شناسهٔ خبر: 16350 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بنیانیان: الگوی پیشرفت باید جامعه را به سمت معنویت ببرد

یک عضو شورای عالی فرهنگی با بیان اینکه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیازمند یک فرهنگ است، گفت: نمی‌شود نخبگان در یک اتاق بنشیند و الگویی را طراحی کنند بلکه باید واقعیتی به نام مشارکت و مردم سالاری دینی را درک کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حسن بنیانیان صبح دیروز در نشست تخصصی توسعه و پیشرفت فرهنگی در حاشیه برگزاری سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله خود را با عنوان سیاست راهبردی برای پیشرفت فرهنگی در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی تشریح کرد.

وی با طرح این سوال که باید ببینیم انتظار مقام معظم رهبری از این الگو چیست افزود: ایشان این سند را یک سند بالادستی نسبت به همه اسناد برنامه‌ای و سند چشم انداز کشور می‌دانند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نحوه نگاه به فرهنگ در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقوله مهمی است گفت: این سند باید در چارچوب اندیشیدن به مدیریت راهبردی در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد و رابطه این گروه با دین به عنوان عنصر محوری، فرهنگ لازم و فرهنگ موجود در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

بنیانیان افزود: خود الگوی پیشرفت نیازمند یک فرهنگ است که باید بگوییم خود این الگو باید این فرهنگ را ایجاد کند یا ما آن را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی در بحث‌ها، رابطه فرهنگ و دین به خوبی تفکیک نمی‌شود گفت: نیاز است که تأثیر دین روی این الگو و رابطه آنها مورد توجه قرار گیرد و به این خاطر مقام معظم رهبری فرمودند اهداف، ارزش‌ها و شیوه‌های کار این الگو از اسلام مایه خواهد گرفت.

این عضور شورای انقلاب فرهنگی در ادامه به چهار منظری که فرهنگ و دین با الگوی پیشرفت ارتباط دارد اشاره کرد و افزود: نقشی که دین به عنوان عنصر کلیدی در شکل دهی به جهان بینی اسلامی و فرهنگ جامعه دارد، نقشی که جهان بینی اسلامی، اعتقادات و احکام دینی در تبیین سیاست‌ها و روش انجام امور جامعه برای تحقق الگوی پیشرفت دارد، اهداف فرهنگی و نقشی که باید اجرای این الگو در گسترش و تقویت فرهنگ دینی جامعه ایفا کند و تأثیرات مثبت و منفی فرهنگ موجود در جامعه در شکل گیری محتوای الگوی اسلامی ایرانی می‌تواند داشته باشد، ۴ منظر این رابطه است.

بنیانیان همچنین با بیان اینکه علم و تجربه بشری باید برای اخراج مبانی از اسلام مورد استفاده قرار گیرد تصریح کرد: ما به جای اینکه علم را برای فهم بهتر دین به استخدام بگیریم گاهی برعکس آن عمل می‌کنیم.

وی در ادامه با تأکید کرد: اگر هر سندی که برای کشور تدوین می‌شود عالمانه باشد، نسبت و ارتباط وسیعی با دین دارد. لذا ما چاره‌ای جز این نداریم که برای مراجعه به دین فکرهایی فراتر از فرهنگ موجود ارائه کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: اگر این الگو را محقق نکنیم از آنجا که یک ادعایی را مطرح کرده‌ایم ضربه‌ای بزرگ به دین می‌زند بنابراین مسیری که آمده‌ایم باید از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم و آن را محقق کنیم. که در این صورت تبلیغ بزرگی برای دین خواهد بود.

بنیانیان با بیان اینکه هنوز بخش بزرگی از ذخایر دینی مان را استفاده نکرده‌ایم گفت: وقتی ذخایر دینی در مناسبات اجتماعی می‌آید معلوم می‌شود چه ظرفیتی در انها نهفته است.

وی همچنین درباره تأثیر فرهنگ بر الگوی پیشرفت گفت: در بند هفت کلیات نقشه مهندسی فرهنگی در تبیین مفهوم مهندسی به این موضوع پرداخته شده است که فرهنگ باید مسلط بر جزئیات الگوی ما باشد. فرهنگی که برگرفته از مبانی دینی و اعتقادات ماست.

این عضور شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از نخبگان ما واقعیتی به نام مشارکت و مردم سالاری دینی را درک نکرده‌اند و همچنان در فضای دموکراسی غربی هستند. درحالی که نخبگان نمی‌توانند در یک اتاق بنشینند و الگویی را طراحی کنند باید به گونه‌ای این الگو تنظیم شود که نتیجه‌اش حرکت جامعه به سمت معنویت باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما