شناسهٔ خبر: 23412 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان سومین همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران»

انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی انجمن های علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور، به منظور تقویت دانش و گسترش ادبیات علمی حوزه علوم اجتماعی و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در آذر ماه سال‎جاری، سومین همایش دوسالانه ملی « پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» را برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی انجمن های علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور، به منظور تقویت دانش و گسترش ادبیات علمی حوزه علوم اجتماعی و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در آذر ماه ۱۳۹۳، سومین همایش دوسالانه ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» را با محور ویژه «آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی» برگزار می کند. این همایش عرصه ای را برای بحث و تبادل نظر اصحاب و علاقمندان علوم اجتماعی پیرامون پژوهش اجتماعی و فرهنگی فراهم می سازد. بدین وسیله انجمن جامعه شناسی از اساتید، پژوهشگران، دانش آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می ­کند تا با مشارکت در این همایش و ارائه مقاله در محورهای عمومی و اختصاصی زیر بر غنای محتوایی آن بیافزایند.

 

اهداف این همایش، ارزیابی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی کشور،شناخت راهبردی فرصت ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف، و چالش های وضعیت کنونی پژوهش اجتماعی و فرهنگی، گسترش ارتباط گفتمانی در عرصه شاخص های ارزیابی پژوهش اجتماعی و فرهنگی از جمله معیارهای کیفیت و تناسب، گسترش تعاملات بین انجمن های علمی در مورد پژوهش اجتماعی و فرهنگی میان رشته­ ای، و گسترش تعامل بین ذی‌نفعان گوناگون در عرصه پژوهش اجتماعی و فرهنگی عنوان شده است.

 

 محورهای عمومی همایش هم،طرح و معرفی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در قلمروهای تخصصی و در زمینه های حرفه­ای سیاستی، انتقادی و مردم­ مدار.

 سیر تاریخی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران و چشم انداز تحول روندها در آینده، جامعه شناسی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران، جایگاه طرح های ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در سیاست گذاری­ها و برنامه ­ریزی های توسعه اجتماعی-اقتصادی، بررسی دستاوردهای نهادهای تحقیقاتی اثرگذار در عرصه پژوهش اجتماعی و فرهنگی، شناخت نیازها و اولویت‌های پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران،  نقش انجمن های علمی در همکاری های میان رشته ­ای و ارزیابی پژوهش اجتماعی و فرهنگی، کاربرد روش های کمی، کیفی و تاریخی در پژوهش اجتماعی و فرهنگی ایران، شناخت دگرگونی سازمان پژوهش اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر نقش بخش خصوصی، دولتی و جامعه مدنی، تهران در آئینه پژوهش های اجتماعی و فرهنگی ( تهران پژوهی)، مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهر و آموزش های شهروندی در تهران، پژوهش اجتماعی و فرهنگی در حوزه زنان و خانواده، عنوان شده است.

 

محورهای ویژه همایش (آینده پژوهی) هم، طرح و معرفی اهمیت و کاربرد آینده پژوهی در قلمروهای اجتماعی و فرهنگی، بررسی دستاوردهای آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی در ایران، کاربرد نظریه ها و روش های اجتماعی و فرهنگی و به طور خاص کاربرد نظریه ها و روش های جامعه شناختی در مطالعات آینده پژوهی، تحلیل نقش آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی در زمینه مطالعات توسعه وسیاست عمومی، مطالعات آینده در قلمروهای خاص جامعه، سیاست و فرهنگ ایرانی، شناخت نیازها و اولویت های در مطالعات اجتماعی آینده در ایران، ذکر شده است.

 

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن جمعیت شناسی ایران، انجمن انسان شناسی ایران، انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن روان شناسی ایران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، خانه اندیشمندان علوم انسانی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ادارۀ کل آموزش شهروندی شهرداری تهران، مرکز آمار ایران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، اداره کل امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، همکاران و حامیان برگزاری این همایش هستند.

 

دبیر علمی این همایش دکتر شیرین احمدنیا، دبیر محور ویژه تقی کمالی، کارشناس علمی و مسئول دبیرخانه زینب آقائی است.

 

مهلت ارسال چکیده مقالات ۳۰ مهر و اعلام نتایج داوری چکیده مقالات  ۱۰ آبان و مهلت ارسال متن کامل مقالات ۲۰ آبان سال‎جاری عنوان شده است.

 

پست الکترونیک برای ارسال چکیده و اصل مقالات: isacapc.sc۱۳۹۳@gmail.com است.

 

 دبیرخانه همایش در تهران، بزرگراه جلال آل­احمد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه اول، انجمن جامعه شناسی ایران،واقع،و تلفکس دبیرخانه: ۸۸۰۰۴۷۴۲-۰۲۱ است.

نظر شما