شناسهٔ خبر: 13451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نظریه و روش در مطالعات فرهنگی» از راه رسید

«نظریه و روش در مطالعات فرهنگی» نوشته «اندرو تودور» با ترجمه فاطمه براتلو به شرح نظریه مطالعات فرهنگی و تشریح برخی جریان‌هان آن می‌پردازد و مفروضات معرفت‌شناختی و روش‌شناحتی این حوزه را نقد و بررسی می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ «نظریه و روش در مطالعات فرهنگی» نوشته «اندرو تودور» با ترجمه فاطمه براتلو در بخش‌هایی با عنوان‌های «داستان تا اینجا»، «آنگونه که بودیم»، «ورود ساختارگرایی»، «جایگاه سوژه»، «مقاومت در برابر سلطه»، «سوژه‌هایی مبتنی بر جنسیت، متون زنان» و «خیزش خواننده» تدوین شده است. 
این کتاب که متعلق به ۱۴ سال قبل است، در زمان انتشارش، اثری قابل توجه به حساب می‌آمده و به‌قول «دیوید چینی» کتابی است که باید در طیف وسیعی از درس‌ها درباره فرهنگ معاصر استفاده شود، چرا که سهم قابل توجهی در روشن کردن بنیان‌های مطالعات فرهنگی برای دانشجویان دارد. 
نویسنده این کتاب، «اندرو تودور» متولد ۱۹۴۲، به دلیل مطالعاتش در حوزه سینما و فیلم شناخته شده است. وی ابتدا مهندسی شیمی خواند اما در اواخر ۱۹۵۰ به جامعه‌شناسی روی آورد. «تودور» به مدت ۶ سال ریاست دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه یورک را برعهده داشت و بعدها به ریاست دپارتمان تئاتر، فیلم و تلویزیون همین دانشگاه نیز رسید. اصلی‌ترین کانون مطالعه وی، مطالعات فرهنگی،‌ نظریه فیلم و جامعه‌شناسی فیلم به‌شمار می‌آید. «تصویر و نفوذ» از مهم‌ترین آثار «تودور» است. 
سید رضا صالحی‌امیری در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «کتاب حاضر، برخلاف بسیاری کتب دیگر، جریان مطالعه فرهنگ در انگلستان را که متاثر از ریموند ویلیامز و لوییس بوده،‌ نقطه آغاز مطالعات فرهنگی قرار نداده و بر نقش مهم ساختارگرایی در شکل‌گیری مطالعات فرهنگی معاصر تاکید می‌کند. نکته دیگر این‌که تودور به‌واسطه تخصص‌اش در نظریه و جامعه‌شناسی فیلم، در مواضع مختلف به تحولات ناشی از مطالعات فرهنگی در دنیای فیلم و سینما اشاره می‌کند. با این‌حال، کتاب هنوز به‌صورت تاریخ اندیشه در مطالعات فرهنگی از دهه ۱۹۵۰ تا اواخر دهه ۱۹۹۰ باقی می‌ماند.» 
«تودور» در بخشی از «داستان تا اینجا» نوشته است: «این ساختارگرایی بود که پرچمی برافراشت تا در زیر آن مجموعه‌ای ناهمگون از رشته‌های مختلف در چارچوب یک طرح گسترده‌تر ترکیب شوند. یک احساس واقعی وجود دارد که مطالعات فرهنگی فرزندِ ـ شاید نامشروعِ ـ ساختارگرایی است. من فراتر از این می‌روم. برای درکِ اهمیتِ تاثیر ساختارگرایی، ابتدا ضروری است که دیدگاه‌های قبل از آن، یعنی فرهنگ و تحلیل فرهنگی بررسی شود.» 
چاپ نخست «نظریه و روش در مطالعات فرهنگی» در ۱۸۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۲ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی سینما و فیلم قرار گرفته است.

نظر شما