شناسهٔ خبر: 10581 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه آموزشی روش‌شناسی نقد ادبی برگزار می‎شود

کارگاه آموزشی روش‌شناسی نقد ادبی با تدریس امیرعلی نجومیان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شهر کتاب؛ تاریخ نقد ادبی در ایران به صد سال هم نمی‌رسد و بیشترِ این دوره به نقد زندگینامه‌ای، تاریخی، فلسفی، سبک‌شناسی و بلاغت گذشته است. از دهه ۱۳۶۰ به بعد بود که ترجمه‌ی نظریه‌های نوین ادبی در ایران باعث طرح رویکردهای نوینی مانند نقد روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، زبان‌شناختی، فرهنگی و بسیاری دیگر شد. اما آنچه در این سه دهه به آن توجه چندانی نشده است روش‌شناسی نقد ادبی است. اگر نقد ادبی را به سه مرحله تقسیم کنیم (نظریه، روش، نقدعملی)، امروز در ایران نظریه‌ها کم و بیش معرفی شده‌اند، ولی اینکه در مرحله دوم چگونه بر اساسِ این نظریه‌ها، روش‌ها یا استراتژی‌های خواندنِ متن بدست می‌آیند طرح نشده است و به همین دلیل هم مرحله سوم یعنی نقد عملی متن در بهترین شکل شامل معرفی نظریه‌هایی می‌شود که به خوانشی که در پی می‌آید ربط چندانی ندارد.
هدف این دوره تمرکز بر مرحله دوم یعنی همین روش‌ها یا استراتژی‌های خواندن متن است. به عبارت دیگر، در این دوره پرسش‌هایی که از متن پرسیده می‌شود نخستین سکوی نقد قرار می‌گیرد و متون ادبی و هنری بر این اساس به گونه عملی نقد می‌شوند.
برای آشنایی بیشتر با نظریه‌های نقد پیشنهاد می‌شود پیش از آغاز دوره کتاب‌های زیر خوانده شوند:
ایگلتون، تری. پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر. ویرایش ۲، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۰.
برتنز، ویلیام یوهانس. نظریه ادبی، ترجمه فرزان سجودی. تهران: موسسه انتشاراتی آهنگ دیگر، ۱۳۸۲.
سلدن، رامان. راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو، ۱۳۷۲.
لچت، جان. پنجاه متفکر بزرگ معاصر: از ساختگرایی تا پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی. تهران: نشر خجسته، ۱۳۷۷.

این دوره‌ روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۸ در دوازده جلسه برگزار خواهد شد. آغاز آن ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ است و علاقه‌مندان برای حضور در این دوره تا دهم بهمن ۱۳۹۲ فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۸۵۴ تماس بگیرند.

نظر شما