شناسهٔ خبر: 18078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیح کارکرد مغز در چهارچوب مبانی مادی امکان‌پذیر است؟

کتاب «اندیشیدن درباره مغز» نوشته مايکل اوشي نويسنده و محقق آمريکايي است و درباره مباني شناخت، ارتباط برقرار کردن و آگاهي از مغز است. به طور کلي مي‌توان اين کتاب را يک اثر مقدماتي درباره مغز و روابط مربوط به آن دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛  کتاب «اندیشیدن درباره مغز» اثر مایکل اوشی با ترجمه‌ای از رضا نیلی پور و مقدمه‌ای از خسرو پارسا، توسط انتشارات هرمس چاپ و منتشر شده است.
مايکل اوشي از نورو ساينتيست‌ها يا متخصصان علوم اعصاب آمريکاست که در حقيقت مطالعاتش در حوزه فلسفه مغز است. او در اين کتاب از بُعد تاريخي، بحث را آغاز کرده و به مرحله‌اي که بشر در حال حاضر در آن ايستاده، رسيده است. اين مسائل در فصول مختلف کتاب بررسي شده‌اند تا نويسنده به جنبه‌هاي توان‌بخشي کاربردي مغز رسيده است. 
اوشي در ابتداي کتاب‌، تقديرنامه‌اي را خطاب به خانواده‌اش به ويژه يکي از دخترانش که از يک بيماري ناشناس مغزي درگذشته اهدا کرده است. نويسنده در ابتداي کتابش اشاره کرده که اميداورم آگاهي ما از مغز روز به روز بيشتر شود تا شاهد قرباني گرفتن بيماري‌هاي ناشناخته مغزي نباشيم.
مطالب کتاب در ۷ فصل تنظیم شده است. در فصل اول کتاب، نویسنده تلاش می‌کند تا کنجکاوی خواننده را نسبت به مغز برانگیزد و او را برای خواندن بقیه مطالب کتاب آماده کند. فصل دوم کتاب به تشریح ساختار مغز و اجزای سازنده آن می‌پردازد. در فصل سوم با «شیوه پیام‌رسانی در مغز» و اهمیت آن در کارکرد مغز آشنا می‌شویم. فصل چهارم به یافته‌های دانشمندان درباره چگونگی تکامل مغز انسان در طول تاریخ می‌پردازد. همچنین در فصل پنجم کتاب به نقش هماهنگ‌کننده مغز انسان در بدن می‌پردازد. عنوان این فصل «حس کردن، ادراک کردن و عمل کردن» است. فصل ششم کتاب به عملکرد مغز در زمینه حافظه و مخزن خاطره‌ها می‌پردازد و بالاخره آخرین فصل کتاب با عنوان «مغز در هم ریخته» درباره نارسائی‌هایی که در مغز انسان بوجود می‌آید، توضیح می‌دهد.

مايکل اوشي در بخشی از فصل اول کتاب این کتاب آورده: 
برای چند لحظه به یک ماشین بسیار ویژه، یعنی به مغز خود بیندیشید؛ اندامی به وزن فقط ۱۲۰۰ گرم که از یک میلیارد یاخته عصبی تشکیل شده است. هیچ‌کدام از یاخته‌های عصبی به تنهایی از اینکه شما چه کسی هستید یا چکاره‌اید خبری ندارند.
در حقیقت این فکر که یک یاخته بتواند تصوری داشته باشد، به نظر ابلهانه می‌رسد. یاخته عصبی به‌تنهایی واحد بسیار ساده‌ای است. با وجود این، خاستگاه آگاهی هوشیارانه هر انسانی درست در همین یاخته عصبی نهفته است. یاخته‌های عصبی با یکصد تریلیون ارتباط بین نورونی با همدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند. فکرش را که می‌کنید این موضوع یکی از حیرت‌انگیزترین واقعیتهای حیات است.
بنابراین، شاید خیلی نامعقول نباشد اگر فرض کنیم این ماشین باید از خاصیتهای معجزه‌آسایی برخوردار باشد. در عین حال که در جهانی آکنده از اسرار زندگی می‌کنیم، اما علم را با معجزه سر و کاری نیست، و چالش‌انگیزترین مسئله علمی قرن بیست و یکم چیزی نیست مگر توضیح کارکرد مغز در چهارچوبی با مبانی صرفا مادی. 
اندیشیدن درباره کارکرد مغز هم به نوبه خود نوعی معماست. زیرا فقط با کمک مغز است که می‌توانید درباره کارکرد مغز خود فکر کنید …

کتاب «اندیشیدن درباره مغز» اثر مایل اوشی در ۱۹۰ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۸۰۰۰ تومان، توسط انتشارات هرمس چاپ و منتشر شده است.

نظر شما