شناسهٔ خبر: 32313 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست تخصصی نشر کتاب های دینی برگزار شد

نشست تخصصی نشر کتاب های دینی، فرصت ها و چالش ها با حضور آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هر روز یک مهمان ویژه دارد که آیت الله حسینی بوشهری؛ مدیر حوزه های علمیه کشور، مهمان پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت بود.

در این نشست، سید عباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب فرصتی است که نشر کشور در فضای اقتصادی خود دارای تحرک شود. در نمایشگاه امسال، ۲ هزار و ۴۰۰ ناشر داخلی با ۳۰۰ هزار عنوان کتاب حضور دارند. بنابراین نمایشگاه کتاب تهران، فضایی را برای اقتصاد نشر و در دسترس قرار گرفتن کتاب فراهم می کند.

صالحی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب در کنار بخش اقتصاد نشر، وجوه نمایشگاهی کتاب هم تقویت می شود که این اتفاق در نمایشگاه امسال در ابعاد مختلف صورت گرفته است. به عنوان مثال در حوزه بین الملل دریچه ارتباطی با حوزه فکر، فرهنگ و نشر بین الملل تقویت و هر روز به نام یک کشور نامگذاری شده. همچنین با نمایشگاه های جهانی مثل نمایشگاه پاریس ارتباط برقرار شده تا از فرصت نمایشگاه برای تبادل فرهنگی استفاده شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: گرچه نمایشگاه دارای پسوند تهران است، اما ایران را شامل می شود. به همین دلیل هم در برنامه امور استانی های کمیته علمی- فرهنگی هر روز را به یک استان اختصاص داده ایم.

پس از سخنان وی آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری؛ مدیر حوزه های علمیه کشور درباره اهمیت و جایگاه کتاب های حوزه دین چنین بیان کرد: کتاب های حوزه دین بالاترین شاخص را بین کتاب های منتشر شده در سال ۱۳۹۳ داراست. البته در بازدیدی که از سالن کارنامه نشر نمایشگاه داشتم، کتاب های کودک و کمک درسی هم در همین تراز قرار داشتند، اما کتاب های حوزه دین نمود بیشتری دارد که جای خوشبختی است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: با توجه به نیاز فرهنگی نسل امروز لازم است قدم هایی جدی در رابطه با همه آثار و به ویژه آثار حوزه دین برداشته شود. در حوزه دین کتاب زیاد نوشته می شود، اما این کتاب ها بدون ساماندهی و ساز و کاری برای نیازسنجی به چاپ می رسد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در رابطه با کتاب های دینی، مباحث مختلفی را برشمرد و گفت: استان قم در رابطه با نشر کتب دینی بالاترین رقم را داراست. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک مولفان و اصحاب نشر در این زمینه نیازسنجی انجام بدهد که کتاب ها متناسب با نیازهای گروه های سنی منتشر شود، تاثیر کتاب های دینی افزایش می یابد.

ارتقاء و استحکام کتاب های دینی، شیوا و جذاب بودن قالب کتاب های دینی و مورد حمایت قرار گرفتن این دسته از کتاب ها، از نکات دیگری بود که آیت الله حسینی بوشهری به آن ها اشاره کرد.

سایر مهمانان حاضر در این نشست نیز مباحثی را در رابطه با نشر کتاب های دینی مطرح کردند. علی اکبر اشعری؛ عضو هیئت امنای خانه کتاب این نکته را بیان کرد که کتاب های دینی هنوز نتوانسته اند به حوزه های مختلف زندگی مردم وارد شوند. اشعری، حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را منحصر به ناشران دانست و پیشنهاد کرد که بخشی از حمایت های این وزارتخانه به مولفان و نویسندگان به عنوان صاحبان فکر تعلق بگیرد.

حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد؛ دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اشاره به این موضوع که نقد سازنده، راهکار خروج از سهل انگاری در نگارش کتاب های دینی است، گفت: برای شکل گیری اثری فاخر که بتواند برای جامعه مفید باشد، سه مقدمه لازم است؛ انسانی که بنویسد، ابزاری که بتوان از آن استفاده کرد و فضایی که نویسنده در آن بتواند دغدغه های خود را بدون نگرانی احساس کند.

حجت الاسلام محمدرضا زائری؛ عضو هیئت مدیره خانه کتاب نیز گفت: به اعتقاد من کارهایی را که از عهده ناشر و مولف خارج است و به نهادهای فرهنگی مربوط می شود، می توان به ۵ فصل تقسیم کرد. پژوهش و نیازسنجی برای آشنایی نهادهای دینی با واقعیت های اجتماعی، آموزش و تربیت نیروی انسانی در زمینه نویسندگی و ترجمه، تبلیغ و معرفی آثار حوزه دین در رسانه ها و برگزاری جشنواره های تخصصی گسترده در حوزه های عمومی کتاب دین یا در نشریات تخصصی کتاب، برخی از این برنامه ها است.

حجت الاسلام زائری همچنین از جایگاه کتاب در موضوع سبک زندگی دینی، ایجاد دسترسی در حوزه توزیع و ایجاد زمینه شرکت در نمایشگاه های خارجی برای نویسندگان، مولفان و ناشران به عنوان فعالیت هایی که بر عهده نهادهای فرهنگی است، نام برد.

در پایان این نشست نیز آیت الله حسینی بوشهری ضمن ابراز امیدواری برای مرتفع شدن دغدغه های نشر کتاب های حوزه دین گفت: نکاتی که در این نشست مطرح شد، از دغدغه های جدی نشر کتاب های دینی است.

معتقدم با موافقت معاون فرهنگی ارشاد و مدیر کل ارشاد استان قم، می توانیم مطالب مطرح شده را فصل بندی کنیم تا در نمایشگاه بیست و نهم کتاب بخشی از این دغدغه ها و آسیب ها برطرف شده باشد.

حجت الاسلام ایزدپناه؛ مشاور وزیر و مدیر کل ارشاد استان قم، حسینی؛ رئیس تعاونی ناشران قم، هادویان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، مجید فلاح پور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، حجت الاسلام سید احمد سجادی؛ رئیس دانشگاه قرآن اصفهان و مدیر عامل موسسه بصیر رایانه، دکتر مولایی؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم و علوی؛ معاون مجمع ناشران انقلاب اسلامی از دیگر افرادی بودند که در این نشست نظرات و پیشنهادات خود را درباره نشر کتاب های حوزه دین مطرح کردند.

نظر شما