شناسهٔ خبر: 12059 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیم فیاض: بحران تولید نکردن اندیشه امروزه گریبان ما را گرفته است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: بحران تولید نکردن اندیشه امروزه گریبان ما را گرفته و اکثر کتاب‌هایی می‎بینیم رونویسی و ترجمه شده و تکراری هستند و کم‎تر در این قسمت تفکرسازی شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ ابراهیم فیاض عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طی سخنانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: نباید امروز این مراسم در این دانشگاه برگزار می‌شد و جای برگزاری این مراسم جایی مانند دانشکده علوم انسانی است و این جابه‌جایی‌ها و اینکه هر چیزی که می‌بینیم در جای خودش قرار نگرفته از بحران‌هایی است که دچار آن شده‌ایم.

فیاض با اشاره به مراسم که مناظره کدام جنبش دانشجویی که تعداد کمی از دانشجویان در ابتدا از آن استقبال کرده بودند، افزود: این که امروز از اینگونه جلسات استقبال خوبی نمی‌شود هم بحران دیگری است که امروزه شاهد آن هستیم.

وی تصریح کرد: در گذشته هم اگر استقبال خوبی از جلسات می‌شد به خاطر جلسات  و بحث‌های غیرفکری و هیجانی بود که برگزار می‌شد.

فیاضی خاطرنشان کرد: اینکه در زمان انقلاب چه اتفاقی رخ داد که یک انقلاب فکری رخ داد چیزی است که کمتر به آن پرداخته شده و در بعد رسانه‌ای هم به آن توجه نشده است، البته خارجی‌ها مقداری روی این موضوع بررسی کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: بحران تولید نکردن اندیشه امروزه گریبان ما را گرفته است و کتاب‌هایی که می‌بنیم اکثر کتاب‌هایی هستندکه رونویسی و ترجمه شده و تکراری هستند و کمتر در این قسمت تفکرسازی شده است که باید این بحث بنیادی مورد توجه قرار گیرد.

فیاض اضافه کرد: شریعتی در مدت ۴سالی که مطرح بود با کتاب‌هایی که داشت و سخرانانی‌ها که انجام داد ساختار فکری در ایران را به اندیشه انقلابی تبدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: نسل جدید نباید بگذارد انحطاط فکری بوجود بیاید زیرا این موضوع باعث می‌شود کسانی که اهل فکر هستند از ایران بروند.

فیاض ادامه داد: البته خارج از کشور هم خبری نیست و آنجا هم در این مورد بن‌بست شده است و این بن‌بست باعث شده و این موضوع آمار خودکشی و افسردگی بالا برده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: حوزه علمیه قم باید اندیشه‌ساز باشد و بحث تولید اندیشه وظایفی دارد که باید انجام دهد.

فیاض ادامه داد: پهلوی از روی کار آمدن مشروطه ایجاد شد و به نوعی نتیجه مشروطه بود و شعار مشروطه قرار بود در حکومت پهلوی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به نوعی انحطاط کشیده شده‌ایم و باید از این موضوع خلاص شویم.

فیاض در ادامه به بررسی حزب توده و جریان مارکسیسم و همچنین جریانات ۱۵ خرداد پرداخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: بعد از سال ۴۲ آن جریانی که وجود داشت به یک نهضت مردمی تبدیل شد و حتی کسانی مانند شعبان جعفری و ...  به سمت امام گرایش پیدا کردند.

فیاض تصریح کرد: در سال ۱۳۴۸ این ساختار انقلاب تبدیل به یک ساختار تئوریک شد و یک تحول عظیم در کشور آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۴۸ شریعتی تا سال ۵۱ فعالیت خوبی داشت و کل سخنرانی‌هایش در این ۴سال و آن موقع بود که او اسطوره شد البته من نقدهایی نیز به وی دارم .

فیاض در ادامه اظهار داشت: آن روزها اندیشه شریعتی به سرعت در کل ایران پخش شد و دانشگاه و حوزه هر دو در آن موقع به یک مجموعه فکری تبدیل شدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: سخنرانی‌های شریعتی به نوعی به یک سبک تبدیل شده بود و خیلی‌ها جدای از محتوا به این سبک سخنرانی می‌کردند.

فیاض تصریح کرد: اگر شرایط انحطاط در جامعه وجود نداشت ما الان می‌توانستیم تولید فکر کنم و دانشگاه ما اینگونه تئوری نمی‌شدند و فعالیت فکری و فرهنگی در جامعه بسیار بالا بود که البته این به چهارچوب‌های فکری کلان کشور بر می‌گردد.

وی در پایان گفت:امیداریم هرچه زودتر این بحران‌هایی که به آن دچار شده‌ایم از بین برود و دیگر شاهد چنین بحران‌هایی نباشیم.

نظر شما