شناسهٔ خبر: 15560 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه‎ها می‎توانند از اساتید یکدیگر استفاده کنند

ظهر دیروز در اواسط هفته آموزش، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت حاضر شد و با آنان به بحث و گفتگو پرداخت در این نشست وی از آیین‎نامه‎ای خبر داد که به وسیله آن دانشگاه‎ها می‎توانند از اساتید یکدیگر استفاده کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، ظهر دیروز دوشنبه استادان دانشگاه علم و صنعت ایران میزبان جعفر میلی‌منفرد معاون آموزشی وزارت علوم بودند.

پیش از آغاز رسمی این نشست، جعفر میلی منفرد هنگام پذیرایی خوش و بشی هم با استادان دانشگاه علم و صنعت کرد و آنان درخواست ها و پیشنهادات خود را با وی مطرح می کردند.

در این نشست بجز علیرضا علی احمدی رئیس اسبق دانشگاه پیام نور و محمود ملاباشی رئیس سابق سازمان امور دانشجویان هیچکدام از وزرای دولت نهم و دهم وزارت دولت های نهم و دهم از جمله حمید بهبهانی، مهدی غضنفری، کامران دانشجو، علیرضا شیخ الاسلامی که هیات علمی دانشگاه علم و صنعت هستند و حتی محمود احمدی نژاد حاضر نشدند.

پس از آغاز نشست، جعفر میلی منفرد به پشت تریبون رفت و با اشاره به سه نکته بارز که از جمله سیاست های وزارت علوم به شمار می آید، گفت: وزیر علوم نگاه علمی، اخلاقی و ارزشی به وظایفش و آموزش عالی دارد. ما در خانواده آموزش عالی هستیم و باید بدانیم چه کسی سکان‌دار آموزش عالی است. برای ما و خانواده آموزش عالی کسی باید سکان دار باشد که پا را از اصول اخلاقی فراتر نگذارد و امید است با تکیه بر این اصول دانشگاه های کشور بالنده تر شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم همانند دیگر مسئولان این وزارتخانه در صحبت های خود بر اهمیت توجه به تصمیمات هیات امنای هر دانشگاه تاکید کرد و اظهار داشت: تا جایی که امکان است دانشگاه ها به کمک هیات امنا و با تکیه بر این هیات ها همچنین شورای دانشگاه و البته استادان باید بتوانند بهترین مسیر را برای پیشبرد اهداف خود معین کنند و اینطور نیست که وزارت علوم در بیشترین امور مربوط به دانشگاه با نشستن در پشت درب های بسته، تصمیم گیری کند.

این مقام مسئول وزارت علوم با تاکید مجدد بر اینکه شوراهای دانشگاه ها باید در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نقش پررنگی داشته باشند، اضافه کرد: سیاست وزارت علوم این است که حمایت ملی را در کنار دانشگاه ها بیاورد و قرار نیست ما برای دانشگاه ها تصمیم گیری کنیم.

افزایش دانشجویان ارشد و دکتری

میلی منفرد در بخش دیگر سخنان خود با یادآوری اینکه از بین ۴.۵ میلیون دانشجو، ۱۰ درصد به کارشناسی ارشد و یک درصد این دانشجویان به مقطع دکترا اختصاص دارد، بیان کرد: این میزان در نقشه جامع برای کارشناسی ارشد باید به ۳۰ درصد و در دکترا به ۳ درصد افزایش یابد.

پرسش های استادان، پاسخ های میلی منفرد

به گزارش مهر، پس از پایان صحبت های معاون آموزشی وزارت علوم برخی از استادان به نوبت پیشنهادات، انتقادات و درخواست های خود را با معاون آموزشی این وزارتخانه مطرح کردند.

یکی از استادان به ارتقاء عمومی و افقی استادان اشاره کرد و از میلی منفرد خواست تمام استادانی که تاکنون بنا به دلایلی احکام استخدامشان را دریافت نکردند تا سال ۹۳ استخدام هایشان صورت گیرد حتی استادانی که بخاطر برخی مسائل سیاسی به آنان ظلم شد.

دانشگاهها می توانند اساتید خود را از سایر دانشگاهها انتخاب کنند

میلی منفرد در این باره گفت: ما باید به دانشگاه ها قدرت بالاتری برای اختیاراتشان ارائه دهیم و تاکید می کنیم دانشگاه ها می توانند استادان خود را از سایر دانشگاه ها انتخاب کنند. در همین زمینه آئین نامه ای در حال تهیه است که در ۶ ماه اول سال به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

تکلیف استادانی که به دلایل سیاسی امکان تدریس ندارند به دانشگاهها واگذار شد

وی تصمیم گیری درباره استادانی که بنا به دلایل سیاسی امکان تدریس نداشتند، را به دانشگاه واگذار کرد.

