شناسهٔ خبر: 31875 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار روشنفكران جهان اسلام در كتابخانه ملی تركيه عرضه می‌شوند

ريیس کتابخانه ملی ترکیه گفت: در تلاش هستیم واحدهای جداگانه‌ای برای کشورهای مختلف اسلامی در كتابخانه ملي ترکیه ایجاد کنیم تا آخرین تولیدات روشنفکران مسلمان در اين كتابخانه قرار بگيرند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در آنكارا با حضور در كتابخانه ملي تركيه با زلفی تومان، ريیس اين کتابخانه دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

صفرخاني در این دیدار با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح آگاهی‌های مردم گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جهان اسلام شاهدیم، به دلیل جهل و عدم آگاهی است و اگر مردم بدانند که در کتاب‌ها راجع به دین و اعتقاداتمان چه نوشته شده است، هرگز در دام فتنه گرفتار نمی‌شوند.

وي افزود: به همین دلیل فتنه‌افکنان خارجی با تکیه بر نقطه ضعف یک عده جاهل در جوامع ما تخم نفاق می‌كارند و نتیجه‌اش آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

رایزن فرهنگی كشورمان در تركيه افزود: به همین دلیل کار با کتاب و کتابخانه از کارهای بسیار باارزش و دارای اثرات دنیوی و اخروی فراوان است. آثار دنیوی آن ارايه خدمت به مردم و بالا بردن سطح آگاهی‌ها و در نتیجه پیشرفت جامعه است و اثر اخروی آن پاداشی است که خداوند برای ما در نظر می‌گیرد.

وي آمادگی خود را برای انتقال موقت خزانه عظیم خطی و فهرست‌نویسی مشترک به تركيه را اعلام کرد و گفت: تجربیات زیادی در هر دو کتابخانه ملی وجود دارد که می‌تواند مبادله شود. همچنين سمینارهای مشترک و نشست‌های تخصصی در حوزه کتابداری و مرمت نسخ خطی می‌تواند برگزار شود تا سطح روابط از آنچه هست فراتر رود.

صفرخانی در پايان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: مدیر و مسئولین کتابخانه ملی تركيه در انجام رسالتی که بر عهده دارند، موفق باشند.

سپس زلفی تومان، ريیس کتابخانه ملی ترکیه با اشاره به روابط خوب اين كتابخانه با رایزني فرهنگي ايران، ابراز امیدواری کرد که این روابط حسنه در تمامي دوره‌ها تداوم یابد.

وی گفت: تركيه اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی با ایران دارد. باید از این اشتراکات اطلاع درست داشته باشیم و آنها را در تحکیم روابط محور قرار دهیم.

ريیس کتابخانه ملی ترکیه افزود: میزان سرانه مطالعه در بسياري از کشورهای اسلامی به جز ایران و ترکیه، بسیار پایین است. براي نمونه در افغانستان و پاکستان و برخی از کشورها، اين سرانه حدود ۳ درصد است.

وي ادامه داد: ایران کشوري بزرگ با تمدن و فرهنگ غنی است. دانشمندان بسیاری در این آب و خاک تربیت شده‌اند كه آثار بسیار ارزشمندی را هم خلق کرده‌اند که هر کدام از اين آثار خزانه بزرگی محسوب مي‌شود.

زلفی تومان در پایان سخنان گفت: سعی می‌کنم در دوره مدیریتم در کتابخانه ملی تركيه، واحدهای جداگانه‌ای برای کشورهای مختلف اسلامی ایجاد کنم و آخرین تولیدات روشنفکران مسلمان را در اين كتابخانه در معرض دید عموم قرار دهم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۹:۴۷ 0 0

    بعضی جاها یا متوجه نشدید دکتر اباذری چه گفته یا نخواستید متوجه بشید
                                

نظر شما