شناسهٔ خبر: 17063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگی برای اصطلاحات نقد ادبی منتشر شد

نخستین فرهنگنامه نقد ادبی در ایران به کوشش بهرام مقدادی از سوی نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ کتاب «دانش‌نامه نقد ادبی، از افلاتون تا به امروز»به کوشش بهرام مقدادی از سوی نشر چشمه منتشر شد.

این دانشنامه بنابر گفته مولف آن تلاشی است برای  تجمیع اطلاعات مورد نیاز برای نقد ادبی از دوره افلاتون تا به امروز که هم شامل اصطلاحاتی می‌شود که از قدیم تا به حال در رشته نقد ادبی مورد استفاده بوده است و هم اصطلاحات تخصصی که در چند سال اخیر  در این رشته رایج شده است.

مقدادی در بخشی از مقدمه خود بر این دانشنامه هدف از تالیف آن را رسمیت بخشیدن به جنبه علمی ادبیات عنوان کرده و می‌نویسد:عموما افراد بی‌اطلاع و بی‌مطالعه، به ادبیات به عنوان یک نوع سرگرمی و تفنن نگاه می‌کنند در حالی که ادبیات و به ویژه نقد ادبی  یک رشته دانشگاهی است و بدون آگاهی داشتن از علوم انسانی نمی‌توان آن را به طور جدی مورد مطالعه، بررسی و پژوهش قرار داد.... یکی از دلایل اصلی برای آماده ساختن این فرهنگ این بود که ضمن مطالعات و تحقیقات ادبی و تدریس نقد ادبی به مدت سی‌سال در دوره کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران به این نتیچه رسیدم که بسیاری از واژه‌های فنی که در نقد ادبی به کار برده می‌شود در فرهنگ‌های مشابه مانند فرهنگ اصطلاحات ادبی یافت نمی‌شود.

فرهنگ اصطلاحات شامل 164اصطلاح در مورد نقد ادبی است که برخی از مدخل‌ها به اشخاص، سبک‌ها و مکتب‌ها مرتبط است و نخستین کتابی است که به صورت تخصصی در حوزه نقد ادبی در ایران چاپ و منتشر شده است.

به گفته مولف این اثر تلاش وی برای به نتیجه رساندن سریع تالیف این فرهنگنامه منجر شده که برخی از مداخل مورد نیاز در این اثرگردآوری نشود و در چاپ های بعدی به آن اضافه شود.

نشرچشمه این فرهنگنامه را در 563 صفحه و با قیمت 28 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما