شناسهٔ خبر: 10957 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وجود مبانی و زمینه‌های عمیق روان‎شناسی در احادیث اسلامی

استاد روان‎شناسی دانشگاه هاروارد در خصوص نظریه مشاوره با رویکرد اسلامی گفت: در احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه(ع) زمینه‌های عمیقی را داریم که در زمینه‌ مشاوره‌ کاربردی می‌تواند راهگشای مشکلات باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سید محسن فاطمی در حاشیه کارگاه‌های ۹ گانه‌ سازمان بهزیستی در برنامه‌ مشاوره با رویکرد اسلامی اظهار داشت: این برنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از آنها بررسی و نقد دیدگاه‌ها و نظریات مطرح در روان‌شناسی روز دنیا با رویکرد رسیدن به مشاوره‌ی اسلامی، است.

وی گفت: در پایان این سری کارگاه‌ها که احتمالا یک سال به طول می‌انجامد مدل مشاوره با رویکرد اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هدف این برنامه آن است که رویکرد اسلامی در مشاوره و روان‌درمانی را به صورت کاربردی و مستقل از نظریات مطرح دنیا در این زمینه، طرح کند.

فاطمی با بیان اینکه در کارگاه سه روزه در مشهد، نظریه‌ درمان شخص‌محور کارل راجرز، روان‌شناس امریکایی مورد بررسی، بازبینی و نقد قرار گرفت در خصوص نظریه مشاوره با رویکرد اسلامی گفت: این بحث، از قوت بالایی برخوردار است زیرا به جهت معرفت‌شناختی و وجود‌شناختی، پایه‌های تئوریک محکمی دارد.

این استاد دانشگاه هاروارد با تأکید بر اینکه هر دیدگاه مشاوره، بر یک مکتب فلسفی و هستی‌شناختی مبتنی است گفت: در مشاوره با رویکرد اسلامی، مبانی معرفت‌شناسی، هستی شناسی و وجود شناسی اسلام، مد نظر است و بدین قرار، نظریات ارائه شده در این رویکرد، کاملا مستقل از نظریات و دیدگاه‌های روان‌شناسان و نظریه‌پردازان غربی ارائه می‌شود.

فاطمی گفت: در احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه(ع) زمینه‌های بسیار عمیقی را داریم که در زمینه‌ مشاوره‌ کاربردی می‌تواند در عمل راهگشای مشکلات باشد.

وی با بیان اینکه معنای حرف من این نیست که ما حدیث مستقیم را بگیریم و آن را در مشاوره بکار ببریم، گفت: روان‌شناس و مشاور، با استفاده از درون‌مایه‌های حدیث که مبانی فکری و شناختی اسلام را نشان می‌دهد، راه‌گشای مسائل و مشکلات بیمار و مشاوره‌گیرنده خواهد بود.

وی در مقابل این پرسش که آیا این نگاه با دیدگاه‌های علمی که در غرب مطرح است تناقض و تضادی ندارد گفت: نگاه اسلام با نگاه مکاتب مادی در زمینه‌ی روان‌ انسان متفاوت است زیرا نگاه مادی، انسان را فقط از بعد ماشینی می‌بیند در حالی که نگاه اسلام، حقیقتی فراتر از ظواهر مادی در انسان ملاحظه می‌کند.

نظر شما