شناسهٔ خبر: 25368 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امسال جایزه جلال چقدر به روشنفکران اهمیت داد؟/جدول نظرات

مهم‌ترین اتفاق ادبی هفته گذشته،‌ برگزاری هفتمین جایزه جلال آل‌احمد بود؛ جایزه‌ای که در بخش داستان بلند و رمان به طور مشترک به ابوتراب خسروی نویسنده رمان «ملکان عذاب» و کاظم مزینانی برای رمان «آه با شین» رسید. به نظر می‌رسد این جایزه رویکردی متفاوت با دیگر دوره‌های خود داشته است و توجه به طیف‌های مختلف نویسندگان را باید از نگاه ویژه این دوره دانست؛‌ موضوعی که در دوره‌های گذشته دغدغه برگزارکنندگان این جایزه نبود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ خبر اهدای ۵۵ سکه از ۱۱۰ سکه هفتمین جایزه جلال‌آل احمد به ابوتراب خسروی، نویسنده رمان‌های «رود روای»، «اسفار کاتبان» و کتاب‌های «هاویه» و «دیوان سومنات» بسیاری از اهل ادبیات را در هفته گذشته به خود جلب کرد.
 
همان‌طور که جلال‌آل‌احمد بر نویسندگان نسل پس از خود با گرایش‌های مختلف تأثیرات غیرقابل انکاری گذاشت اکنون نام او نیز به گونه‌ای توانسته به محلی برای درکنار هم قرار گرفتن نام نویسندگان از طیف‌های گوناگون و شاید مسئولان فرهنگی تبدیل شود. با این دیدگاه، آمدن ابوتراب خسروی به این جایزه و برگزیده شدنش را نمی‌توان به راحتی از نظر دور داشت؛‌ چرا که خسروی یکی از نمایندگان نسلی از نویسندگانی است که در ایران طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته شده‌اند.
 
با توجه به این‌که جایزه جلال در دولت گذشته پا گرفت، نحوه برگزاری و مواضع داوری آن بیش از پیش در دولت جدید اهمیت یافت. از این‌رو با برپایی‌اش به گونه‌ای متفاوت این امید در دل‌ها راه یافته که از این پس با سعه صدر بیشتر فعالیت برخی نویسندگان روشنفکر و انزوا یافته در سال‌های اخیر که به قول خودشان در همین کشور کتاب چاپ می‌کنند و برای قشر واقعی مردم می‌نویسند، از نگاه و حمایت سیاستگذاری های فرهنگی دور نخواهد ماند.
 
اگر نگاهی به برنامه‌هایی که طی سال‌های گذشته برای تجلیل از نویسندگان تدارک دیده می‌شد، بیندازیم درخواهیم یافت که اغلب مدیران فرهنگی دوره پیش با اتخاذ رویه چاپ نکردن و توقیف آثار جمع زیادی از اهالی قلم و هنر و به انزوا کشیدن قشر روشنفکر نویسنده، در پی آن بود که آنان به محاق فراموشی سپرده شوند به همین دلیل شاید جایزه جلال بتواند در دوره جدید فرهنگی به محملی بدل شود که نقش میانجی را میان نویسندگان مستقل و سیاستگذاران فرهنگی بازی کند و پرهیز از تک‌سویه‌نگری در داوری آن به شکلی گسترده و وسیع به گونه‌ای پیش برود که به تجلیل از نویسندگان، فارغ از سلیقه‌های سیاسی منجر شود.

در جدول زیر، سخنان سخنرانان هفتمین دوره جایزه  جلال آل احمد و مصاحبه با منتخبان و برگزیدگان آن و چند دیدگاه درباره این رویداد ادبی گنجانده شده است.
 

نام اشخاصجملات کلیدیمتن گفت‌وگو
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیجایزه جلال آل احمد ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد/ داوری این دوره بدون سیاسی‌نگری بوداینجا
محمدعلی مهدوی‌رادجلال آل احمد مصداق عمل صالح بود/اهميت به تعمق در محتوا و توجه به ساختار آثاراینجا
حسین پایندهخريد كتاب‌هاي برگزيده جايزه جلال موجب كتابخواني عموم مي‌شوداینجا
مردعلی مرادیخوشحالم که جشنواره سراغ من آمد، نه من سراغ جشنوارهاینجا
ابوتراب خسرویوضع ممیزی نسبت به دوره قبل بهتر شده است/ادبیات به جریانی فراگیر تبدیل شوداینجا
کاظم مزینانیجایزه جلال به آفرینش خلاق اهمیت می‌دهد و به خط‌کشی‌های ناروا توجه ندارداینجا
سید عباس سجادی

خرید ۳۰۰ نسخه از کتاب‌های نامزد جایزه جلال

اینجا
عبدالجواد موسویجایزه‌ای که با روح جلال در تعارض استاینجا



«جایزه‌ای بدون سیاسی‌نگری» شاید اظهار نظر مهمی از قول علی جنتی بود که بتوان با اتکا و تامل بر آن، شاهد دوره‌های هر چه بهتر و پربارتر این جایزه ادبی در آینده باشیم؛ موضوعی که در ۶ دوره گذشته چندان اهتمامی بر آن نبود.

نظر شما