کل اخبار:973
-
۱۳۹۷-۰۱-۲۷ ۱۲:۰۰
مردمنگاری بدون حضور مردم؟!
حسن محدّثی گیلوایی با توجه به آرا مایکل انگرُوزینو و کتاب «درآمدی بر مردمنگاری» در یادداشتی به نقد دیدگاههای نعمتالله فاضلی پرداخته و معتقد است واژه مردمنگاری به نحو نادرستی استفاده میشود.
-
۱۳۹۷-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۰
تأثیرگذاری ابزاری به نام «نقد» در توسعه فرهنگ کتابخوانی
نقدکنندگان داستانهای امروز ایرانی، نقش مهمی در توسعه کتابخوانی مردم به عهده دارند؛ نیاز جامعه دورشده از کتاب است که سبب میشود منتقدان با نگرش دقیقتر به آثار تولیدی بپردازند.
-
۱۳۹۶-۱۲-۲۰ ۱۱:۰۰
حیدریان از وعده تا عمل در سینما / «خیلی دور خیلی نزدیک»
نزدیک به یک سال از حضور محمدمهدی حیدریان در مقام ریاست سازمان سینمایی سپری می شود و همچنان یکی از مهمترین وعدههای او برای رفع مشکل برخی از فیلمهایی که اجازه اکران پیدا نکرده اند، محقق نشده است.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۶ ۱۴:۰۰
نگاهی به یک جشنواره کاملا تشریفاتی
برگزاری جشنوارهای برای تقدیر و تشکر از تولیدات تلویزیونی، شاید از نظر درون سازمانی اقدام مناسبی باشد، اما دادن ابعاد وسیع رسانهای به جشنوارهای که شرکتکنندههای آن همه از منبع مشترک صداوسیما تغذیه میکنند، به اعتقاد برخی از کارشناسان، چندان حرفهای به نظر نمیرسد.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۶ ۱۱:۲۰
شکسپیر خود آثارش را نقد میکرد
در تحقیقات جدید کتابخانه بریتانیا مشخص شده که حاشیهنویسیهای موجود در نسخ خطی کتابهایی مانند «هملت» نوشته خود ویلیام شکسپیر بوده است.
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۸ ۱۱:۲۰
مشیت علایی: جای نقد رادیکال در حوزه نقدنویسی خالی است/نقد آکادمیک محافظه کار است
مشیت علایی، نویسنده و منتقد ادبی معاصر میگوید: نقد تاریخی غیر از آنکه متن را تحلیل میکند، بر اساس آن متن، چیزهای دیگری هم به خواننده میدهد و این همان چیزی است که در مباحث نقد ادبی از آن به عنوان نقد رادیکال یاد میشود و جای اینچنین نقدی در اینجا در حوزه نقدنویسی و نظریهپردازی بسیار خالی است.
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۷ ۱۴:۲۰
چرا اینهمه جایزه کتاب داریم؟
این روزها یک عالم جایزه ادبی داریم که میتواند به نوبه خود یک صنعت باشد، اما وضع موجود نیاز به تغییر دارد.
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۲ ۱۵:۴۰
محمود سریع القلم در نقد فرهنگ سیاسی ایرانی:خودبزرگ پنداری
موضوع ما ایرانیان در تحقیق و نوشتن همچنان تعارضات با مدرنیته است: مساله اول و آخر ما این است که کجای مدرنیته ایستادهایم؟ این فضیلت ابهام برای ما مضر و سم است. ما نمیتوانیم بگوییم با دنیا ارتباط برقرار میکنیم و بعد بگوییم شما را به لحاظ فلسفی قبول نداریم.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۹ ۱۴:۲۰
جشنواره سیوششم در ترازوی نقد
جشنواره سیوششم را اگرچه میتوان در تداوم همان گفتمان جشنوارهای همیشگی قرارداد که کموبیش مبتنی بر یک قاعده نانوشته از تعدادی زیادی فیلم ضعیف، تعدادی فیلم متوسط و اندکی فیلم خوب، است اما بهواسطه برخی تغییراتی که در سیاستگذاری جشنواره بهویژه در انتخاب فیلمها وجود داشت این قاعده هم کمی شکسته شد و تعداد فیلمهایی که در سبد آثار موردتوجه قرار گرفت کمتر از سالهای قبل بود حتی فیلمی مثل «مصادره» و «خجالت نکش» که جزو فیلمهای کمدی بودند در آرای مردمی هم حائز مقام و رتبه نشدند.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۵ ۱۶:۰۰
فراستخواه کتاب «آزادی، حق و عدالت» را نقد میکند
مقصود فراستخواه کتاب «آزادی، حق و عدالت» نوشته احسان نراقی را یکشنبه ۲۹ بهمن نقد و بررسی میکند.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۵ ۰۹:۴۰
بُرشی نامنسجم از منظومه «خسرو و شیرین»/ درباره آلبوم «تار و پود» اثر تازه حمید متبسم
