تاریخ

کل اخبار:1409

  • ۱۳۹۷-۰۷-۱۷ ۱۱:۰۰

    تاریخ ایران در پایان سده نوزدهم میلادی چگونه به دنیا معرفی شد؟

    مهدی عراقچیان گفت: شرق‌شناسی رشد پیدا کرده ولی الان هم مستشرقین با مواد آن موقع به سوی شرق می‌آیند و به همین خاطر رجوع به اسناد باقی‌مانده از آن زمان اهمیت دارد. ما در این مجموعه، سعی کردیم به نوع مطالبی که در قرن نوزدهم از ایران ارائه شده بود و نحوه ارائه‌شان در این روزگار توجه کنیم. از سوی دیگر، ببینیم که این اسناد در غرب چگونه ارائه می‌شوند و تاریخ ما چگونه به آن طرف دنیا معرفی می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۱۶:۴۰

    کجای تاریخ ایستاده ایم/ صورت مسئله غلط و جواب های ما

    بسیار تفاوت می کند دیدگاه و عملکرد کسانی که دوره و زمانه را دوران «اعتلا و تمدن» می دانند با کسانی که فکر می کنند در عصر «انحطاط و اضمحلال» زندگی می کنند.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۱۴ ۱۷:۰۰

    وقتی تلویزیون با عروسی بزرگان و قدم زدن نیل آرمسترانگ در کره ماه و مشت‌زنی کلی به خانه‌ها آمد

    تاریخ اجتماعی نشان می‌دهد که یکی از دلایل توجه مردم به تلویزیون و شعف و استقبالشان از این رسانه تازه آن بود که می‌توانستند جهانی را که به آن تعلق نداشتند یا از آن دور بودند در صفحه کوچک آن به تماشا بنشینند و به این ترتیب از رنج‌های فقر و فاقه هر روزه خود رها شوند.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۱۰ ۱۵:۲۰

    همایش بین المللی «ایران و جهان در آینۀ تاریخ» برگزار می شود

    همایش بین المللی «ایران و جهان در آینۀ تاریخ» بهمن ماه سال جاری در صوفیۀ بلغارستان برگزار می‌کند.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۱۰ ۱۴:۴۰

    همایش بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» برگزار می‌شود

    همایش بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» بهمن‌ماه سال جاری در صوفیه بلغارستان برگزار می‌کند.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۱۰ ۱۴:۰۰

    یک زورق کاغذی، شناور در تنداب تاریخ ایران

    «مرا اگر بکشند قطرات خونم کلمه‌ی ایران را ترسیم خواهد نمود و اگر بسوزانند خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد.» مروری بر زندگی کلنل محمدتقی‌خان پسیان به مناسبت سالروز کشته‌شدن‌اش در دهم مهرماه ۱۳۰۰ خورشیدی.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۴:۲۰

    کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» نقد می‌شود

    کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» نوشته مقصود فراستخواه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس نقد و بررسی می‌شود.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۲:۲۰

    کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» نقد می شود

    کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» نوشته مقصود فراستخواه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس نقد و بررسی می شود.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۵:۲۰

    مشکور حکیم تاریخ بود/ نقش مشکور در شناخت ما از هزوارش‌های فارسی باستان

    چهارشنبه چهارم مهرماه ۱۳۹۷ در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم بزرگداشتِ تاریخ‌پژوه، اسلام‌شناس و زبان‌شناسِ فقید، دکتر محمدجواد مشکور برگزار شد.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۲:۲۰

    مرگ و گرسنگی، سوغات متفقین

    در آخرین سال‌های حکومت «رضا شاه پهلوی» در ایران، جنگ جهانی دوم، با حمله ارتش آلمان نازی به لهستان آغاز شد. خونین‌ترین برخورد در طول تاریخ که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از قریب به 30 کشور از اول سپتامبر ۱۹۳۹ تا دوم سپتامبر ۱۹۴۵ میلادی به‌صورت مستقیم در آن جنگیدند و بیش از ۷۰ میلیون نفر کشته شدند.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۶:۰۰

    تاریخ یک علم ظنی و تردید آمیز است/ ارسطو تاریخ را علم نمی دانست

    محمد اسفندیاری گفت: تاریخ اساسا یک علم ظنی و تردید آمیز است که از حداقلی از مطالب یقینی بهره می برد. تاریخ از نظر اطمینان بخشی در پایین ترین مرتبه علوم قرار دارد.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۵:۴۰

    مشکور حکیم تاریخ است/ مورخ ادیان، فرق و اندیشه ها

    بلخاری درباره جایگاه علمی مشکور گفت: او را می‌توان مورخ ادیان، مذاهب و آئین‌ها دانست. اندیشه‌های مشکور از عمقی فلسفی و کلامی بهره داشت.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۳:۲۰

