شناسهٔ خبر: 15735 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بایدها و نبایدها برای رسیدن به پیشرفت بررسی شد

روز گذشته همایش یک روزه پیشگامان پیشرفت (الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) با حضور هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‎های کشور و برخی استادان دانشگاه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در این کنگره که با استقبال پر رنگ دانشجویان مواجه بود، برخی از اعضای اندیشکده های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی مباحثی را مطرح کردند.

مشارکت جوانان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

علی متقیان - دبیر برگزاری این همایش به عنوان نخستین سخنگو به استقبال دانشجویان از این کنگره اشاره کرد و گفت: این کنگره با اعلام آمادگی بیش از ۱۴۰۰ نفر از پیشگامان پیشرفت در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۲۰۰ اثر در قالب مقاله، نوشتار، آثار هنری، رساله و پایان‌ نامه‌ مرتبط با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت ارسال شده است. داوران در بررسی‌ های خود ۷۶۳ مقاله و نوشتار، ۶۳ رساله و پایان‌ نامه و ۷۰ اثر تصویری دانشجویان را بررسی کردند و در نهایت از میان نوشته‌ های رسیده ۳۲۶ اثر شایسته انتشار تشخیص داده شد که چکیده آن در قالب سی دی ارائه می‌ شود.

وی به یکی از وظایفی که بر عهده کنگره پیشگامان پیشرفت گذاشته شده یعنی طرح گفتمان اسلامی ایرانی پیشرفت در بین جوانان اشاره کرد. در این میان جوانانی انتخاب شدند که علاوه بر تحصیل در آموزش عالی یک مرحله جلوتر رفته و مسئولیتی را در دوره دانشجویی پذیرفته‌ اند. در واقع این افراد عضو تشکل‌ های علمی، سیاسی، کانون‌ های علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ ها هستند.

به گفته متقیان، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که عهده‌ دار تهیه الگویی برای پیشرفت در آینده کشور است در نظر دارد موضوع پیشرفت کشور را با جوانانی در میان بگذارد که امروز شور و نشاط جوانی دارند و بر این عقیده است جوانانی که امروز برای رسیدن به یک الگوی جامع اسلامی -ایرانی پیشرفت کشور به مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت کمک می‌کنند، در تدوین برنامه‌های آینده ایفای نقش خواهند کرد و در واقع زمانی که به مسئولیت اجرایی دست یابند، اجرای الگو بر عهده همین جوانان خواهد بود.

الگوی اسلامی ایرانی را تزریق کنیم

به گزارش مهر، حجت الاسلام علی ذوعلم - عضو اندیشکده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به عنوان دیگر سخنران این همایش بر ضرورت ایجاد مدیریت درونی بر خود در عرصه عمل تاکید کرد.

وی بر این باور است که  عدم مدیریت درونی منجر به ایجاد فرافکنی خواهد شد به نحوی که تمامی گروهها اعم از حوزه و دانشگاه، دولت و ملت و دانشگاه و دانشجو مسئولیت خود را در حوزه فرهنگ بر دوش دیگری می بینند.

این استاد دانشگاه به یک نکته مهم در نهادینه ساختن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم اشاره کرد و گفت: تا زمان تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید زمان را از دست داد و باید تا زمان تدوین الگو، آن را تزریق کرد.

افزایش هزینه بیماریها در کشورهای در حال توسعه

داوود دانش جعفری - مشاور وزیر بهداشت هم در این همایش حضور داشت و بر لزوم کاهش سهم مردم در هزینه های درمانی تاکید کرد.

وی از تغییر نوع بیماریها در دنیا هم خبر داد و با بیان اینکه بیماری های جدید هزینه های بیشتری برای کشورها ایجاد می کند علت این امر را گذر برخی کشورها از عدم پیشرفت به پیشرفت عنوان کرد.

دانش جعفری یادآوری کرد که هر چه کشورها بیشتر در این شرایط قرار گیرند از درصد بیمارهای واگیردارشان مثل سل و ایدز کاسته و به درصد بیماریهای غیرقابل واگیر مثل سکته های مغزی و قلبی و بیماریهای های اعصاب و روان افزوده می شود.

وزیر اسبق اقتصادی کشور اشاره هم به شرایط هزینه های سلامت در کشورمان کرد و اظهار داشت: در ایران ۶۰ درصد هزینه های سلامت، خصوصی و ۴۰ درصد از بودجه عمومی تامین می شود که این از میزان ۲۱ درصد با بودجه دولت و ۱۹ درصد هم از طریق تامین اجتماعی، پرداخت می شود.

وی اما این روند را در دنیا معکوس دانست به گونه ای که حدود ۴۰ درصد هزینه‌ های سلامت، خصوصی و ۶۰ درصد به صورت عمومی هزینه می‌ شود.

مشاور وزیر بهداشت کشورمان تاکید کرد که لازم است دولت سهم بیشتری در تامین هزینه های سلامت داشته باشد.

به گفته وی، ایران هم اکنون ۳۱۵ دلار برای سلامت هزینه پرداخت می کند در حالیکه کشورهای فقیر در تلاشند این سهم را از ۴۴ درصد به ۶۰ درصد افزایش دهند.

با بخشنامه نمی توان جامعه را پیشرفت داد

به گزارش مهر، ضیاءهاشمی - معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم دیگر سخنران این همایش بود که تاکید کرد با بخشنامه نمی توان جامعه را پیشرفت داد.

وی با تاکید بر اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با انسانهای ارزشمند محقق می شود، تاکید کرد که فرهنگ ایده آل می تواند بستر این هدف را فراهم آورد.

پیشرفت یک فرایند زمان بر است

به گزارش مهر، صادق واعظ زاده - رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این همایش به امکانات و سرمایه‌ های مادی، منابع انرژی، موقعیت‌ های جغرافیایی و سرمایه نیروی انسانی کشورمان اشاره کرد اما این سوال را هم مطرح کرد که چرا با وجود این امکانات، ایران هنوز به طور کامل پیشرفت نکرده است.

وی که فرایند پیشرفت را روندی زمان بر و نیازمند فراهم شدن زمینه های دانست، تاکید کرد که پیشرفت کشور در گرو پیشرفت خود است و خود ما، خود اجتماعی و خود ایران اسلامی باید پیشرفت کند.

نظر شما