شناسهٔ خبر: 28315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص ۴ دقیقه وقت برای حرف دل ۴۰ ساله

اختتایه هفتمین دوره جشنواره فارابی با حاشیه هایی چون اختصاص ۴ دقیقه وقت برای سخنرانی فعالان علوم انسانی و حضور کم رئیس جمهور در جلسه به کار خود پایان داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، هفتمین جشنواره فارابی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمد حسین امید معاون مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس و رئیس شورای تخصصی و تحول و ارتقا علوم انسانی صبح امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

هفتمین جشنواره فارابی

در بخش اول این مراسم رئیس جمهور حضور داشت اما به دلیل برنامه ریزی برای سفر  به یکی از استانها پس از سخنرانی جلسه را ترک کرد و بخش دوم این مراسم بدون حضور رئیس جمهور  ادامه پیدا کرد.

در این مراسم قرار بود چهار نفر از فعالان علوم انسانی در حضور رئیس جمهور مطالب و سخنان خود را بیان کنند و برای هر نفر تنها ۴ دقیقه وقت در نظر گرفته شده بود. به دلیل کمبود وقت تنها ۳ نفر از ۴ نفری که از سوی مجری مراسم وعده داده شده بود سخنرانی کردند.

محمد تقی رهنمایی استاد جغرافیا -اولین سخنران در حضور رئیس جمهور بود که با گلایه از وقت در نظر گرفته شده برای سخنرانان، گفت: چنین فرصت هایی برای بیان مسائل مختلف با توجه به مشغله مسئولین کمتر پیس می آید لذا استدعا می کنم کمی با ما معاشرت کنید و دلیل این تقاضای من هم این است که شما از جنس ما هستید و این امر ما را وادار می کند که بیشتر با هم در گفتگو باشیم.

هفتمین جشنواره فارابی

وی افزود: برای هر استاد دانشگاهی هیچ محکومیتی بالاتر از این نیست که بگویند حرف دل ۴۰ ساله خود را در ۴ دقیقه بیان کنید.

این فعال علوم انسانی و اسلامی و استاد جغرافیا با گله مندی از عدم اهمیت به علوم انسانی گفت: ما علاقه مندان به علوم انسانی در مقایسه با دیگر رشته ها مظلوم واقع شده ایم و سوال این است که ما را چه شده که تاریخ ایران را ادوارد براون و دستور زبان فارسی را خانم لیبرد و تاریخ معماری ایران را پوپ می نویسد؟ اما در مقابل در خدمات فنی و مهندسی دانشگاه های ایران پیشتاز هستند و ما از علوم انسانی غافل هستیم و این علم را به دست آنها سپرده ایم و در رشته های فنی که آنها می توانند از آن استفاده کنند نیرو تربیت می کنیم و بعد به کشورهای دیگر صادر می کنیم.

همچنین محمد مهر محمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان نفر دوم برای سخنرانی در حضور رئیس جمهور بود که در خصوص نیاز کشور و آموزش عالی به «دانشگاه آموزش پژوه» و اهمیت آن در زمینه آموزش اثر بخش صحبت کرد.

پس از محمد مهر محمدی مجری برنامه اعلام کرد که به دلیل کمبود وقت نمی توانیم در خدمت ۲ نفر دیگر از اساتید باشیم که رئیس جمهور به مجری برنامه اعلام کرد یک نفر دیگر هم سخنان خود را بیان کند.

در ادامه نسرین مصفی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سومین و آخرین نفری بود که در حضور رئیس جمهور سخنان خود را بیان کرد.

به دلیل کمبود وقت، سخنرانی نفر چهارم حذف شد و رئیس جمهور پس از تقدیر از برگزیدگان در بخش شخصیت های پیش‌رو از مرحوم عباس حری، مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری و مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی، در بخش پیشکسوت های علوم انسانی ایران از دکتر ناصر کاتوزیان و در بخش مجموعه آثار و خدمات ارزشمند از آیت‌الله تسخیری و از سیدمحمد دبیر سیاقی به عنوان مصحح برتر و در بخش مفاخر پژوه برجسته از میرجلال‌الدین کزازی در جمع فعالان و پژوهشگپران و برگزیدگان هفتمین جشنواره فارابی سخنرانی کرد.

هفتمین جشنواره فارابی

 

نظر شما