شناسهٔ خبر: 12555 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وجود 4 میلیون دانشجو و 110 هزار استاد در دانشگاه‌های کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در کشور بیش از چهار میلیون دانشجو و حدود 110 هزار استاد و مدرس داریم اظهار داشت: اگر ندانیم که به کجا باید برسیم این اسراف است و باید معتدلانه باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ضیاء هاشمی در نشست آموزش عالی و توسعه که در سالن اجتماعات فرودگاه نوشهر برگزار شد با اشاره به نقش دانشگاه در تحول جامعه اظهار داشت: بدون دانشگاه در جامعه مدرن، دستیابی به جامعه‌ای مترقی و توسعه یافته میسر نیست.

هاشمی افزود: دانشگاه یک پدیده تفننی نیست بلکه برای درمان دردها است و تا زمانی که دردی احساس نکنیم تلاش شایسته‌ای در جهت رسیدن به هدف نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: دانشجویان ما اگر به اقصی نقاط جهان برای ادامه تحصیل می‌روند این وظیفه ما است که زمینه تحصیل آنها را در داخل فراهم کنیم.

این مسئول تصریح کرد: توسعه صرفا با رشد اقتصادی محقق نمی‌شود بلکه نیازمند دانشگاه و دانشگاهیان است و نگاه ما به انسان و جامعه و فرهنگ و دین، نگاه خاصی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: دین در تاروپود زندگی ما نقش دارد و انسان ساحت‌های معنوی و الهی دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه قرار است ما را به زندگی بهتر نزدیک کند و همین‌طور باید خودآگاهی و نقش روشنی داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه در کشور بیش از چهار میلیون دانشجو و حدود 110 هزار استاد و مدرس داریم اظهار داشت: اگر ندانیم که به کجا باید برسیم این اسراف است و باید معتدلانه باشد.

این مسئول عنوان کرد: سرمایه منابع طبیعی و علمی جزو ارزش‌ها و ثروت‌هایی هستند که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند و اگر در توسعه آموزش عالی صحبت از آمایش می‌شود بدان جهت است که امکانات را بشناسیم و حق نداریم در دانشگاه چشم بسته عمل کنیم.

وی نیروی انسانی را برای هر کشوری یک سرمایه دانست و افزود: در این برهه از زمان دنیا به سرعت در حال تحول است و جامعه در حال رشد و تغییر است و بنابراین دانشگاه باید پیشگام تغییرات و تحولات باشد و باید به گونه‌ای عمل کنیم که با 100 درصد توان و به‌صورت هوشمند پیش برویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در دوران فراز قرار داریم و این یک فرصت تاریخی است و این همان فضای امید و سرمایه ارزشمند به برکت شهدا، امام راحل و مقام معظم رهبری به‌دست آمده است.

وی ابراز کرد: کشور ما در دنیا جایگاه ارزشمندی دارد، هر چند دارای ضعف‌هایی هستیم که باید برای برطرف کردن آن تلاش کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در دنیای مدرن است که مورد توجه اندیشمندان دنیا است خاطرنشان کرد: دنیای مدرن امروز دیگر از مسائل نیازهای اولیه گذر کرده است و نیازهای انسانی و جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مسئول اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی متکی بر آموزه‌های دینی، سعادت فرد و جامعه را در نظر دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: از شاخص‌های مهم در دانشگاه نسبت دانشجو به استاد است که در کشور ما به رقم 30 می‌رسد و این در برخی از دانشگاه‌های کشور ما وضعیت مطلوب نیست و این نسبت به 100 هم می‌رسد.

وی افزود: دانشگاه در تولید علم و عالم نقش اساسی دارد و در افق چند دهه بعد این اقدامات در حال حاضر ما جواب می‌دهد و این خودآگاهی و بازنگری همواره باید مورد توجه قرار گیرد و ما با اتکا به سرمایه‌های انسانی که داریم باید به سمت هدف برویم.

نظر شما