شناسهٔ خبر: 13650 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خدمات ارزنده استاد دکتر نیساری از نگاه حدادعادل

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم تجلیل از مقام علمی فرهنگی استاد دکتر سلیم نیساری گفت: وی در عین متانت و سلامت نفس شخصیت اخلاق پذیری دارد و ایران‎نویسی وی به شدت مورد توجه است .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ غلامعلی حداد عادل در این مراسم که در پاسداشت استاد نیساری عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حافظ پژوه برجسته معاصر برگزار شد ، گفت : استاد بنیانگذار دانشکده ادبیات شیراز بوده و خدمات ارزنده ای در این مرکز ارایه کرده است

این مراسم به مناسبت نود سومین سالگرد تولد این استاد ارجمند با حضور استادان دانشگاه و دوستداران وی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

حداد عادل در ادامه سخنان خود با اشاره به سابقه شاگردی خود و همسرش نزد استاد نیساری گفت: ایشان در عین متانت و سلامت نفس شخصیت اخلاقی دلپذیری داشتته و ایران دوستی وی به شدت مورد توجه است.

رییس کیمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استاد مصداق شعر حافظ است .

حدادعال سپس گفت: استاد در سن ۹۳ سالگی همچنان به مسائل روز و امور جاری کشور با دقت اندیشیده و همه چیز را در نهایت علاقه دنبال می کند وبا هوشمندی به امور بین الملل ، مسائل داخلی و خارجی و نیز به انقلاب دقت و توجه خاصی دارند.

به گزارش ایرنا ، سخنرانان حاضر در مراسم بزرگداشت استاد سلیم نیساری ، وی را حافظ شناسی ارزنده و استادی گرانقدر توصیف کردند.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم گفت: حافظ از آن سخنورانی است که در روزگار خود به نهایت اجتهاد رسیده است و معاصران عصر وی به این مسئله اذعان کرده اند.

حسن انوری افزود: از زمانی که علامه محمد قزوینی باب تصحیح انتقادی متون ادبی را گشود به همراه قاسم غنی به تصحیح انتقادی حافظ دست زد.

عضو هیئت علمی برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش وجود نیساری را منصور گونه دانست و افزود: امروز ما در ایران آمیزه ای از آموزش سازنده گر و پیکره نگر را داریم.

فریدون اکبری اظهار داشت: در سال ۱۳۲۸ دکتر نیساری کتاب اول دبستان را تألیف کرد و نخستین بار روش هجایی را در آن به کار برد.

بهمن خلیفه استاد زبان و ادب فارسی نیز در خصوص مقام استاد نیساری گفت: استاد از دو جهت کارنامه پرباری دارد، یکی تعلیم و تربیت و دیگری حافظ شناسی اوست.

وی افزود: استاد نیساری همواره در پی یافتن نسخه های دیوان حافظ بوده و در این راستا هم مجموعه های بسیاری را منتشر کرده اند که همه آنها به زحمت و تلاش سال های بسیار او بر می گردد.

استاد نیساری متولد ۲۱ آذر ۱۲۹۹، تبریز است ، او اولین کتاب ها را در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تألیف کرده است.

تمبرهای ایران ، تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنرهای زبان، نمونه هایی از آثار جاویدان شعر فارسی ، غزل های حافظ (براساس ۴۳ نسخه خطی سده نهم)، کلّیات روش تدریس ، دفتر دیگرسانی ها در غزل های حافظ ، دستور خطّ فارسی ، پژوهشی درباره پیوستگی خطّ فارسی با زبان فارسی، نسخه های خطّی حافظ (سده نهم)، تاریخ ادبیات ایران، درس انشای فارسی، کتاب اول فارسی (دارا و سارا با دوستان)، فارسی یاد بگیرید، راهنمای مکالمه انگیسی و فارسی، برگزیده ای از غزل های سعدی، برگزیده ای از غزل های حافظ، مقدمه ای بر تدوین غزل های حافظ، دیوان حافظ (براساس ۴۸ نسخه خطی سده نهم) از جمله آثار اوست .

نظر شما