    چگونه قلب یک نشریه ۴۸ ساله از تپش می‌افتد؟

    اوایل تابستان ۹۷ بود که هفته‌نامه «دنیای ورزش»، یکی از قدیمی‌ترین مجلات موسسه «اطلاعات» در آستانه ورود به ۵۰ سالگی خاموش شد؛ نشریه‌ای که به واسطه جلدهای خاطره‌انگیزش در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ در ذهن‌ها مانده است.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۳:۰۰

    تحریف علم سنتی توسط سنت گرایان/ علت اقبال به آرای سنت گرایانه نصر

    استاد تاریخ علم دانشگاه تهران در نقد آراء و نظرات سیدحسین نصر گفت: دکتر نصر علاوه بر اینکه علم مدرن را نمی‌پذیرد علم سنتی را هم تحریف ‌می‌کند.

  • جلال آل احمد ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۰:۴۸

    نگین نبوی/ چگونه روشن‌فکران هویت خود را در تضاد با دولت تعریف کردند؟ (۲)

    ظهور «روشن‌فکر متعهد»

    روشن‌فکر بودن، بنا به تعریف، ضرورتاً برابر بود با کسی که اینجا و اکنون متعهد به جامعه است و نمی‌تواند «از زندگی روی برگرداند و در کلمات پناه بگیرد»، دانشور کلاسیکی که خودش را با پژوهش در گذشته قانع می‌کند، حتی ناشایسته‌تر شد. بنابراین تبدیل شد به یک مورخ یا دانشور که ‌گاه ابزاری برای فرار از مسئولیت در نظر گرفته می‌شد.

  • جمادی ۱۳۹۷/۰۷/۰۴

    تفسیری فلسفی از مفهوم پدرسالاری در تاریخ ایران در مصاحبه با سیاوش جمادی (۴)؛

    استبداد ذهنی ایرانیان

    استبداد ذهنی البته خاص ما نیست. این فکر در حیطۀ همۀ مناسبات قدرتی که فقط از بالا اجرا می‌شود در همۀ سطوح گسترش می‌یابد. اگر دقت کنید تمامی طرح‌های سیاسی حکمای ما و اصلاً خود ترجمۀ پولیتیکا به سیاست همواره در چرخه‌ای افلاتونی و نوافلاتونی دور زده‌اند. در ساختار مناسبات قدرت که هم مردم و هم حکومت و هم طبقات میانجی را در بر می‌گیرد، حقی برای مشارکت مردم در امور عامه در کار نبوده است. در تاریخ‌های قدیم ما مردم اصلاً غایب‌اند.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۹:۲۵

    چرا انقلاب مشروطه از اهداف خود دور افتاد؟

    محمدجواد مرادی‌نیا می‌گوید که یکی از نقص‌های پژوهش‌های صورت گرفته درباره تاریخ مشروطه ایران عدم بررسی اسناد تمام سفارتخانه‌های خارجی فعال در آن دوران است و همین مساله باعث بروز تناقضاتی در پژوهش‌ها شده و نمی‌توان تمام زوایای تاریک دوران مشروطه را بدون توجه به این اسناد روشن کرد.

  • روشنفکران ۱۳۹۷-۰۷-۰۳ ۱۴:۱۷

    نگین نبوی/ چگونه روشن‌فکران هویت خود را در تضاد با دولت تعریف کردند؟ (۱)

    مفهوم متغیر روشن‌فکر در ایران دهۀ ۱۹۶۰ (۱۳۴۰ش)

    روشن‌فکری یا روشن‌فکرگرایی جدید، سنت خود را در چارچوب ایدئولوژیک خصومت با وضعِ موجود مستقر کرده بود. روشن‌فکر بودن به معنای پذیرش موقعیت رویارویی است. مفهوم روشن‌فکر، در این معنا، آشکارا جنبۀ سیاسی‌تری یافت؛ روشن‌فکر دیگر به اصلاح محدود راضی نبود، بلکه مشتاق تغییر سیستم بود.

  • فاطمی ۱۳۹۷-۰۷-۰۲ ۱۶:۰۱

    فاطمیان، از خشونت تا رواداری

    نگار ذیلابی

    مطالعه این کتاب به علاقه مندان تاریخ فاطمیان و نیز دانشجویان رشته های تاریخ و تمدن ملل اسلامی و تاریخ اسلام پیشنهاد می شود.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۱ ۱۶:۰۰

    نگاهی به تاریخ و اسطوره در سینما

    «سینما مامور ثبت تاریخ است. سینما می‌توانست مامور ثبت باشد و اگر تحقیق علمی درستی انجام شده باشد، پس از آن سینما به یک حامی و پشتیبان اجتماعی تبدیل می‌شد، و از سویه اجتماعی غفلت نمی‌کرد... هر فیلمی یک سند خبری است. سینما تنها گذشته را نجات می‌دهد. سینما خاطره و پناهگاه زمان است.»

