شناسهٔ خبر: 18868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شبکه اینترنتی کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران ایجاد می‌شود

به زودی با نصب نرم‌افزار تحت وب کتابداری در کتابخانه‌های واحدهای حوزوی خواهران، این کتابخانه‌ها در قالب شبکه به هم مرتبط خواهند شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، شبکه اینترنتی کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران توسط امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران کشور ایجاد می‌شود.

در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران از نرم‌افزار کتابداری کاوش نسخه ۲۰۰۶ برخوردار هستند که به زودی با نصب نرم‌افزار تحت وب کتابداری در کتابخانه‌های واحدهای حوزوی خواهران، این کتابخانه‌ها در قالب شبکه به هم مرتبط خواهند شد.

با ایجاد این شبکه، امکاناتی از قبیل ورود اطلاعات مدارک، سیستم امانت‌دهی کتب میان کتابخانه‌ها، گزارش‌گیری مدیریتی یکپارچه و ... فراهم خواهد شد.

در حال حاضر اطلاعات کتب ۱۱۰ کتابخانه مدارس علمیه خواهران در پایگاه اینترنتی lib.whc.ir قرار گرفته است؛ این پایگاه امکان جستجو در میان کتب کتابخانه‌های واحدهای حوزوی بر اساس اطلاعات کتابشناختی مانند نام،‌ مولف،‌ ناشر و ... را در سطح کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران به دست می‌دهد.

براین اساس پیش بینی می شود تا پایان سال تعداد کتابخانه‌هایی که اطلاعات آنها در پایگاه lib.whc.ir قرار دارد به ۲۰۰ کتابخانه برسد و با اتصال کتابخانه‌ها به شبکه، عملیات یکپارچه‌سازی کتابخانه‌ها نیز انجام پذیرد.

در حال حاضر با افزوده شدن منابع کتابخانه‌های مدارس علمیه، هر مدرسه به صورت جداگانه اقدام به فهرست‌نویسی کتب می‌کند؛ حال با توجه به اینکه فهرست‌نویسی کاری تخصصی و نیازمند تجربه است، با راه‌اندازی شبکه تحت وب کتابخانه‌ها، هر کتاب تنها یک بار فهرست‌نویسی می‌شود و فهرستگان آن در اختیار تمام مدارس علمیه قرار می‌گیرد.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در نظر دارد در آینده کتابخانه دیجیتالی را نیز با ارائه محتوای کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های پرکاربرد و مورد نیاز طلاب و پژوهشگران حوزوی راه‌اندازی کند.

نظر شما