شناسهٔ خبر: 26585 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سال 2014، سال کتاب‌های سیاسی در هند

ملتی با بزرگ‌ترین جمعیت بی‌سوادان و بیش‌ترین تعداد ترک تحصیلان از مدرسه، فضای سیاسی خاصی داشته که در کتاب‌های این کشور نمود دارد.شکاف کتابی یا به بیان دقیق‌تر شکاف ناشی از زبان انگلیسی در هند موج می‌زند.

 سال 2014، سال کتاب‌های سیاسی در هند / از دشمنی نهرو و بوس تا سرمایه داران رفاقتی و دزدسالاران میلیاردر

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اینجا 5 کتاب سیاسی برتر هند در سال 2014 را باهم مرور می‌کنیم:

نهرو و بوس: زندگی موازی
در رأس کتاب‌های سیاسی 2014 هند بحث‌ها نه درباره موضوعات روز، بلکه درباره روابط میان سبهاش چندر بوس انقلابی ملی‌گرای هند در جریان جنگ جهانی دوم و نهرو است که در کتاب « نهرو و بوس: زندگی موازی» به خوبی بدان پرداخته‌شده است. بوس که فقط یک سال رئیس کنگره ملی هند در سال 1938 شد، بدلی اختلاف با ماهاتما گاندی برکنار شد و برای نابودی استعمار انگلیس در هند به دامن آلمان نازی افتاد تا از آن‌ها برای نجات کشور خود کمک بگیرد. اما پس از پیروز ژاپن در جنوب شرق آسیا از آلمان به سوی ژاپن چرخید تا بتواند در سایه ژاپن هند را نجات دهد و دولت موقت هند آزاد را تأسیس کرد.

«رودرانگشو موخرجی»در این کتاب دلایل دشمن شدن دو دوست سیاسی را به خوبی آورده است تا جایی که در سال 1939 سبهاش چندر بوس در نامه‌ای تاریخی نوشت: هیچ‌کس به‌اندازه نهرو به من از پشت خنجر نزد!

در این کتاب روابط دو رهبر ناسیونالیست هند به خوبی بررسی‌شده است و دلایل تشکیل ارتش ملی در جزایر دورافتاده هند توسط سبهان به خوبی بیان‌شده است. در پایان این کتاب می‌خوانیم که نهرو پس از شنیدن خبر مرگ سبهان (سوختگی بر اثر سقوط هواپیمای وی در تایوان) گریه می‌کند و از وی به عنوان برادر کوچک خود یاد می‌کند.

ازآنجایی‌که پچ‌پچ‌های سیاسی در شبه‌قاره تمامی ندارد و همگان دوست دارند بگویند اگر فلان سیاستمدار بود، چنین می‌شد و اگر مثلاً سانجای گاندی (پسر ایندیرا گاندی)عمر کوتاهی نداشت و یا اگر نارسیمها رائو دهمین نخست‌وزیر هند تصمیم به بسته شدن معبد هندوها در جریان آتش کشیدن مسجد به ابری نمی‌گرفت اتفاق دیگری رخ می‌داد، نویسنده کتاب نهرو و بوس: زندگی موازی نیز خواسته بگوید اگر به جای نهرو اولین دولت ملی هند توسط سبهان مدیریت می‌شد تاریخ هند طور دیگری رقم می‌خورد.
این کتاب جنجال زیادی در سال 2014 در محافل سیاسی-تاریخی هند به پا کرد.


نخست وزیر تصادفی هند
«نخست‌وزیر تصادفی» نوشته «سانجایا بارو» مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر هند مانموهان سینگ است که از درون عصر سیاسی ایجادشده توسط مانموهان از سال 2004 که وی نخست‌وزیر هند شد می‌گوید.

مانموهان تنها نخست‌وزیر هند بعد از نهرو است که به‌طور کامل نخست‌وزیری کرده است و با قرار دادن سانجایا بارو به عنوان مشاور رسانه‌ای خود توانسته بسیاری از تحولات حوزه رسانه در هند را مدیریت کند و از خود چهره‌ای مطلوب بسازد و روابط میان افکار عمومی مردم نسبت به نخست‌وزیر را از یک‌سو و روابط میان احزاب سیاسی در هند را در رنجی از تحولات سیاسی میان احزاب و یا مدیریت بحران هسته‌ای در هند را بهبود ببخشد.