این آلبوم در ده قسمت تصنیف شده؛ ده قطعهای که ظاهرا قرار بوده روایتی منتخب از این داستان عاشقانه و حواشیاش باشد اما اولین چیزی که در این اثر به چشم میخورد همان عدم انسجام روایی موسیقی و کلام است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۳ ۱۳:۰۰
۴۰ سال فلسفهبافی در یک کتاب/ در جستجوی معنای زندگی
کتاب «هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند» یک کتاب فلسفی عامیانه است که مطالعهاش باعث توجه به نکات مختلفی درباره زندگی میشود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۶ ۱۳:۰۰
همایش«آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره»برگزار می شود
همایش منطقه ای «آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ برگزار می شود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۵ ۱۱:۴۰
جزئیات خود متن، تعیینکننده شیوه مناسب برای نقد است
حسین پاینده میگوید: ممکن است بعد از خواندن یک رمان به این نتیجه برسیم که تاریخگرایی نوین بهترین شکل پرداختن به آن متن است، حال آنکه رمان دیگری را بتوان با نظریه فرمالیسم یا روانکاوی بهتر نقد کرد. در واقع، این جزئیاتِ خودِ متن است که تعیینکننده شیوه مناسب برای نقد آن میشود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۴ ۱۶:۰۰
اولین روز رسانهای ها خارج از برج /«خیلی دور خیلی نزدیک»
اولین روز جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم برای اهالی رسانه متفاوت از چند سال قبل آغاز شد که آن هم تحت تاثیر تغییر مکان برگزاری سینمای رسانهها از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت بود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۸ ۱۵:۴۰
یاد بعضی نفرات/ نگاهی به غایبان جشنواره سی و ششم تئاتر فجر
سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر هم به صحنه پایانی رسید. جشنوارهای که پرونده آن با همه نقاط مثبت و ضعفش بسته شد اما این جشنواره با وجود جدول عریض و طویلی که داشت، یادآور جای خالی شماری از هنرمندان بنام تئاتر ما بود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۸ ۱۳:۴۰
نقد رمان پلیسی؛ پیچیدگی ظاهر و سادگی باطن/ کلنجار رفتن فلسفی با مفهوم درد
رمان پلیسی «بن سای» یکی از آثار پی یر بوالو و توماس نارسژاک است که از نظر قدرت ساختار و سرگرم کنندگی یک سر و گردن پایین تر از دیگر آثار این نویسندگان قرار میگیرد.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۸ ۱۲:۳۹
نقدی بر ترجمه داریوش آشوری از کتاب شهریار ماکیاولی؛
شهریارِ آشوری
به نظر میرسد که در متن «شهریار ماکیاوللی» دقیقۀ معرفتی بسیار حائز اهمیتی وجود داشته است که در ترجمۀ آشوری «فوت» شده است، چنانکه با دقت در آن میتوان گفت که برگردان فارسی نه کتابی از ماکیاوللی بلکه برساختهای از مترجم ایرانی است؛ از همین رو حتی میتوان نسخۀ پارسیشدۀ اثر شهیر ماکیاوللی را -با عنایت به آن دقیقۀ معرفتی ازدسترفته- «شهریار آشوری» نامید.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۰۹:۴۰
منصفانهتر قضاوت کنیم/ درباره جشنواره بینالمللی فجر به مناسبت سیوششمین دوره آن
تئاتر ایران در این سالها تغییراتی کرده است که اصلا شباهتی با تئاتر ایران در دهههای پیش ندارد و سازمان کلی کنونی جشنواره، همچنان میراث آن دههها و آن شکل از تئاتر است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۴:۰۰
قسمِ حضرتِ عباس/ چند کلمه درباره جشنواره موسیقی فجر
متن زیر یادداشتی انتقادی از روند جشنواره موسیقی فجر است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۱ ۱۴:۰۰
تنهایی بیهیاهو!/ سه روز ابتدایی جشنواره تئاتر فجر چطور گذشت؟
سه روز از آغاز برگزاری سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گذشت و در این مدت مثل هر جشنواره دیگر اتفاقهای قابل توجهی رخ داد.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۷ ۱۲:۲۰
لبخند بزن هنرمند/ درباره پوستر جشنواره سیوششم تئاتر فجر
