شناسهٔ خبر: 20727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روشنفکری دینی یک واژه شبه ژورنالیستی است

استاد دانشگاه تهران با اشاره به مبهم بودن مفهوم روشنفکری دینی گفت: تعابیر و برداشت های مختلفی از این واژه شده که بعضاً با هم متفاوت هم هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این موضوع که آیا روشنفکری دینی می تواند پاسخگوی نیاز امروز انسان دیندار باشد و آیا آنگونه که برخی معتقد هستند روشنفکری دینی دچار تناقضات درونی شده ، گفت: تا مقصود اصلی از این واژه و از این مفهوم شناخته نشود نمی توان در مورد آن حکم صادر کرد یا مثلاً آن را پاسخگوی نیازهای انسان امروز یا غیر از آن نامید.

وی افزود: تا زمانیکه تعریف از این واژه و از این مفهوم مشخص نشود نمی شود حکمی صادر کرد و در مورد آن قضاوت کرد. چون تعاریف خیلی متنوع است و هرکسی برداشت خودش را از این موضوع تعریف کرده است. از این رو قضاوتهایی که در مورد این مفهوم می شود براساس تعاریف شخصی است و ارزش علمی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این که تعریف نزدیک به دیدگاه شما کدام است گفت: من واژه روشنفکری دینی را واژه اصیلی نمی دانم و به همین خاطر خیلی مایل به بکار بردن این واژه نیستم زیرا در تاریخ اندیشه کشورمان مصادیق و چهره هایی هستند که گاهی بعضی ها برای این مصادیق واژه ای به نام روشنفکری دینی به کار برده اند.

وی تشریح کرد: این مصادیق با هم خیلی متفاوت است مثلا دکتر شریعتی با یک مصداق، استاد مطهری با مصداقی دیگر حتی بعضی ها اسم عبدالکریم سروش را هم ذیل این معنا آورده اند. البته این سه نفرهیچ شباهتی در حوزه روش و منش با هم ندارند.

کوشکی در پایان تصریح کرد: این واژه مفهوم اصیلی نیست. این مفهوم دارای عقبه ذهنی و فکری نیست. بیشتر شبه ژورنالیستی است. لذا زمان این واژه سپری شده است و نیازی نیست برای این مفهوم غیر اصیل وقت بگذاریم.

نظر شما