این کتاب تمام شایعات سیاسی دوران مانموهان را به رشته تحریر درآورده است.
 

جنگ گاز: سرمایه‌داری رفاقتی
پارانجوی گوها تاکورتا، «سوبیر گوش» و «جیوتیرمی چادهوری» نویسندگان کتاب «جنگ گاز» با آوردن دلایل مستند می‌گویند سرمایه‌داران در هند با غارت خاموش منابع و با پول مردم ثروتمند شده‌اند و هیچ سرمایه‌دار واقعی در این کشور وجود ندارد و دزدسالاران در این کشور جولان می‌دهند و با غارت منابع و زدن جیب مردم در روز روشن پولدار شده‌اند و در این راه دزدان باهم مسابقه‌ای به سوی نابودی منابع هند بی‌پایان گذاشته‌اند!

موضوع اصلی کتاب ضمناً بی‌نظمی در تعیین قیمت گاز طبیعی در هند است که به عقیده نویسندگان ریشه مشکلات شده است. این کتاب ژانری احساسی را دنبال می‌کند که حقایق تلخی از منابع قدرت و ثروت در هند را به رسوایی می‌کشاند.

نویسندگان می‌گویند در پشت پرده آنچه رشد اقتصادی گفته می‌شود غارت حماسی هند توسط سیاستمداران، بوروکرات ها، پااندازها! جا خوش کرده‌اند.

آن‌ها در پایان می‌گویند هیچ میلیاردر خودساخته‌ای عرق و جوهر خود وجود ندارد بلکه هر کس میلیاردر شده از پول بیچاره مرده شده است.

 
کانشی رام: رهبر حزب دالیتس
هند در سال 2014 شاهد انتخابات پارلمانی تاریخی بود و حزب BSP با نشان فیل آبی سومین حزب بزرگ در انتخابات عمومی شد.

«بدری نارایان» نویسنده کتاب به زندگی کانشی رام (تولد 1934 درگذشته 2006) مؤسس حزب Bahujan samaj party پرداخته و با شخصیت کاریزماتیک وی سفری مجازی به دور هند کرده است. از سال‌های اول رفتن وی به مناطق دورافتاده پنجاب تا ایجاد سازمان BAMCEF برای حمایت از طبقات محروم جامعه!
کانشی رام برنامه‌ریزی سازمانی و حزبی خوبی در طول زندگی خود برای جذب قبایل، اقلیت‌ها کرد و درنهایت در سال 1984 حزب BSP را تأسیس کرد.

بدری نارایان با استفاده از مدارک تاریخی نشان می‌دهد که چگونه کانشی رام توانست قهرمانان محلی، اسطوره‌ها را محرکی قرار دهد تا مردم را شیفته خود کند و تا زمان مرگش روابط خود را با مایاواتی بهبود بخشید، هرچند برخی عامل زمین خوردن حزب در اواخر 2014 و پس از پیروزی در انتخابات که باعث شد کرسی در پارلمان به دست نیاورند را همین خانم مایاواتی می‌دانند.{لینک}
 

بیوگرافی «کانو سانیال» نوشته «باپاتیا پائول»
«کانو سانیال» رهبر اسبق حزب کمونیست هند بود که در سال 2010 بر اثر خودکشی درگذشت. وی یکی از پایه‌گذاران حزب کمونیست مارکسیست-لنینیست هند در سال 1969 بود. نویسنده کتاب «باپاتیا پائول» توانسته با استفاده از شواهد و مدارک تاریخی زندگینامه این مرد چپ‌گرای هند را به خوبی به رشته تحریر درآورد.

واژه ناکسال از ناکسال باری دهکده‌ای در شمال هند به عنوان اولین قیام چپ‌گرایانه در این کشور گرفته‌شده است که نویسنده کانو سانیال را از اولین ناکسال ها می‌داند که سازمان دهنده اصلی قیام مردم ناکسال باری در سال 1967 بود که تا زمان مرگش یکی از رهبران مهم حزب CPI ماند.زمانی این فرد تشکیل‌دهنده اصلی دولت و پارلمان بود و بعدها تهدیدی برای امنیت دولت تلقی شد.

این کتاب در ضمن به زندگی رهبران حاضر در جریانات سیاسی هند نیز پرداخته و نگاهی تاریخی-سیاسی به موضوع داشته است که مجموع این نیروها به صورت حزبی بروی اصلی پارلمان هند را تشکیل می‌دهند.

نظر شما