما بسیار مهم است چون در آلمان هوا بسیار سرد است و از ورود سرما به داخل موزه جلوگیری می شود. بازیافت زباله ها و جدا کردن آنها از یکدیگر نیز برای موزه مونیخ اهمیت زیادی دارد.

این موزه دار آلمانی گفت: تحقیق و پژوهش و جمع آوری اشیای قدیمی که ارزش فرهنگی و تاریخی دارند در بخش نگهداری از اشیا قرار دارد. این موزه فقط یک مرکز علمی نیست بلکه این اشیا نیز نمایش داده می شود. ما در سالهای اخیر حوزه فعالیت هایمان را گسترش داده ایم مانند آموزش‌های غیررسمی و برگزاری جلسات و گفتگوها. همچنین بخش‌های ویزه‌ای نیز برای کودکان ایجاد کرده ایم تا کودکان با موضوعاتی مانند استخراج از معادن و ... اشنا شوند. اکنون ۱۸۰ نفر با ما به صورت داوطلبانه کار می کنند.

صحبت های مدیر موزه مونیخ آلمان از اقدامات این موزه درحالی بود که موزه داران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی حضور نداشتند تا حداقل از تجریبات این موزه استفاده کنند. در هر حال برای شرکت کنندگان در این همایش چنین تببین شد که چقدر این موزه با تمام موزه های ایران تفاوت دارد.

سخنران بعدی این همایش جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران بود که از برپایی نمایشگاه‌های این موزه از جمله همبودی انسان و جانواران تعریف کرد. احمد محیط طباطبایی به عنوان مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز سخنران بعدی بود که درباره اهمیت موزه ها صحبت کرد. اما مدیر موزه علم و فن آوری نیز از اقدامات این موزه و جذب کودکان و نوجوانان و بالا بودن شمار بازدیدکنندگان از موزه گزارش داد.  

نظر شما