شناسهٔ خبر: 7088 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«الهیات مسیحی» نقد و بررسی شد

نشست نقد «کتاب درسنامه الهیات مسیحی» با حضور دکتر همایون همتی، جمعی از مترجمان کتاب و دانشجویان در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ در این نشست که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، دکتر همتی به عنوان منتقد «کتاب درسنامه الهیات مسیحی» اثر مک گراث با تاکید بر اهمیت کتاب، نویسنده و ترجمه آن در دانشگاه ادیان، به تشریح آثار و افکار وی پرداخت.

وی در ادامه به افکار و اندیشه‌ها و تحصیلات مک گراث در الهیات و زیست‌شناسی اشاره کرد و گفت: او الهی‌دانی غیرتمند، برجسته، پراطلاع و اهل موضع‌گیری الهیاتی است که با قله‌های ملحدان غرب مخصوصا ریچارد داوکینز مناظره کرده و چند کتاب هم در رد او نوشته است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این مطلب که مک گراث نزدیک به ۴۰ عنوان کتاب دارد درسنامه الهیات مسیحی او را کتاب خوبی دانست که به عنوان متن درسی در دانشگاه‌های انگلیس تدریس می‌شود.

وی متن انگلیسی کتاب را دارای کاستی‌هایی دانست و گفت: مک ‌گراث به الهیات فمنیستی و الهیات زنان سیاه‌پوست به طور کامل نمی‌پردازد.

وی نپرداختن به الهیات ارتدوکس را از دیگر کاستی‌های کتاب برشمرد و افزود: مک گراث در این کتاب بیشتر به الهیات پروتستان و کاتولیک می‌پردازد تا به الهیات ارتدوکس.

همتی در ادامه با قابل قبول خواندن ترجمه فارسی کتاب، به برخی از اشکالات ترجمه اشاره کرد و گفت: بهتر ‌بود برای نظام‌مندتر شدن کتاب برخی از فصل‌های آن در جلد دوم جابه‌جا می‌شدند.

وی برخی از ترجمه‌های اصطلاحات را از انگلیسی و آلمانی به فارسی اشتباه خواند و خاطرنشان کرد: نقش مترجمان به عنوان مترجمان مسلمان در کتاب کم رنگ است.

این محقق و پژوهشگر در پایان با اشاره به مشکلات موجود، دانشگاه ادیان و مذاهب را تنها دانشگاه کشور دانست که به طور متمرکز در حوزه ادیان و مذاهب جهان تحقیق می‌کند و تنها مرکز دانشگاهی است که برای تربیت پژوهشگر ادیان و گفت‌وگوی ادیانی فعالیت می‌کند.

نظر شما