آنچه به شکلی کوتاه مینویسم، حاصل دو خبر اصلی و فرعی درباره پوستری است که سیامک فیلیزاده، هنرمند معاصر ایرانی، برای جشنواره تئاتر فجر طراحی و ارائه داده است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۶ ۱۳:۲۰
زبان نو در پوستر/ به بهانه رونمایی از پوستر سیوششمین جشنواره تئاتر فجر
این پوستر برای عام جامعه ساخته نشده، بلکه برای کسانی قابل درک است که فهم تجسمی بیشتری دارند و با زبان گرافیک آشنایند؛ اما برقرای ارتباط و دریافتش برای کسانی که تجربه کمتری در فضای تجسمی دارند، سخت خواهد بود.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۳ ۱۱:۵۴
بهزاد جامهبزرگ/ دربارۀ خدمت و خیانت بابک احمدی به تکوین اندیشۀ معاصر ایران؛
ابرقهرمان نسل سوخته
تألیف-ترجمههای بابک احمدی اگر در مقطعی به مصداق پادشاهی یکچشم در شهر کورها میتوانست در عصر خود راهنمایی و ارشاد کند، امروزه نمیتواند چندان گرهگشا باشد. آثار احمدی از نقطهای که امروز در آن ایستادهایم بهطور جدی میتواند مورد نقادی قرار گیرد. «آشفتگی و بیمعنایی»، ترجیعبند نقدهای بسیاری بوده است که طی دو دهۀ گذشته دربارۀ آثار احمدی نوشته شده است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۰ ۱۱:۳۳
نقدی از رضا داوری اردکانی به جایزه جهانی مصطفی(ص)؛
داوری نوبل اسلامی
در جهان کنونی اعطای جایزه میتواند رسمی تقلیدی و تکراری و نوعی ادای وظیفه اداری و اجرای مقررات باشد. برای اینکه چنین نباشد باید فکر کنیم که این کار چه لزومی دارد و ما به آن چه نیازی داریم و اگر از رسم جهانی پیروی میکنیم غافل نباشیم که بسیاری از مراسم پرشکوه تشریفاتی در زمان ما با اغراض سوداگری برگزار میشود ولی پیداست که ما در کار اعطای جایزه قصد و غرض سوداگری و بهرهبرداری تبلیغاتی نداریم و صرفا برای شرکت در یک رسم خوب و رعایت ادب و حفظ حرمت صاحبان دانش و هنر و معرفت و خردمندی در این کار وارد شدهایم.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۰ ۰۸:۵۸
امیرعلی نجومیان: مارون درباره انقلاب نیست/بلقیس سلیمانی:شخصیت اصلی این رمان انقلاب است
نشست نقد و بررسی رمان مارون برگزار شد و در حالی که که بلقیس سلیمانی، نویسنده اثر بیان کرد که شخصیت اصلی این رمان انقلاب است، امیرعلی نجومیان، منتقد گفت: بر خلاف نویسنده معتقدم که رمان «مارون» درباره انقلاب نیست و درباره زندگی اجتماعی انسانهایی است که با یک تلنگر عقدههای درونی آنها سرمیگشاید.
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۰
برداشتی آزاد از فیلم هجوم، آخرین ساخته شهرام مکری
فیلم هجوم به راستی معنای واقعی سینماست با تمامی لحظات نفسگیرش و در پایان مطلبم رجوع میکنم به این جمله «ما از دیدن خودمان به وجد میآییم و از دیدن حوادث غریب و غیرباور تا مدتها سکوت خواهیم کرد.»
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۸ ۱۱:۱۵
حامد صفاریان/ نقدی بر مقاله «مفهوم گزارۀ نظرورزانه در هگل» به قلم محمدتقی طباطبایی؛
شترگاوپلنگ
«طباطبایی در این مقاله افزون بر تخطی پرشمار و آشکار از اصول نگارش مقالات علمی، تصور و تلقی درستی از سوژه در برنهاد فراکراننگر هگل بهدست نمیدهد، و آنرا با «من اندیشنده» خلط کرده، و نقش این «من اندیشنده» را نیز به چیزی شبیه به من در نزد دکارت، یا حداکثر به مفهوم کانتیِ خوداندریافت (Apperzeption) فرومیکاهد.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۹ ۱۱:۴۰
هزار سال زنشناسی اروپاییان
کتاب «زنان در تاریخ اروپا» به روشی نسبتا ساده و خواندنی شرایط و موقعیت اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی زنان را در تاریخی به درازای نیم هزاره از قرون وسطی تا به امروز مورد بررسی و نقادی قرار داده است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۶ ۱۱:۲۰
چرا گذر از فقه شدنی نیست؟/ عبور از دانش بی معنی است
فقه مثل هر دانش دیگر جدید و قدیم دارد، اما عبور از دانش بی معنی است. فقه به عنوان «دستگاه دانش»، تفاوت آشکاری با تاریخ فقه، فتواها و نظریات فقهی، ایدئولوژی های فقهی و سیرۀ عملی فقیهان دارد.