شناسهٔ خبر: 12527 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضیا هاشمی: توازنی بین سرمایه‌های انسانی و علمی با خروجی وجود ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: استعدادها، توان‌ها و سرمایه‌های انسانی و علمی ما نسبت به خروجی و محصول ما توازن ندارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی حرکت که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با اشاره به برنامه‌های هنری‌ که در این مراسم اجرا شد، گفت: در حوزه هنر باید سلیقه‌های فردی و نظرات شخصی خود را به قانون مشترک و واحد مصوب بسپاریم و اگر بخواهیم به قوانینی که وابسته به باورها و نظرات شخصی خود است اتکا کنیم از وحدت ملی فاصله گرفته‌ایم.

هاشمی ادامه داد: انجمن‌های علمی جمع‌های بسیار ارزشمند و پیشگام نهضت علمی و جهاد علمی هستند و باید قدر این سرمایه‌های ارزشمند را بدانیم.

وی با بیان اینکه تعهد و حمایت از حرکت‌های انجمن‌های علمی نباید کم شود، افزود: ما می‌توانیم امیدوار باشیم که در شرایط کنونی شاهد رشد جهشی در حرکت‌های علمی به ویژه حرکت‌های علمی دانشجویی باشیم.

وی تاکید کرد: ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی شاهد حرکت جدید در دانشگاه‌ها هستیم و این به این معنی نیست که به حد مطلوبی رسیده‌ایم ولی رشد و جهش خوبی را شاهد بوده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: در این مراسم همه استان‌ها و همه فرهنگ‌ها که جزء سرمایه‌های کشور هستند حضور دارند و حضور آنها به این مراسم نیروی ویژه‌ای داده است.

هاشمی افزود: بدون شک استعدادها، توان‌ها و سرمایه‌های انسانی و علمی ما نسبت به خروجی و محصول ما توازن ندارد و آن چیزی که به عنوان خروجی در حوزه فناوری می‌بینید با آن چیزی که داریم متناسب نیست یعنی به میزانی که اندیشمند و دانشمند در دانشگاه داریم، محصول و خروجی در جامعه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکلی که گفته شد باید تجمعاتی تحت عنوان اجتماع علمی شکل بگیرد و در این اجتماع اندیشمندان با هم تعامل داشته باشند و بین آنها هم‌افزایی به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: ‌اگر در دانشگاه‌ها اجتماع علمی وجود دارد بسیار ضعیف عمل کرده است و باید با رفع نواقص خود فعالیت کنند در این صورت و با شکل‌گیری این اجتماعات علمی و تقویت آنها محصولات به شکل قابل توجهی در کوتاه‌مدت رشد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: راهکاری که برای شکل‌گیری این اجتماعات دارم این است که اساتید دانشگاه‌ها، محققان، دانشجویان و ... به هم وصل شوند، دانشجویان خلاق و دانشمندان جوان می‌توانند حلقه‌های اتصال این موضوع باشند.

هاشمی تصریح کرد: دانشمندان جوان در کنار سایر دانشمندانی که در جایگاه‌های مختلف قرار دارند می‌توانند تحولی زودبازده در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به دست آورند و می‌توانند اجتماع علمی را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی باید به روز شوند، خاطرنشان کرد: مدیریت کشور باید متکی به علم باشد و دانشجویان و انجمن‌های علمی می‌توانند کمک زیادی به این موضوع کنند.

هاشمی تصریح کرد: امیدواریم حمایت از دانشجویان علمی بیشتر شود و نباید دانشجویان به خاطر مبالغ ناچیز اختراعشان نیمه‌کاره بماند و امیدواریم حمایت از دانشجویان علمی چند درصدی شود و ما هم در این حوزه‌ای که هستیم تلاش خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که کار علمی می‌کنند مطمئنا رضایت الهی را کسب خواهند کرد، گفت: همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند کار عبادت است.

هاشمی در خاتمه افزود: تقویت و رشد و اعتلای انجمن‌های علمی از اولویت‌های ما در وزارتخانه است.

نظر شما