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۱ ۱۵:۲۰

    آدم‌های گمشده تاریخ شناسنامه نمی‌خواستند

    داستان کوتاه «آیینه»‌ محمود دولت‌آبادی؛ داستانی که به روشنی ناظر بر تاریخ اجتماعی‌ است روایت تلخی از مناسبات اجتماعی آدم‌هایی گسسته از هم و به ویژه بی‌اعتماد به حکومت وقت و ادارات و بوروکراسی‌اش، می‌تواند اشاره‌ای باشد به یک مناسبت تاریخی: آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به تصویب هیات وزیران.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۱ ۱۳:۴۰

    نشست «زنان و تجدید نظر در تاریخ هنر» برگزار می شود

    نشست «زنان و تجدید نظر در تاریخ هنر» با سخنرانی حمید سوری برگزار می شود.

  • ۱۳۹۷-۰۷-۰۱ ۱۳:۲۰

    واقعهٔ کربلا رویدادی فراتاریخی است

    واقعهٔ عاشورا هرچند در روزی خاص و در سرزمینی خاص، رخ داده اما شکوه و عظمت و قدرت پیامش چنان است که در حصار جغرافیا و تاریخ، محدود نمانده، از همهٔ مرزها عبور کرده و امروز به دست ما رسیده است.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۳۱ ۱۳:۰۰

    شماره جدید فصلنامه پژوهشنامه «تاریخ تمدن اسلامی» منتشر شد

    شماره جدید فصلنامه پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی به صاحب امتیازی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، سردبیری سیدجمال موسوی و مدیر مسئولی احمد باقری منتشر شد.

  • بازنگری در جنبش مشروطه خواهی ایرانیان ۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۱۰:۳۱

    تجربۀ مشروطۀ ایرانی بر چه بستری بنا شد؟

    ترومای مشروطه

    تجربۀ مشروطۀ ایرانی بر بستری از یک ترومای ملی بنا شده، با تبدیل آن لحظۀ «تروماتیک» به پرسشی «پروبلماتیک» تداوم یافته، جدال قدیم و جدید را در افق زمانی تاریخی و اندیشی شکل داده و در نهایت معطوف نسخ سنت شده است؛ اما بااین‌حال، مشروطیت از منظری فلسفی، پدیده‌ای تاریخی و متعلق به گذشته نیست بلکه همچنان «معاصریت» ما را شکل می‌دهد؛ چراکه نه توانسته است که گسست زمان تاریخی و اندیشی را برای ما حل‌وفصل کند و نه مرهمی برای تحقیرهای ملی ما بیابد.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۰۹:۳۵

    حجت الاسلام جعفریان: روایت‌های دقیقی از نهضت عاشورا وجود دارد

    استاد تاریخ دانشگاه تهران با بیان اینکه انگیزه قوی تاریخ‌نویسی در صدر اسلام وجود داشته است، گفت: روایت‌های دقیقی از نهضت عاشورا وجود دارد که حقایق زیادی را می‌توان از آنها برداشت کرد.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۵:۲۰

    اسناد محرمانه نگاه ما به تاریخ را تغییر می‌دهد

    سید مسعود رضوی، نویسنده کتاب «تاریخ سیاسی ایران از انقلاب تا جنگ؛ هاشمی و انقلاب» گفت: با گذشت زمان و تغییر بینش و آمدن اطلاعات جدید و اسناد محرمانه، نگاه ما هم به تاریخ تغییر می‌کند. روایت من در این کتاب، از یک نظر منحصر به فرد است اما قضاوت‌هایی کرده‌ام که امروز دلم می‌خواهد این قضاوت‌ها از کتاب حذف شود.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۰

    انتشار «تحلیل گفتمانی تاریخ» در نشر لوگوس

    کتاب «تحلیل گفتمانی تاریخ: گفتمان جنگ و تدبیر در تاریخ میانه ایران» به همت نشر لوگوس منتشر شد.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۰:۲۰

    کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» منتشر شد

    کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» مراحل، نحوه و نقش ورود نظام آموزشی غربی در تحول جامعه ایرانی در سه بخش: دوره قاجار، دوره رضا پهلوی و دوره محمدرضا پهلوی و یک فصل دوره جمهوری اسلامی بررسی شده است.

  • ۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۰:۰۰

    همواره در نقل تاریخ یک سلسله در دوران‌های بعد تعصب و غرض‌ورزی مشاهده می‌شود

    حسن افشار می‌گوید: همواره در نقل تاریخ یک سلسله در دوران‌های بعد تعصب و غرض‌ورزی مشاهده می‌شود. به همین دلیل است که سال‌ها بعدتر، نویسندگانی پیدا می‌شوند که تلاش می‌کنند تاریخ سلسله‌های پیشین را فارغ از تعصب و غرض‌ورزی ببینند و ادوار گذشته را با دید واقع‌گرایانه‌تری می‌کاوند.