شناسهٔ خبر: 36592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۲۱۰ نفر از ۳۷ کشور در ایران آموزش زبان فارسی می بینند

رییس بنیاد سعدی از سفر ۲۱۰ نفر از ۳۷ کشور جهان به ایران برای آموزش زبان فارسی و ترویج این زبان در کشورشان خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، غلامعلی حدادعادل روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: این افراد از کشورهایی مانند ارمنستان، روسیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، پاکستان، هندوستان، مصر، ترکیه، بنگلادش، تایوان، رومانی، اسپانیا، سوئد، آمریکا و فرانسه تاکنون به ایران سفر کرده اند.
وی اظهار کرد: این تعداد از افراد در هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان فارسی که از دو هفته پیش در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده شرکت دارند و در مدت یک ماه آموزش می بینند. 
حداد عادل گفت: آنان در رشته های زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی، مطالعات شهر شناختی یا تاریخ ایران، علوم سیاسی و روابط بین الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند. 
وی با بیان این که افراد شرکت کننده در ۵ سطح از هم تفکیک شده اند، ادامه داد: آنان در ۱۱کلاس که بین ۱۷ تا ۲۰ نفر هستند؛ تحت آموزش زبان فارسی قرار می گیرند و مهارت های گفت و گو، شنیدن، درک خواندن و نوشتن از جمله موضوعات درسی است. 
حداد عادل با اشاره به این که بنیاد سعدی پس از حدود دو سال فعالیت موفق به تالیف کتاب هایی براساس نظریه های آموزش زبان فارسی به خارجی ها شده است اضافه کرد: آموزش کاربردی واژه، لذت خواندن، ایران شناسی و سلام فارسی از جمله کتاب هایی است که از سوی بنیاد سعدی تالیف و به خارجی آموزش داده می شود. 
حدادعادل با بیان این که پیشتر دوره های دانش افزایی زبان فارسی در دانشگاه بین المللی قزوین برگزار می شد، گفت: امسال با هماهنگی انجام شده هشتاد و دومین دوره دانش افزایی در دانشگاه شهید بهشتی تهران در حال برگزاری است و بازدید از بنیاد ایران شناسی ، جماران، استفاده از امکانات ورزشی، بازدید از موزه دفاع مقدس، کتابخانه ملی، کاخ موزه سعدآباد، سفر سه روزه به اصفهان و غیره از برنامه های جانبی برای این افراد خارجی است. 
وی درباره این که بنیاد سعدی مانع کار آموزش زبان فارسی هیچ موسسه ای نیست تصریح کرد: سیاست ما در این بنیاد متوقف شدن کار نهادهای دیگر نیست و ما خواهان همکاری با سایر نهادها درباره آموزش و ترویج زبان فارسی در کشورهای جهان هستیم. 
حداد عادل خاطرنشان کرد: این بنیاد با موسسه دهخدا و سازمان فرهنگ و ارتباطات رقابتی ندارد و فرهنگ نویسی آنان با بنیاد سعدی متفاوت است؛ ما موفقیت خود را در استفاده از همه فعالیت های دستگاه هایی می دانیم که به آموزش زبان فارسی کمک می کند. 
رییس بنیاد سعدی به بودجه ای که برای برگزاری دوره دانش افزایی آموزش زبان فارسی تعیین شده ، اشاره کرد و گفت : این بودجه بسیار کمتر از بودجه ای که موسسات مشابه بنیاد سعدی در کشورهای دیگر برای ترویج زبان خود هزینه می کنند. 
حدادعادل با اشاره به اینکه آموزش زبان فارسی شیوه های مختلفی دارد ، افزود: برای ترویج زبان فارسی در کشورهای مختلف علاوه بر برگزاری دوره های دانش افزایی ، معلم نیز به خارج اعزام کرده و دانشجو را تقویت می کنیم . 
وی ، از مهمترین فواید آموزش زبان فارسی به افراد غیر ایرانی را ، آشنایی آنان با واقعیت ها و فرهنگ ایرانی بیان کرد و اظهار داشت : زبان فارسی را همراه با ایران شناسی به آنان یاد می دهیم و همچنین در فضای مجازی شبکه اجتماعی فارسی آموزان جهان ایجاد کردیم که افراد آموزش دیده با ما و یکدیگر در ارتباط باشند. 
حدادعادل در ادامه با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، با جبهه رسانه استکباری روبرو بوده ایم ، ادامه داد: آنان واقعیت های ایران را وارونه جلوه می دهند و در واقع ماموریت دروغ پردازی را به عهده دارند. 
وی خاطرنشان کرد: با توسعه صنعت گردشگری ، این جبهه رسانه ای خنثی می شود. 
رییس بنیاد سعدی درباره عوامل گسترش زبان ملی یک کشور فراتر از مرزهای خود، گفت : کشورهای مختلف برای شراکت و کار با ما از نظر اقتصادی ،نیاز به آموختن زبان ما خواهند داشت و باید زبان فارسی را در دنیا گسترش دهیم . 
حدادعادل با بیان اینکه در بنیاد سعدی ۱۲ شورا که اعضای آن افراد صاحب نظر هستند، مدیریت آموزش زبان فارسی را بر عهده دارند، افزود: باید زبان فارسی بر اساس راهبردها و شیوه های مختلف کشورها ،آموزش داده شود. 
وی ، انتشار کتابهای دو زبانه را نیز در راستای گسترش زبان فارسی از دیگر اقدامات بنیاد سعدی برشمرد و تاکید کرد: امروزه همه دستگاه ها موظف به بکار بردن واژه هایی که از سوی فرهنگستان زبان فارسی اعلام می شود، هستند. 

نظر شما