شناسهٔ خبر: 19177 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح آمایش واحدهای حوزوی خواهران تدوین می‌شود

طرح آمایش سرزمینی مدارس علمیه خواهران در مقطع سطح سه و چهار (کارشناسی ارشد و دکتری) در دست تهیه و تدوین قرار دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، با توجه به روند رو به رشد راه‌اندازی و تاسیس واحدهای علمی تربیتی حوزوی خواهران در مناطق مختلف کشور، طرح آمایش سرزمینی مدارس علمیه خواهران سطح سه و چهار تهیه می‌شود.

در این طرح که با هدف تعیین تعداد واحدهای علمی تربیتی مورد نیاز هر شهر و منطقه تهیه می‌شود، شاخص‌هایی از قبیل میزان فارغ‌التحصیلان مقطع سطح دو و سه حوزه‌های علمیه خواهران، استقبال داوطلبان، دسترسی جغرافیایی به واحد حوزوی و فاصله جغرافیایی با سایر واحدهای حووزی، مدنظر قرار دارد.

طرح آمایش سرزمینی حوزه‌های علمیه خواهران در مقطع سطح دو (کارشناسی) پیش از این تهیه و در شورای گسترش حوزه‌های علمیه وقت تصویب شده است.

این طرح در سال 87 به تصویب رسید و در آن شاخص‌هایی شامل محرومیت فرهنگی، استقبال داوطلبان، دسترسی جغرافیایی به واحد حوزوی و فاصله جغرافیایی با سایر واحدهای حووزی، برای صدور مجوز تاسیس مدارس علمیه خواهران در مقطع سطح دو در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمار جمعیت کشور در آن سال، تعداد مطلوب واحدهای حوزوی خواهران در سطح دو، 544 واحد در نظر گرفته شد، اما اکنون به دلیل تغییر در شرایط جمعیتی این تعداد نیز تغییر می‌کند که رقم جدید در کشور و در استان‌های مختلف در حال استخراج است.

در این طرح پیش‌بینی شده است هر شهرستان با حداقل 50 هزار نفر جمعیت دارای یک مدرسه علمیه خواهران باشد و در شهرهای پرجمعیت مانند تهران در صورت نسبت به تقاضای تحصیل به ظرفیت موجود تحصیل، رقم قابل ملاحظه‌ای باشد، مجوزهای جدید برای تاسیس مدارس علمیه خواهران صادر شود.

در دسترس بودن حوزه‌های علمیه خواهران برای همه، منطقی بودن پراکندگی واحدهای حوزوی در کشور و پاسخگویی منطقی به متقاضیان تاسیس و در نتیجه جلوگیری از نابرابری در پاسخ به تقاضاهای تاسیس از جمله دستاورد تهیه طرح توسعه متوازن (آمایش) واحدهای حوزوی خواهد بود.

به گزارش مهر، در نیمسال دوم تحصیلی 92-93 حدود 437 واحد علمی تربیتی حوزوی سطح دو و سه خواهران در کشور دارای مجوز و فعال بوده‌اند و از سال تحصیلی آینده 5 واحد علمی تربیتی حوزوی خواهران سطح چهار فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نظر شما