پیشنهاد جریمه مالی برای افتادن درس

استاد دیگری از فعالیت پررنگ کمیته هادی استادان انتقاد کرد و گفت: لازم است که این کمیته تعدیل شود و به وزارت علوم پیشنهاد کرد برای دانشجویانی که درسی را پاس نمی کنند، تنبیه نمره ای در نظر نگیرند بلکه تنبیه مالی اعمال کنند به این دلیل که هم برای دانشگاه درآمدزایی می شود و هم راندمان دانشجو افزایش می یابد.

در این زمینه میلی منفرد پاسخگویی به این سوال را به معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت واگذار کرد.

به گزارش مهر، یکی دیگر از استادان درباره آئین نامه پذیرش ۱۰ درصد از دانشجویان استعدادهای درخشان هر دانشگاه ایراداتی را مطرح کرد و گفت: آئین نامه فعلی هر چند اعلام کرده که ما می توانیم ۱۰ درصد از دانشجویان دانشگاه های خود را بپذیریم اما اگر این دانشجویان تمایل نداشته باشند در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کنند، آئین نامه برای بار دوم به ما اجازه نمی دهد یکسری دیگر از دانشجویان استعداد درخشان را پذیرش کنیم، در حالی که این موضوع جای اعتراض برای دانشگاه و خود دانشجویان بوجود آورده است.

وی درخواست کرد که ضمن تجدیدنظر در این آئین نامه به این دانشگاه نیز اجازه داده شود که همانند سایر دانشگاه ها ۲۰ درصد دانشجویان از خود دانشگاه و سایرین از دیگر دانشگاه ها پذیرش شوند.

در همین باره معاون آموزشی وزیر علوم با یادآوری اینکه در سال قبل این آئین نامه استعدادهای درخشان چندین بار تغییر کرد و اشکالاتی بوجود آورد، ادامه داد: یک نکته که فعلا مطرح است این است که به دانشجویان اجازه دهیم دانشجویان ممتاز خود را بدون آزمون انتخاب کنند، اما بعدا به دانشگاه ها اجازه داده می شود ۲۰ درصد دانشجویان ممتاز را بدون آزمون وارد دانشگاه کنند.

وی ادامه داد: اما عملیاتی کردن این طرح تا سال ۹۴ امکان پذیر نیست به این علت که دانشجویان ممتاز برای سال ۹۳ خود را در چارچوب آئین نامه فعلی استعدادهای درخشان آماده کرده اند.

در پذیرش ۹۴ سنجش از پذیرش جدا می شود

استاد دیگری در ارتباط با برگزاری آزمون و سرانه ای کردن بودجه از میلی منفرد سوال پرسید. وی نیز در پاسخ با اشاره به نحوه برگزاری آزمون در سال ۹۴ گفت: همانطور که می دانید در پذیرش ۹۴ سنجش از پذیرش جدا می شود. آزمونی مثل GRE برگزار می شود و بعدا کارنامه ای در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

میلی منفرد درباره سرانه ای کردن بودجه دانشگاه ها گفت: امسال که نشد بودجه دانشگاه ها را سرانه‌ای کنیم، اما در تلاشیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی را راضی کنیم که بودجه سال آینده دانشگاه ها سرانه ای شود.

به گزارش مهر، استاد دیگری از دانشگاه علم و صنعت درباره پردیس های خودگردان دانشگاه ها مباحثی را مطرح کرد که میلی منفرد در این باره گفت: پردیس های خودگردان از جمله برنامه های ابلاغی قانون برنامه است بعد از آن اعلام شد که دانشگاه ها می توانند با برگزاری یک آزمون زیر نظر سازمان سنجش نسبت به پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای این پردیس ها اقدام کنند، اما در یکسال گذشته شاهد بودیم که تعداد زیادی از افراد وارد این پردیس ها شدند. چرا؟ چون که مدرک در کشور ما یک ارزش افزوده به شمار می آید.

وی ادامه داد: امید است شورای دانشگاه ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و برای ورود بیش از اندازه به پردیس ها اقداماتی صورت گیرد.

طرح دولت با طرح پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی مجلس

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین با اشاره به تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: هر چند وزارتخانه های علوم و بهداشت و مرکز پژوهش های مجلس با این طرح مخالفت کردند، اما کلیات طرح مذکور با ۱۲ رأی در کمیسیون آموزش تصویب شد.

به گزارش مهر، به علت اینکه استادان دانشگاه علم و صنعت در ساعت ۱۵:۰۰ کلاس های درسشان آغاز می شد، میلی منفرد این نشست را پایان داد، اما پس از این جلسه هم استادان با او در ارتباط با مباحث مدنظرشان مواردی را مطرح کردند.

نظر شما